Gå til innhold

KOMMENTAR: - Den nye momsgrensen er ingen reell økning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan se for meg at utelands netthandel blir mye mer tungvindt etter dette om de nå skal ha nødt å sjekke frakten på alle pakker, ettersom dette ikke blir nevnt på utsiden av pakken som AtW nevner. Så da blir det vel plutselig en hau med pakker som blir stoppet i tollen på avvente av en ordrebekreftellse fra mottaker og det hele blir mye tregere og mer tungvindt for alle parter. Meget forbrukerfiendlig hele opplegget... Jeg er utrolig skuffet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan se for meg at utelands netthandel blir mye mer tungvindt etter dette om de nå skal ha nødt å sjekke frakten på alle pakker, ettersom dette ikke blir nevnt på utsiden av pakken som AtW nevner. Så da blir det vel plutselig en hau med pakker som blir stoppet i tollen på avvente av en ordrebekreftellse fra mottaker og det hele blir mye tregere og mer tungvindt for alle parter. Meget forbrukerfiendlig hele opplegget... Jeg er utrolig skuffet.

 

Personlig synes jeg det virker mer realistisk at den praktiske grensa faktisk blir 350 uten frakt i de fleste tilfeller, fordi de forholder seg til prisen på pakka, og ferdig med det.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan se for meg at utelands netthandel blir mye mer tungvindt etter dette om de nå skal ha nødt å sjekke frakten på alle pakker, ettersom dette ikke blir nevnt på utsiden av pakken som AtW nevner. Så da blir det vel plutselig en hau med pakker som blir stoppet i tollen på avvente av en ordrebekreftellse fra mottaker og det hele blir mye tregere og mer tungvindt for alle parter. Meget forbrukerfiendlig hele opplegget... Jeg er utrolig skuffet.

 

Er momsen og eventuelle avgifter deres problem I denne situasjonen?

 

Hele meningen med kontroll av alt og det fortolling gebyret er fordi moms legges på når de kommer til Norge.

 

Om netbutikken ordner med moms før sending bør det ikke være nødvendig med noen handtering i Norge, ja det krever at butikken er seriøs og godkjent for dette.

Kan ordnes innen EU da jeg antar alle EU land har moms problemer rundt dette.

 

I Norge er det forbruker som får regningen, I Sverige og andre land regner jeg med at kostnaden for all kontrollen faller på posten eller tollen som drives med skattepenger.

 

Ville løse veldig mye av problemet. Om butikken mangler denne godkjenningen må pakken handteres på gammel måte. Det vil fortsatt bli tatt stikk kontroller og overlagte brudd kan medføre at butikken mister godkjenningen.

 

Dette vil føre til lik konkurranse, ja NHO vil fortsatt skrike, utenlandske butikker har fordelen av billigere arbeidskraft og større marked noe som lar dem ha større varelager.

Virker som alt av bildeler unntatt oljefilter og lignende må fraktes inn uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er i mange tilfeller en reduksjon, i tillegg til å gjøre det mer kompisert å vite om en er over/under. Ræva forslag, faktisk mye bedre å ikke gjøre noen ting.

 

Godt oppsummert.

 

Momsgrensa er grei den men fortollingsgebyret er helt på trynet!!

 

Absolutt. Den er ofte langt større enn hva du skylder staten i moms. Personlig er jeg for moms fra første krone. Lag systemer for at forbrukerene betaler det de skal selv. Bli kvitt disse herssens gebyrene fra fraktselskapene.

 

 

Når skal dette trå i kraft? 1. nyttårsdag?

 

Dét er forslaget.

 

 

Dette blir i praksis en favorisering av land som har lave internasjonale fraktkostnader, først og fremst Kina. Vestlige land vil komme varierende ut av det.

 

Kina er jo allerede favorisert over hele verden på grunn av dette. Det enkle internasjonale postsystemet er noe vi absolutt bør beholde. Ellers hadde det veldig fort blitt veldig dyrt og komplisert og sende penger på tvers av landegrenser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes egentlig de like så godt bare kunne droppet momshevningen nå som frakt er inkludert. Det jeg lurer på er hvordan toll skal få greie på hvor mye vi har betalt i frakt?

 

Fikk en ebay-pakke i posten i går, og på den står det kun "total value" på innholdet, ingenting om frakt.

Lenke til kommentar

Økning av tollgrensen har alltid vært spill for galleriet, for å få deler av befolkningen med på notene.. Hvis man regner på det så er det i snitt faktisk mye mer lønnsomt for oss forbrukere å beholde den gamle grensen som ikke inkluderer frakt. Hadde det bare økt summen så hadde det vært en reel økning, men ved å inkludere frakten så forenkles en del prosesser uten at den endelige varen kan koste så mye mer enn før.

 

De fleste DVD og Blue-ray kommer nå glatt under den "nye" grensen, men salget har her sunket ned til nær 10% av hva salget var.

 

Selv en økning til 500,- ink frakt er en liten økning fra 200,- eks frakt, fordi frakt i den store verden, spesielt fra steder utenfor allfarvei. For her er frakten ofte varierende fra under 50,- til over 250,- (snittet ligger vel litt rundt 100- mener jeg å huske, for små lette pakker og stiger raskt hvis pakken veier spesielt mye mer enn 1 kg).

 

Dette betyr at endringen faktisk kun er en endring for små lette pakker og en markant mer negativ endring for pakker som veier mer enn 1 kg eller 2. Så som så mye annet denne regjeringen har kommet med en ny måte å begrense mulighetene til de med begrensede økonomiske midler (dvs minst 80% av befolkningen).

 

Og selvsagt kommer momsen på produktet da også inn her, som reduserer dette enda mer for en mengde produkter.

 

Kort sagt: Økningen er LURERI, Falsarium, Sprøyt osv..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette blir i praksis en favorisering av land som har lave internasjonale fraktkostnader, først og fremst Kina. Vestlige land vil komme varierende ut av det.

Kina er jo allerede favorisert over hele verden på grunn av dette. Det enkle internasjonale postsystemet er noe vi absolutt bør beholde. Ellers hadde det veldig fort blitt veldig dyrt og komplisert og sende penger på tvers av landegrenser.

En tanke som slår meg er at Kinas lave internasjonale fraktkostnader er et slags eksportsubsidie. Norge bør tenke i samme baner. Pålegge halvstatlige posten lavere fraktkostnader for internasjonal post og stramme inn på postens reelle utgifter i den forbindelse.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overskriften står ikke i stil til innholdet, som i min erfaring maler det rette bildet, nemlig at det er en økning, men den er liten. Men hvordan håndheves dette? Står jo vanligvis bare vareverdi på utsiden?

 

AtW

 

Handler for det meste fra Amazon selv, og der står heldigvis alt på pakken. Og vil med det nye systemet kunne normalt handle for litt mer, og slipper at posten/tollen leser av feil sum på pakken (som regel i vikartidene (sommer og jul)).

 

Men resten blir vel som i dag at de kun leser av summen på pakken, eller åpner pakken for å se på lappen som skal ligge inni, noe de har tillatelse til. Så de som har aksjer i "åpnet av tollen"-teip vil tjene litt.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen tiltro til at om man regner på snittet så er det over 150 kroner for varer av verdi 200kr eller lavere. Derfor er det ikke mye mer lønnsomt med den gamle grensa.

 

AtW

 

Dette x100. Ingen av eksemplene i artikkelen er på over 350kr. Og hva er vanskelig med å regne totalkostnad inkl frakt? Du får jo beskjed om hva den er før du betaler!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje det hele er et underhånds forsøk på bli tatt inn i varmen igjen av Kina, som jo tungt subsidierer fraktkostnadene til firma som baserer seg på salg til utlandet?

 

Uansett, jeg ville heller beholdt momsgrensen som den var. Nå er den i alle fall utvetydig og man behøver ikke tenke på noe annet enn vareprisen. Slik den blir til neste år kan jeg vanskelig se noe annet enn at den blir vesentlig dårligere når jeg skal handle fra EU og USA. Som sikkert er det de egentlig ville i utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...