Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Noen som er flink i matte?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter å funderer på en matteoppgave her..

I en klasse med 27 elever var det 5 som strøk i matte og 4 som strøk i tysk til eksamen. Av disse elevene var det 2 som strøk både i mattematikk og tysk.

Hvor mange elever var det som strøk i minst et av fagene?

I fasiten står det 7, men jeg mener det er 9 fordi det står MINST et av fagene. Noe som vil si att de som strøk i to fag også bør telles med. Hvis det hadde stått "Hvor mange elever var det som strøk i et av fagene?" skjønner jeg det... :roll:

Hvorfor tar jeg feil / (eventuelt, er fasiten feil?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du teller med de som strøk i begge fagene to ganger.. Derfor stemmer det ikke. På en måte...

Det var 5 som strøk i matte, og 4 i tysk. Men av de 4 strøk også to i matte. Altså 2 som bare strøk i tysk. 2+5=7... Hmm litt rotete, kanskje noen andre kan forkløare bedre ;)

Lenke til kommentar

Hvilken klasse går du i? jeg går i 8. og ser at svaret blir 7 :roll: så er jeg ganske smart og sånn da :D

Edit: svar: Jeg kan omformulere spørsmålet litt.. hvor mange elever strøk? 4 strøk i et 5 i et annet. to personer strøm i begge. da kan vi ta 4+5=9. to elever strøk i begge, men de blir ikke 4 personer da! siden de strøm i begge: 2elever*2fag=4 / hvor mange fag de strøk i: 2, 4/2=2

Da blir det 9-2=7

Det lettet vel litt på de små grå?

Lenke til kommentar
2elever*2fag=4 / hvor mange fag de strøk i: 2, 4/2=2

Da blir det 9-2=7

Eller enda enklere:

Legg sammen alle personene som strøk i 1 fag og trekk vekk alle som strøk i 2 fag. Da får vi 4+5-2=7

Edit: det blir selvsagt 7 og ikke 9

Endret av ernie85
Lenke til kommentar
Sinus matematikk for grunnkurs, gjetter jeg? Svaret er syv ja, fasitene i den boka er ikke alltid til å stole på...

Hehe, dersom du ser på boka står det at Tore Oldervoll har skrevet den, og gjett hvem som er mattelæreren min da (har 3mx nå) :D

Vi får btw 10kroner dersom vi finner en fasitfeil :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...