Gå til innhold

Gammel dame uten refleks

Hakvill96

Anbefalte innlegg

Hei, jeg var ute og kjørte tidligere i dag. Der var veldig mørkt på parkeringsplassen, jeg hadde en bil tre-fire meter foran meg, jeg kjørte mot mye lys og plutselig var det en gammel dame rett foran bilen. Jeg skjønner ikke hvor hun kom fra, og hun hadde DEFINITIVT ikke refleks. Det var ingen fotgjengerfelt, så hvis jeg hadde kjørt på hun. Hvem hadde fått skylden? Hun som går midt på en mørk plass uten refleks, eller meg? Jeg hadde så grådig lyst å påpeke at hun må bruke refleks, men jeg er veldig konfliktsky og når jeg ser en gammel dame har jeg ikke veldig lyst å diskutere med de. De pleier å være veldig hyggelige, bortsett fra hun her som kom bort, åpnet bildøren og kjeftet på meg for at jeg ikke kunne se en mørk skikkelse i mørket. Hvis noen kunne gitt et svar både moralsk og sånn lovmessig, så hadde det vært fint. Jeg mener jeg har rett, ettersom hun ikke hadde refleks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun kom bort og sa til meg at hvis jeg ikke kunne se en skikkelse i mørket, så burde jeg sette fra meg bilen. Jeg kan jo umulig se en mørk skikkelse i mørket, hun hadde jo ikke refleks!

Det er ikke umulig å se folk i mørket når de ikke har refleks, mener du det, så bør du kanskje følge oppfordringen om å ikke kjøre i slike forhold.

Ellers er det vanskelig å si hva som hadde skjedd, dette var en parkeringsplass såvidt jeg forsto, da er det vel forventet at folk ikke er i fotgjengerfelt.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Det er ikke umulig å se folk i mørket når de ikke har refleks, mener du det, så bør du kanskje følge oppfordringen om å ikke kjøre i slike forhold.

AtW

Jo, av og til er det faktisk umulig å se folk i mørket.. Spesielt de tullingene som går kledd helt i svart på regnfulle netter, er været, lyset og forholdene helt ideelle kan man faktisk ikke se de før de nesten ligger på pansret eller under bilen. Er sjåføren i tillegg bittelitt uoppmerksom er uhellet overaskende fort oppstått. Til tross for at det har skjedd endringer de siste årene er fremdeles myke trafikkanter atskillig bedre sikret både i paragrafer og rettsvesenet, til tross for at de selv av og til burde ta støyten selv.

Lenke til kommentar

Tre til fire meter er kanskje litt knapp avstand når det var såpass vanskelig å se?

Dessverre er ikke mennesker særlig intelligente, så man må nesten ha kjørt bil selv for å forstå hvorfor trygg trafikk osv fronter refleks så jævlig.

@lord nuker

Ikke gidd å diskutere med en som tydeligvis har katteøyne, ref tidligere tråd om samme tema.

• Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Jo, av og til er det faktisk umulig å se folk i mørket.. Spesielt de tullingene som går kledd helt i svart på regnfulle netter, er været, lyset og forholdene helt ideelle kan man faktisk ikke se de før de nesten ligger på pansret eller under bilen. Er sjåføren i tillegg bittelitt uoppmerksom er uhellet overaskende fort oppstått. Til tross for at det har skjedd endringer de siste årene er fremdeles myke trafikkanter atskillig bedre sikret både i paragrafer og rettsvesenet, til tross for at de selv av og til burde ta støyten selv.

For det første var ikke påstanden at det avogtil var umulig, påstanden var generell. En ung person med normalt godt nattsyn kan se folk i mørket forutsatt man har lys å bilen, og det ikke er ekstremt lys i mot. Noe det ikke var her. Det hele ligger i det du er inne på, det er vanskeligere å se folk og folk er uoppmerksomme, og så kalrer ikke folk å skille mellom det og "umulig å se".

Personlig ser jeg ikke helt motiviasjonen bak at fotgjengere bør ta støyten i slike situasjoner, hva med å ta ansvar selv når man cruiser rundt med noe som er farlig for omgivelsene? Skal man ikke kunne bevege seg til fots på en parkeringsplass?

AtW

Lenke til kommentar

Tre til fire meter er kanskje litt knapp avstand når det var såpass vanskelig å se?

Dessverre er ikke mennesker særlig intelligente, så man må nesten ha kjørt bil selv for å forstå hvorfor trygg trafikk osv fronter refleks så jævlig.

@lord nuker

Ikke gidd å diskutere med en som tydeligvis har katteøyne, ref tidligere tråd om samme tema.

Det er tøv at jeg har spesielt gode øyne, det er bare at folk ikke klarer å skjønne at "jeg la ikke merke til noe før det var for sent", ikke er det samme som "det var umulig å se", prøv å sett en bil på med lyset en mrøk regnful dag og få en kamerat til å stå 3 meter foran bilen, gjerne i svart inja-drakt om det så skal være, kan du med hånda på hjertet si vedkommende er umulig å se?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

På en parkeringsplass skal en forvente at det er fotgjengere. Du ville nok fort fått skylden i en slik situasjon. På en normal vei er det noe annet.

Motlys er en pest og en plage, men det er sjelden man får gjort noe med det. Om du vil svare damen neste gang kan du alltids påpeke at hun som er så gammel burde vite om refleks og, ikke minst, at det ikke hjelper henne om det var din feil når hun ligger under hjulet ...

Lenke til kommentar

om du hadde kjørt på henne, og det ikke var fotgjengerfelt hadde det vært hennes "feil". Man kan få bot for å ikke bruke refleks.

Javel, på hvilke grunnlag kan man få bot for det? Og det er ofte ikke fotgjengerfelt på parkeringsplasser, det er ikke riktig at det er fotgjengerens feil uansett om man ikke er i et fotgjengerfelt.

AtW

Lenke til kommentar

om du hadde kjørt på henne, og det ikke var fotgjengerfelt hadde det vært hennes "feil". Man kan få bot for å ikke bruke refleks.

Javel, på hvilke grunnlag kan man få bot for det? Og det er ofte ikke fotgjengerfelt på parkeringsplasser, det er ikke riktig at det er fotgjengerens feil uansett om man ikke er i et fotgjengerfelt.

AtW

Fra 1.november 2014 er det påbudt å bruke refleks fra 17.00-09.00, og kan få bot på 1.500 kr om du ikke bruker det. Var ikke klar over at dette var på en parkeringsplass...

http://www.virale.no/naa-faar-du-bot-om-du-ikke-bruker-refleks/

Lenke til kommentar

AtW

Fra 1.november 2014 er det påbudt å bruke refleks fra 17.00-09.00, og kan få bot på 1.500 kr om du ikke bruker det. Var ikke klar over at dette var på en parkeringsplass...

http://www.virale.no/naa-faar-du-bot-om-du-ikke-bruker-refleks/

Seems legit.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...