ExtremeGo Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Hei folkens , jeg har en case her . Har da fått meg fast jobb , men behovet for egen bil er her . Jeg og min samboer har en bil men den er hennes . Så jeg trenger min egen . Jeg vet ikke hva som kunne lønne seg mtp billigst mulig, å kjøpe en bil til 20 -30000 kr ? Lease med 20 000 innskudd også 890 kr mnd eller elbil? Tanken er å ha denne bilen i ca 3 år for å spare penger . Så et lån over 10 år er uaktuelt . Jeg har 46 km t/r jobb Ca 900 kr bompenger i mnd Lenke til kommentar
K N Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Du og samboeren din har en bil, men den er hennes? Burde revurdere den setningen ihvertfall! Men OT: Har du mulighet til å lade bilen hjemme og på jobb? Hva koster det å lease en elbil til ditt behov? 1 Lenke til kommentar
Mr King Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Du og samboeren din har en bil, men den er hennes? Burde revurdere den setningen ihvertfall! Men OT: Har du mulighet til å lade bilen hjemme og på jobb? Hva koster det å lease en elbil til ditt behov? Det han mente var at bilen er samboeren hans og det kan hende hun trenger den selv osv. Til trådstarter: Hadde gått får en brukt bil, men det som er greit med elbil er ingen drivstoff, bompenger. Og du får gratis parkering pluss gratis lading til bilen! Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Hvor bor du i Norge? I ditt tilfelle kunne så absolutt en El-bil kunne vært noe. Men, og det er et men her, her hvor jeg bor på innlandet i Nord-Norge vil nok ikke det være et sjakktrekk. Det er noen kjenninger som har El-bil og det funker veldig bra på sommeren. Men i vinter ønsket de alle som en at de hadde tatt noe annet. Kjørelengden ble dramatisk redusert når gradestokken krøp ned mot -30 og lavere. Og ting begynte og skje med bilene som så absolutt ikke blir dratt frem i festtalene deres. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 (endret) Er det 46km hver vei eller til sammen? Det burde uansett være mulig å klare med en elbil. Hvis du har 46km hver vei om vinteren kan det være en fordel å kunne lade på jobben eller å lade 10 minutter på en hurtiglader på veien hjem. El biler bruker mye mer strøm om vinteren. Om sommeren er det ikke noe problem å kjøre mellom 120 og 160km, eller mer hvis deg er helt flatt. Om vinteren kan rekkevidden være nede i halvparten. Har selv elbil så er bare å spørre om tips ☺ Fordelen med elbil er at du ikke betaler bom, ferge og parkering på kommunale plasser. Du sparer også drivstoff. Sparer selv 4300kr i mnd på å kjøre el i stedet for fossilt. Har en kjørelengde på ca 20.000km i året. Du får mangw gode elbiler både ny og brukt. Brukt kan du for eksempel få en mitsubishi imev eller, citroen pzero eller peugeot ion (de kalles trilling pga samme bil) rundt 100tusen. Ellers får du en pent brukt VW e-up til rundt 160.000kr. Nissan leaf ligger vel på rundt det samme. Bare pass på at du kjøper en bil som ikke har gått i usa pga stor fare for skade på battri og radio som ikke virker i Norge. Ny starter leaf på 200tusen og vw e-up ligger på det samme. Av de tre typene jeg har nevnt er leaf størst og har best rekkevidde. Men alle 3 bilene er flotte valg og gir mye bil for pengene. Mange vurderer også en think eller eldre elbil. Må være obs på at de krever en del vedlikehold og er vanskelig å få tak i deler. De tre jeg har nevnt har nyeste batteri teknologi og krever svært lite vedlikehold. Det du betaler ekstra for en dyrere bil tjener du fort inn igjen for å si det slik. Endret 21. november 2014 av Tullballj Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Når det gjelder leasing på elbil så er ikke det gunstig ennå. Regjeringen har ventet med å innføre dette. Leaser du nå må du betale mva. Billigste er å kjøpe. Sjekk skandiabanken og lånekalkulatoren der hvor mye du kan bruke i mnd. Husk du kan kjøpe bilen og selge den etter 3 år med restlån også så lenge restverdien ikke blir høyere enn det man kan forvente å få for bilen om 3 år. Kjøper du for eksempel en trilling til 100.000kr brukt og bruker 30.000kr i egenkapital hos skandiabanken og nedbetaling på 5 år betaler du 1345kr i mnd og du har du 30.000kr igjen på lånet etter 3 år. Burde være mulig å få 50-60000 igjen for bilen om 3 år så det skal ikke være noe problem. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 (endret) Ca 900 kr bompenger i mnd46 km t/r jobb Med 46km jobbkjøring hver dag ender du på omentrent 11.000km hvert år. Legg på noen kilimeter for annet fjas, og du kjører fort 15.000km hvert år. Med bensinforbruk på 0.7l/10km, og bensinpriser på 14.50kr ligger du på ca 15.000kr i året i bensinutgifter, og 11.000kr i bompenger. Dette er helt normalt forbruk på en gammel bil. Altså totalt 26k. Så legger du til årsavgift på 3000kr, og ender på 29.000kr i året for å ha en vanlig bil. De billigste elbilene med grei rekevidde og lader starter på 200.000. Alt inkludert. http://renault.no/ze/zoe Da har du betalt ned bilen på 7 år ved å bare se på reduksjon i forbruk. (gitt at du lader gratis) Du har også garanti på ny bil, men må beregne en del vedlikehold på en gammel billig bil. Endret 21. november 2014 av Zepticon Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Med bensinforbruk på 0.7l/10km, og bensinpriser på 14.50kr ligger du på ca 15.000kr i året i bensinutgifter, og 11.000kr i bompenger. Dette er helt normalt forbruk på en gammel bil. 14,50 pr. liter? Det er vel ingen i halvsentrale strøk som betaler så mye? Det er 2 kroner mer enn jeg betaler pr. liter for tiden.. Jeg benytter meg av 365 Privat. Lenke til kommentar
Mastern Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Men drivstoff eller elbil. Selv vurderer jeg en ladbar hybrid. Da kan jeg kjøre på ren eldrift til og fra jobb og samtidig slippe rekkeviddeangsten om jeg skal på hytta eller en lenger tur. Lavt forbruk på langtur er det jo også. Det beste fra to verdener. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 (endret) Ca 900 kr bompenger i mnd 46 km t/r jobb Med 46km jobbkjøring hver dag ender du på omentrent 11.000km hvert år. Legg på noen kilimeter for annet fjas, og du kjører fort 15.000km hvert år. Med bensinforbruk på 0.7l/10km, og bensinpriser på 14.50kr ligger du på ca 15.000kr i året i bensinutgifter, og 11.000kr i bompenger. Dette er helt normalt forbruk på en gammel bil. Altså totalt 26k. Så legger du til årsavgift på 3000kr, og ender på 29.000kr i året for å ha en vanlig bil. De billigste elbilene med grei rekevidde og lader starter på 200.000. Alt inkludert. http://renault.no/ze/zoe Da har du betalt ned bilen på 7 år ved å bare se på reduksjon i forbruk. (gitt at du lader gratis) Du har også garanti på ny bil, men må beregne en del vedlikehold på en gammel billig bil. Du får faktisk en helt ny Citroen C-Zero fra 130000kr helt ny med garanti. Da har du opp til 160km rekkevidde på en fin sommerdag. Litt mindre enn de beste som starter på 50.000-70.000 mer. Test: http://www.elbil.no/kjope-elbil/elbiltester/2989-fortsatt-en-glimrende-elbil Endret 21. november 2014 av Tullballj Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Det er vel ingen i halvsentrale strøk som betaler så mye? Trondheim ligger mellom 14.00 og 15.50kr. Skjeldent under 14.00kr. Stor forksjell på Trondheim og feks Drammen der jeg ofte finner bensinen godt nede på 13-tallet. Tar ikke med kredittkort i beregningen. 1 Lenke til kommentar
ExtremeGo Skrevet 21. november 2014 Forfatter Del Skrevet 21. november 2014 (endret) Jeg bor i Bergen . Jeg pendler Åsane - Os og har mulighet for å lade på Minde og klostergarasjen , får evt lade på jobb også . Det er ca 31 km til jobb og ikke 23 men problem blir det ikke uansett mtp rekkevidde heller mest mot elbil for da får jeg kjøre relativt ny bil. En eldre leaf til 160-180 virker veldig fine og ok ,men eneste jeg er litt redd for er å sitte igjen med en bil og et lån der rekkevidden på bilen er som nå og om 2-5 år har da det kommer bedre rekkevidde på elbiler sitter jeg med skjegget I postkassen . Ellers har jeg sett på Citroen C cero og I miev . Vil helst ha Leaf for da har jeg også mulighet for å komme meg til Voss også ser den bedre ut og bedre rekkevidde Endret 21. november 2014 av ExtremeGo Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 (endret) Batteriteknologien utvikler seg fort så du kan ikke tenke slik. Det snakkes også om å innføre mva på elbiler kanskje fra 2016. Da vil en leaf bli 50.000kr dyrere. Bruktbiler vil også da bli dyrere. Poenget er at du må ta et valg, for selv om du kjøper en elbil som er oppgradert tar det ikke lang tid før det kommer en annen elbil igjen som er litt bedre. Bor selv utenfor Bergen og har ikke noe problem med å kjøre tur retur os. Med mulighet for litt hvis det trengs lading om vinteren blir det topp. ☺ Har selv leaf og kan anbefale den. Kjørt til myrkdalen og eidfjord med lite ladestopp på voss. Går nå for øvrig over til tesla pga behov for mer rekkevidde. Endret 21. november 2014 av Tullballj Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Glemte også å skrive at leaf var tidlig ute på markedet og selv om det både har kommet tesla,E-golf, e-up, kia soul, bmw i3 +++ er fortsatt leaf på salgstoppen. Det beviser at den ikke kommer til å tape seg så fort. Vil ikke tro du skal være redd for å få solgt bilen om noen år. Det du sparer på utgifter er uansett mer enn du vil tape på et eventuelt salg. Lenke til kommentar
ExtremeGo Skrevet 21. november 2014 Forfatter Del Skrevet 21. november 2014 (endret) Isåfall hvilken leaf ? http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=53190848 2012 modell , 33800 km http://m.finn.no/car/used/ad.html?model=1.792.2000183&sort=0&make=0.792&ref=fas&finnkode=53264630&searchclickthrough=true 2013 modell , 8300 km http://m.finn.no/car/used/ad.html?model=1.792.2000183&page=2&make=0.792&sort=0&ref=fas&finnkode=53574496 2011 modell , 28 000 km . Har hørt at 2011 modellene har litt kortere rekkevidde . Endret 21. november 2014 av ExtremeGo Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Hvis du har råd gå for en 13 modell. Den har en del oppgraderinger som gir bedre rekkevidde og som luker bort irritasjonsmoment på den første modellen. Større bagasjerom også på 13 modellen. Hvis du har behov kan du bestille med 6,6kw lader slik at du kan lade på 32a halve tiden. Lenke til kommentar
ExtremeGo Skrevet 21. november 2014 Forfatter Del Skrevet 21. november 2014 Er det 46km hver vei eller til sammen? Det burde uansett være mulig å klare med en elbil. Hvis du har 46km hver vei om vinteren kan det være en fordel å kunne lade på jobben eller å lade 10 minutter på en hurtiglader på veien hjem. El biler bruker mye mer strøm om vinteren. Om sommeren er det ikke noe problem å kjøre mellom 120 og 160km, eller mer hvis deg er helt flatt. Om vinteren kan rekkevidden være nede i halvparten. Har selv elbil så er bare å spørre om tips ☺ Fordelen med elbil er at du ikke betaler bom, ferge og parkering på kommunale plasser. Du sparer også drivstoff. Sparer selv 4300kr i mnd på å kjøre el i stedet for fossilt. Har en kjørelengde på ca 20.000km i året. Du får mangw gode elbiler både ny og brukt. Brukt kan du for eksempel få en mitsubishi imev eller, citroen pzero eller peugeot ion (de kalles trilling pga samme bil) rundt 100tusen. Ellers får du en pent brukt VW e-up til rundt 160.000kr. Nissan leaf ligger vel på rundt det samme. Bare pass på at du kjøper en bil som ikke har gått i usa pga stor fare for skade på battri og radio som ikke virker i Norge. Ny starter leaf på 200tusen og vw e-up ligger på det samme. Av de tre typene jeg har nevnt er leaf størst og har best rekkevidde. Men alle 3 bilene er flotte valg og gir mye bil for pengene. Mange vurderer også en think eller eldre elbil. Må være obs på at de krever en del vedlikehold og er vanskelig å få tak i deler. De tre jeg har nevnt har nyeste batteri teknologi og krever svært lite vedlikehold. Det du betaler ekstra for en dyrere bil tjener du fort inn igjen for å si det slik. E up ser veldig bra ut , hvordan er rekkevidden på den ? skjønner at jeg må være mer forsiktig med gassen når jeg får meg elbil hehe Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Den har litt kortere rekkevidde enn en leaf. Men den holder for de fleste. Test VW e-up http://www.tv2.no/a/4150148 Lenke til kommentar
hean Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 (endret) Hei folkens , jeg har en case her . Har da fått meg fast jobb , men behovet for egen bil er her . Jeg og min samboer har en bil men den er hennes . Så jeg trenger min egen . Jeg vet ikke hva som kunne lønne seg mtp billigst mulig, å kjøpe en bil til 20 -30000 kr ? Lease med 20 000 innskudd også 890 kr mnd eller elbil? Tanken er å ha denne bilen i ca 3 år for å spare penger . Så et lån over 10 år er uaktuelt . Jeg har 46 km t/r jobb Ca 900 kr bompenger i mnd Med normale ca 15000 km/år så kjører du 45 000 km på 3 år. Med en direktekostnad i drivstoff på ca 7 kr pr 10 km så blir det ca 32 000 kr i drivstoff. Med ca det samme i bompenger kommer vi på 64000 kr. Du sparer også ca 7500 kr på 3 år i årsavgift... Det blir kostnader på ca 70 000 kr på 3 år. Hvis du ikke trenger en stor bil så får man brukte fine elbiler for rett over 100 000 kr. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=53647126&searchclickthrough=true Endret 21. november 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
ovndard Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Er det 46km hver vei eller til sammen? Det burde uansett være mulig å klare med en elbil. Hvis du har 46km hver vei om vinteren kan det være en fordel å kunne lade på jobben eller å lade 10 minutter på en hurtiglader på veien hjem. El biler bruker mye mer strøm om vinteren. Om sommeren er det ikke noe problem å kjøre mellom 120 og 160km, eller mer hvis deg er helt flatt. Om vinteren kan rekkevidden være nede i halvparten. Har selv elbil så er bare å spørre om tips ☺ Fordelen med elbil er at du ikke betaler bom, ferge og parkering på kommunale plasser. Du sparer også drivstoff. Sparer selv 4300kr i mnd på å kjøre el i stedet for fossilt. Har en kjørelengde på ca 20.000km i året. Du får mangw gode elbiler både ny og brukt. Brukt kan du for eksempel få en mitsubishi imev eller, citroen pzero eller peugeot ion (de kalles trilling pga samme bil) rundt 100tusen. Ellers får du en pent brukt VW e-up til rundt 160.000kr. Nissan leaf ligger vel på rundt det samme. Bare pass på at du kjøper en bil som ikke har gått i usa pga stor fare for skade på battri og radio som ikke virker i Norge. Ny starter leaf på 200tusen og vw e-up ligger på det samme. Av de tre typene jeg har nevnt er leaf størst og har best rekkevidde. Men alle 3 bilene er flotte valg og gir mye bil for pengene. Mange vurderer også en think eller eldre elbil. Må være obs på at de krever en del vedlikehold og er vanskelig å få tak i deler. De tre jeg har nevnt har nyeste batteri teknologi og krever svært lite vedlikehold. Det du betaler ekstra for en dyrere bil tjener du fort inn igjen for å si det slik. E up ser veldig bra ut , hvordan er rekkevidden på den ? skjønner at jeg må være mer forsiktig med gassen når jeg får meg elbil hehe Max 20 mil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå