Gå til innhold

"Gaming-PC" til 14-åring-rimeligst mulig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

CS 750 er allerede byttet til :)

Samsung Evo og Crucial MX er å foretrekke framfor Kingstone sine ;)

Tenkte først Crucial mx100, men så så jeg at 128gb versjonen hadde mye lavere skrive hastighet i forhold til 256 versjonen(og de andre 120gb ssd-ene). Hva blir den beste ssd-en i 120gb klassen, som ikke koster altfor mye da? EVO, blir kanskje litt for dyr... hva med Corsair SSD Force Series LS 120GB da :p?

Endret av ScaryTIGerEye
Lenke til kommentar

Hvor har du dette i fra? Har du ikke fått med deg Samsung Evo problemene? Kingston SSD'ene er helt greie.

Jo, men disse skal være fikset i det siste(?) Crucial MX er å foretrekke framfor Kingstone, husker ikke hvorfor, men et google søk kan gi

Og du tar for gitt at Komplett leverer oppgraderte Samsung Evo SSD'er? Greit å kjøpe noe som ikke har kjente problemer. Her er for øvrig mer om oppdateringen http://www.extremetech.com/computing/192419-samsungs-840-evo-repair-tool-available-to-download-but-be-careful-of-the-caveats-when-you-update

Jeg har flere Kingston SSD'er, og det har ikke vært noen problemer med noen av dem.

Lenke til kommentar

Nesten uansett hvilen ssd, så blir jo dette en stor forskjell fra hhd-en da :p

Når jeg tenker meg om, så er vel mx100 super som 128gb til å ha OS og mest de brukte programmene. Da den leser fortsatt veldig raskt... og etter at disse programmene er innpå ssd-en, så vil vel det ikke bli skrevet så mye til den heller.

Endret av ScaryTIGerEye
Lenke til kommentar

CS 750 er allerede byttet til :)

Tenkte først Crucial mx100, men så så jeg at 128gb versjonen hadde mye lavere skrive hastighet i forhold til 256 versjonen(og de andre 120gb ssd-ene).

Skrivehastighet er ikke så vesentlig, det er lesehastigheten som er viktigst for ytelsen. Når det er sagt, så er Kingston et helt greit valg med god ytelse.

Lenke til kommentar

Takker for innspill! :-)

Jeg lurer nå på noen rent praktiske ting i forbindelse med avkrysningene på lista.

*Det er tre ulike overskrifter; "SSD / Harddisk - Primær lagringsenhet" (Den er grei, det blir en SSD). Så kommer "SSD / Harddisk" og "Harddisk". I hvilken av disse er det jeg skal velge HDD`en? Og hva er evt forskjellen?

*Og ved valg av HDD, skal jeg velge en "Seagate Barracuda® 1TB KUN TIL PC PRODUKSJON/Seagate Barracuda® 2TB KUN TIL PC PRODUKSJON" eller en "Seagate Barracuda® 2TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5" ?

*Og så ser jeg plutselig at selve kabinettet ikke ser ut til å ha mer enn 2 USB-porter, og det synes jeg var i minste laget. Skulle gjerne hatt et med fire. Ser man kan velge, og lurer på om f.ex dette er et ok valg? https://www.komplett.no/cooler-master-cm-690-iii-sortgrnn/814903?CKS=PCW#!tab:reviews

Det blir 507 kr ekstra isåfall.

*Det er også en rubrikk for "Utvidelseskort (Nettverk og lydkort)" Der er ingenting valgt i oppsettet. Regner med det er lydkort i forbindelse med hovedkortet da?

På nettverkssiden har han pr idag en sånn liten sak som er kobla til pc`en. Regner med vi kan bruke denne også på den nye maskinen? Eller er det en fordel å kjøpe innebygget?

Sorry alle spørsmålene her, altså, men det var ikke så enkelt alt dette! :-)

Lenke til kommentar

Bare spør du!

Hvis du begynner å vurdere et annet karbinett ville jeg ha valgt enten Fractal Design Define R4 eller du kunne brukt en "annen" pc og konfigurert alle delene til dem vi har kommet frem til i denne tråden: https://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10921 (her får du sidevidu og et ATX mot mATX hovedkort :p). Er ikke sikker på om det er verdt å gå for den andre pcen da ^^.

Tror jeg ville ha valgt 1TB da jeg syns dette er mer en nok, men det er helt opp til deg!

Du trenger ikke beskjære deg på nettkort nei, men hvis du vil ha trådløst må du ha ekstra utstyr for dette...

Det blir vel seende ut slik som en av disse da: http://puu.sh/d2heE/0b78759295.png

Håper dette oppklarte for deg :)

Endret av ScaryTIGerEye
Lenke til kommentar

Komplett Gamer i30 - Crazy Winter

nVIDIA's Pick Your Path (Voucher)

Støtsikker PC-eske

Fractal Design Define R4 Black Pearl

Corsair CS 750M, 750W PSU

Intel Core i5-4460

MSI B85M-E45, Socket-1150

HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Black

Gainward GeForce GTX 970 4GB PhysX CUDA

Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM

Seagate Barracuda® 1TB

Samsung DVD Writer, SH-224DB

MS COA Win 8.1 Nordic

Sånn omtrent? Nå nærmer det seg skikkelig, tror jeg! :-)

Litt usikker ang. trådløst nettverk. Den saken han har nå, er en flere år gammel D-Link DWA-160 https://www.komplett.no/d-link-dwa-160-wireless-n-usb/350213

Vil den funke bra, eller burde vi kjøpe en nyere variant. Isåfall hvilken er å anbefale?

Lenke til kommentar

Bare spør du!

Hvis du begynner å vurdere et annet karbinett ville jeg ha valgt enten Fractal Design Define R4 eller du kunne brukt en "annen" pc og konfigurert alle delene til dem vi har kommet frem til i denne tråden: https://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10921 (her får du sidevidu og et ATX mot mATX hovedkort :p). Er ikke sikker på om det er verdt å gå for den andre pcen da ^^.

Tror jeg ville ha valgt 1TB da jeg syns dette er mer en nok, men det er helt opp til deg!

Du trenger ikke beskjære deg på nettkort nei, men hvis du vil ha trådløst må du ha ekstra utstyr for dette...

Det blir vel seende ut slik som en av disse da: http://puu.sh/d2heE/0b78759295.png

Håper dette oppklarte for deg :)

Støydempende kabinett var et supert forslag! Den han har nå durer såpass at vi hører om den er slått på om vi sitter nede i stuen. Og da står PC`en på loftet...

Lenke til kommentar

Støtsikker PC-eske

Intel Core i5-4460

Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM

Seagate Barracuda® 1TB

MS COA Win 8.1 Nordic

Sånn omtrent? Nå nærmer det seg skikkelig, tror jeg! :-)

Litt usikker ang. trådløst nettverk. Den saken han har nå, er en flere år gammel D-Link DWA-160 https://www.komplett.no/d-link-dwa-160-wireless-n-usb/350213

Vil den funke bra, eller burde vi kjøpe en nyere variant. Isåfall hvilken er å anbefale?

Ser bra ut det! Men skal du ha en 256gb ssd nå da? Tror mx100 256GB er et bedre valg enn Kingston SSDNow, hvis du er villig til å betale de ekstra det koster...

Det burde nå fungere helt greit det nettkortet der ;), men det går jo alltids ann å få noe bedre... Spørs vel litt på hvordan nettforholdene deres er(om han sitter langt vekke fra ruter og om dere har en god ruter også som støtter 5ghz)

Hvis du vil ha nytt blir det vel noe sånnt som en av disse da: http://www.prisjakt.no/category.php?l=s195213061&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista. Intel og asus sine skal vel være bra, kanskje Intel Dual Band Wireless AC?

Endret av ScaryTIGerEye
Lenke til kommentar

.....er det nok med 8GB RAM, egentlig...?

Jepp, det holder for det meste - 16gb lønner seg først med videoredigering eller emulering.

Skaff deg heller 8gb til om et par år, minne er noe av det enkleste å oppgradere på stasjonær.

Btw: Sikker på at selvbygg er uaktuelt? Jeg er 13 og har bygd 3 PCer hittil, litt youtube og spm. her så går det som smurt, en høvding sparer du også ;)

Mvh Winnetou

Endret av Winnetou2012
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Støtsikker PC-eske
Intel Core i5-4460
Crucial MX100 SSD 256GB 2,5" 7mm
Seagate Barracuda® 1TB
MS COA Win 8.1 Nordic

OK! Da kjører vi 8GB. :-)

Har nå oppgradert "grunnpakken" med 1TB HDD, CS 750 M PSU, Crucial MX100 SSD 256GB, og støyreduserende kabinett. Får bruke den gamle skjermen sin foreløpig, og evt ønske seg nytt tastatur/mus til jul.

Ser dette nå ut til å være bra greier i en god del år?

Budsjettet ble skikkelig sprengt da, men tenker likevel det er greit å kjøpe noe skikkelig som kan holde i mange år! :-)

Endret av Shadow600
Lenke til kommentar

Støtsikker PC-eske

Intel Core i5-4460

Crucial MX100 SSD 256GB 2,5" 7mm

Seagate Barracuda® 1TB

MS COA Win 8.1 Nordic

OK! Da kjører vi 8GB. :-)

Har nå oppgradert "grunnpakken" med 1TB HDD, CS 750 M PSU, Crucial MX100 SSD 256GB, og støyreduserende kabinett. Får bruke den gamle skjermen sin foreløpig, og evt ønske seg nytt tastatur/mus til jul.

Ser dette nå ut til å være bra greier i en god del år?

Budsjettet ble skikkelig sprengt da, men tenker likevel det er greit å kjøpe noe skikkelig som kan holde i mange år! :-)

Det ser veldig bra ut nå ja! :)

Med det gtx 970 grafikk-kortet vil han nok få over 60 fps på ULTRA i bf4! ;) Og det bør vare noen år ja, i tillegg så er det jo ganske enkelt å oppgradere.

Ser det er flere nå som støtter selvbygging, men du er fortsatt sikker på dette da :p? Er en god erfaring, samtidig som det er mange andre fordeler med det :)

Uansett bør han bli fornøyd med en slik rå pc som dette ;)

PS: Vi kan sikkert godt komme med innspill på ekstrautstyr til senere hvis du ønsker det :)

Endret av ScaryTIGerEye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...