Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oljeskift på BMW 116d?

fflex

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kan absolutt ingenting om bil for å ha det sagt. Leaser en BMW 2013 modell og har nå rundet 24k km. Leser at man bør ta et oljeskift årlig på div nettsteder. Men skal det ikke lyse noen lamper her? Service for hver 30 000 km. Litt stressa for å evt ødelegge noe allerede før første service

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BMW har for lange service intervaller her i Norge, bor du i et land hvor tempen aldri synker under null er det greit.

Men i Norge hvor den bikker rundt null helle vinder halvåret suger oljen til seg vann.

Personlig skifter jeg minst en gang i året uansett km tilstand.(Jeg kjører rundt 12000 i året)

Ps.

På automat kassene til BMW sier de at oljen skal vare bilens levetid mens de som produserer de sier at de bør skiftes på 100k.

Endret av Maxopp
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei. Takk for svar. Jeg har automat, men skal sjekke opp dette med oljeskift om ikke lenge uansett.

Jeg er ganske sikker på at du kan sjekke dette i bilens menysystem. Jeg kan det på min '06 BMW. Da står det antall km./tid til neste service, oljeskift, tennpluggbytte, bremsebytte osv. osv.

Lenke til kommentar

Long-life oljen som denne bilen har er ikke så god som de mener på. Jeg har alltid vært veldig nøye med oljeskift, og bytter olje hver 8k (2 ganger i året). På long-life olje (noe jeg har sluttet med) bytter jeg per 12k.

Hvis du løsner lokket der du fyller på olje og lukter på den, skal den lukte olje. Gammel olje som må skiftes lukter gjerne svidd og sterkt. Ta også en dråpe mellom 2 fingre. Veldig dårlig olje blir gjerne kornete.

Lenke til kommentar

Hei. Takk for svar. Jeg har automat, men skal sjekke opp dette med oljeskift om ikke lenge uansett.

Jeg er ganske sikker på at du kan sjekke dette i bilens menysystem. Jeg kan det på min '06 BMW. Da står det antall km./tid til neste service, oljeskift, tennpluggbytte, bremsebytte osv. osv.

det kan godt hende har ikke skrudd så mye på BMW. så det kan hede det er litt annerledes der

Lenke til kommentar

PS: gir-olje skal ikke skiftes med mindre det er nødvendig

Dette har blitt sagt om et utall automatkasser gjennom tidene..

Hver gang har det vist seg å ikke holde i lengden uten skift.

Det er ofte det innføres regime for skifting eksempelvis i USA, mens man her i Norge ikke hører noe om det.. Tror du olja varer kortere tid i USA enn i Norge?

Årsaken er enkel, i USA er det DYRT å drite seg ut.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...