PatrickMLGStar Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 (endret) Hva blir: "Bak døren er det en bokhylle" på tysk? Hinter die tur ist es ein buchregal? Blir det bare nominativ, eller blir det dativ? Endret 20. november 2014 av PatrickMLGStar Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 (endret) Hinter die Tür (hunkjønn) ist/steht ein Bücherregal (hankjønn). "Hinter" styrer akkusativ som i dette tilfellet er lik nominativ. "Bücherregal" er hankjønn som står i nominativ. Endret 20. november 2014 av Hermosa Lenke til kommentar
PatrickMLGStar Skrevet 20. november 2014 Forfatter Del Skrevet 20. november 2014 Hinter die Tür (hunkjønn) ist/steht ein Bücherregal (hankjønn). "Hinter" styrer akkusativ som i dette tilfellet er lik nominativ. "Bücherregal" er hankjønn som står i nominativ. Hinter die Tür (hunkjønn) ist/steht ein Bücherregal (hankjønn). "Hinter" styrer akkusativ som i dette tilfellet er lik nominativ. "Bücherregal" er hankjønn som står i nominativ. Kan ikke hinter styre dativ også siden det er en vekselspreposisjon? Og er ikke ist/steht "ikke-bevegelse", så det blir dativ? Siden bevegelse blir akkusativ og det som ikke er i bevegelse blir dativ? :-) Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 (endret) Kan ikke hinter styre dativ også siden det er en vekselspreposisjon? Og er ikke ist/steht "ikke-bevegelse", så det blir dativ? Siden bevegelse blir akkusativ og det som ikke er i bevegelse blir dativ? :-) "Es ist/steht ein Bücherregal hinter der Tür/ Ein Bücherregal ist/steht hinter der Tür." Bücherregal er subjektet og står følgelig i nominativ. ------------------------------------------------------------------------------------- Nå må jeg rette meg selv, beklager at jeg roter det til for deg. Det er riktig at "hinter" styrer både akkusativ og dativ. Du har rett, det skal være "hinter der Tür", "på stedet". (Die-die-der-der) Endret 20. november 2014 av Hermosa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå