Gå til innhold

Strøk på oppkjøring (klasse B) -trenger tips


Sanne SS

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Jeg vet at det er tusenvis av tråder for dette her, men jeg trenger noen gode tips som passer for meg. Jeg hadde oppkjøring for et par dager siden, og jeg bestod altså ikke. Jeg har kjørt utrolig mye før oppkjøringen og både kjørelærer og familie jeg har kjørt med mente at det her skulle jeg klare kjempefint. Jeg var veldig nervøs før jeg skulle ha oppkjøringen, men da jeg møtte sensor (som var veldig blid og hyggelig) og itilegg kunne svare godt på sikkerhetsspørsmålene var jeg sikker på at jeg skulle klare det, men nei. Jeg kjørte foressten en del i byen først, så på landevei.

Jeg fikk ikke snakket noe særlig med sensor da jeg var ferdig, for noe av det første han sa var at det ikke var godt nok, og da ble jeg så lei meg at jeg ikke klarte å høre etter noe av det han sa nesten. På papiret jeg fikk står det:

Kjøremåten er ikke trafikksikker og gir ikke god samhandling.

Gjennomgående ikke god kjøretøybehandling
-Bruk av clutch, sitter inne med clutch ned bakker
-Tispunkt for valg av gir


Plassering
-Kutter svinger på landevei også uoversiktlige: Og kutter i kryss.

Og da vi kom tilbake brukte jeg ihvertfall 5 minutter på å klare å rygge på plass, fordi jeg var stressa og hadde på følelsen at jeg ikke ville bestå. Jeg merket jo selv at jeg gjorde en del feil under oppkjøringen. Det hadde vært utrolig snilt om noen her kunne komme med noen gode tips til meg, da jeg har fått ny oppkjøring i januar (drit lenge til, så det her er så kjipt)
:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det familien sier kan du ta med en klype salt. Ta tilbakemeldingen med kjørelæreren, h*n burde si seg enig i den kommenterte kjørestilen din. Kanskje du bare var alt for stresset?

 

Tilbakemeldingen går på flyten din. Du følger kanskje regler, men det hjelper ikke når du plasserer deg dårlig i veibanen/kryss og gjør feil girvalg. Det skaper farlige situasjoner.

Endret av JaBBe
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Kjipt

Snakk med kjørelæreren, eventuelt spør om en annen kjørelærer. Med tanke på det sensor skrev virker det jo ikke særlig bra, så er litt rart at kjørelæreren meldte deg opp. For alt jeg vet kan det være nervene som gjorde det, men du bør iallefall øve massemasse på det du fikk tilbakemelding på.

 

ps du bør kanskje øve litt på parkering også om du brukte bokstavlig talt 5 minutt

men merket at jeg også brukte litt tid på det for var så stressa hahaa :(

Endret av Slettet-lYlo5C
Lenke til kommentar

Pass på å IKKE holde inne clutchen om ikke nødvendig og pass på å gire til riktig tid.

Og ikke kutt svinger, prøv å holde deg like langt i fra stripene hele tiden.

Ellers bør du gi lappen til kjørelærer og kjøre en gang til med han og så kan han se om du gjør de samme feilene.

 

Du kan også be kjørelærer være med i bilen, inntrykk at sensor er litt snillere da ;)

Lenke til kommentar

Kjøremåten er ikke trafikksikker og gir ikke god samhandling.

 

Gjennomgående ikke god kjøretøybehandling

-Bruk av clutch, sitter inne med clutch ned bakker

-Tispunkt for valg av gir

Du er dårlig til å redusere farten før kryss, avkjøring, fotgjengere og vikeplikt høyre. Og du blinker ikke tidsnok, når du skal svinge en vei eller skifte felt.

Det kan det første bety.

 

Det andre er at du kan ikke å gire. Få mer trening:

0. Godt grep på girspaken

1. Clutch

2. Den faktiske giringen

3. Ut med clutch

4. Fjern hånden

 

Plassering

-Kutter svinger på landevei også uoversiktlige: Og kutter i kryss.

Det problemet trener du bort med å kjøre. Hvorfor tillot kjørelærer deg å kjøre opp, vis du ikke er stødig på vei?

Lenke til kommentar

 

Kjøremåten er ikke trafikksikker og gir ikke god samhandling.

 

Gjennomgående ikke god kjøretøybehandling

-Bruk av clutch, sitter inne med clutch ned bakker

-Tispunkt for valg av gir

Du er dårlig til å redusere farten før kryss, avkjøring, fotgjengere og vikeplikt høyre. Og du blinker ikke tidsnok, når du skal svinge en vei eller skifte felt.

Det kan det første bety.

 

Det andre er at du kan ikke å gire. Få mer trening:

0. Godt grep på girspaken

1. Clutch

2. Den faktiske giringen

3. Ut med clutch

4. Fjern hånden

 

Plassering

-Kutter svinger på landevei også uoversiktlige: Og kutter i kryss.

Det problemet trener du bort med å kjøre. Hvorfor tillot kjørelærer deg å kjøre opp, vis du ikke er stødig på vei?

 

Tusen takk for tips! Jeg har kjørt mye med kjørelærer, men føler ikke at jeg har fått den hjelpen jeg har trengt til diverse ting. Feks har vi kjørt lite på landevei, og senest en dag før oppkjøring da jeg kjørte med kjørelærer gjorde jeg flere feil, men likevel mente han at jeg var klar. Jeg følte meg ikke helt klar selv, så litt usikker på hva han egentlig tenkte.. Drit kjipt, masse penger kastet bort og nesten 2 mnd å vente før ny oppkjøring

Lenke til kommentar

Tren mer, mye mer. Øv gjerne mer med familie, men forsøk å få de til å være litt mer direkte og ærlige mot deg når det gjelder å bedømme din kjøring. Konstruktiv kritikk er viktig og utviklende, men den må som sagt være konstruktiv. Så gjelder det for deg å forsøke å ta den til deg, og forsøke å ikke bli skuffet, såret etc over det som blir nevnt.

 

Det er stort sett det verste med å kjøre med familie (mor og far), for de er rett og slett for "snille" med å kommentere hvordan det blir gjort for ikke å såre deg eler gjøre at du mister lysten på å kjøre mer med dem. Så ærlig, direkte og konstruktiv kritikk er det beste som finnes etter min mening, men den må være berettiget, og den som får den må være "voksen nok" til å ta det til seg som gode råd. Og ikke bli skuffet/såret over hva som evt. blir nevnt eller bemerket, for det er kun for å hjelpe deg, ikke for å såre eller gi deg en dårlig følelse.

 

Det merkes litt din reaksjon når du ikke bestod kjøreprøven, da ble du skuffet, satt ut og fikk ikke med deg alt av hva sensoren sa til deg om årsakene, bortsett fra noen bruddstykker.

Det tyder på etter min mening at du ikke er vant til å få direkte og ærlige kommentarer, her kan jeg selvfølgelig ta feil, for jeg kjenner jo hverken deg eller de du har trenet sammen med.

Men det er i hvert fall inntrykket jeg sitter igjen med, jeg beklager virkelig om jeg bommer på dette. Det var kun et velment forslag for å komme videre og få mer utav å trene/øve mer med dine nærmeste. For det er kun mer øvelse som kan gjøre deg tryggere og mer erfaren som bilfører. :)

 

Selv kjørte jeg mye på en parkeringsplass sammen med min far, han slapp meg ikke ut i trafikken i det hele tatt før jeg kunne "krypkjøre", bakkestart, smidig og ubemerklige girskift, myke oppbremsinger, rygging og lukeparkering mellom medbragte kjegler. Dette er riktignok noen år siden nå, men dette lærte jeg vannvittig mye av. Dette var rett og slett for å bli fortrolig med bilen og forstå hvordan en kan betjene og håndtere bilen best mulig under kontrollerte forhold i første omgang.

For når vi så kjørte ut i trafikken, så var trafikken og trafikkreglene det jeg behøvde å tenke på i første omgang, kontrollen av bilen behøvde jeg da ikke å tenke på for det var allerede godt innøvd.

 

Det skal være behagelig å være passasjer i en bil, en skal ikke behøve å sitte med "nakkesleng" for hvert girskift eller oppbremsing, det skal være mykt og smidig. En igangsetting skal en ikke merke, heller ikke girskift, da blir det en behagelig reise for de som er med deg i bilen.

 

Riktig plassering i veibanen og riktig tegngiving skal fjerne enhver tvil for andre trafikanter om hvor eller hva du skal gjøre.

Se godt fremover og planlegg kjøringen din slik at du får minst mulig overraskelser, av noe du kunne oppdaget tidligere.

 

Følge ofte med i speilene, sjekke blindsone er også viktige ting for å ikke kjøre på eller treffe andre trafikanter når du skal skifte fil eller svinge i et veikryss e.l. En syklist, mopedist eller mc kan fort komme opp på siden av deg i byen, og de kan være litt vanskelige å oppdage i enkelte situasjoner, så derfor må en ha øyne både i "hodet og nakken" (speil og blindsone) for å si det slik.

 

Forsøk å ta til deg noe av dette her, og sammen med alle de andre meget gode rådene du har fått i tråden din så langt, så vil du være mye bedre forbedredt til neste oppkjøring.

 

Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei..

 

Jeg vet at det er tusenvis av tråder for dette her, men jeg trenger noen gode tips som passer for meg. Jeg hadde oppkjøring for et par dager siden, og jeg bestod altså ikke. Jeg har kjørt utrolig mye før oppkjøringen og både kjørelærer og familie jeg har kjørt med mente at det her skulle jeg klare kjempefint. Jeg var veldig nervøs før jeg skulle ha oppkjøringen, men da jeg møtte sensor (som var veldig blid og hyggelig) og itilegg kunne svare godt på sikkerhetsspørsmålene var jeg sikker på at jeg skulle klare det, men nei. Jeg kjørte foressten en del i byen først, så på landevei.

 

Jeg fikk ikke snakket noe særlig med sensor da jeg var ferdig, for noe av det første han sa var at det ikke var godt nok, og da ble jeg så lei meg at jeg ikke klarte å høre etter noe av det han sa nesten. På papiret jeg fikk står det:

 

Kjøremåten er ikke trafikksikker og gir ikke god samhandling.

 

Gjennomgående ikke god kjøretøybehandling

-Bruk av clutch, sitter inne med clutch ned bakker

-Tispunkt for valg av gir

 

Plassering

-Kutter svinger på landevei også uoversiktlige: Og kutter i kryss.

 

Og da vi kom tilbake brukte jeg ihvertfall 5 minutter på å klare å rygge på plass, fordi jeg var stressa og hadde på følelsen at jeg ikke ville bestå. Jeg merket jo selv at jeg gjorde en del feil under oppkjøringen. Det hadde vært utrolig snilt om noen her kunne komme med noen gode tips til meg, da jeg har fått ny oppkjøring i januar (drit lenge til, så det her er så kjipt)

:(

 

 

Clutchen skal du bruke til å gire, og ikke i svinger siden det går utover veigrepet og kontrollen du har på bilen.

At du kutter svinger er ikke bra, dersom du ligger i ytterste felt og skal svinge vil du kutte svingen og komme over i det innerste feltet og treffe vedkommende der.

Det sensor mener virker som å være at du kjører for fort i svinger på landevei og ikke holder siden din godt nok. Skulle det komme for eksempel et vogntog imot kan det da bli nødvendig med kraftig oppbremsing eller unnamanøver for å unngå kollisjon.

Rundt hver sving kan det komme noen trillende med en barnevogn som du må unngå, og et vogntog imotsatt kjøreretning samtidig slik at du ikke får plass i mellom. Kjører du inn i vogntoget, eller i barnevognen, eller tilpasser du farten etter forholdene?

 

Giring, du må bare høre på motorlyden. I oppover bakker bør du gjerne gire ned for å komme deg opp på en fornuftig måte.

Hvis du vil være snill med bilen kan du bruke gassen til å tilpasse motorturtall til girturtall når du girer. Gi et lite puff på gasspedalen og slipp clutchpedalen (koble sammen motor og gir) når turtallet er ca likt.

Du trenger ikke å gjøre dette, men det er mer skånsomt for bilen og mer behagelig å sitte på siden det ikke rykker i det du girer ned.

 

 

På oppkjøringen er det spesielt to ting som testes: Kjøretøykontroll og samhandling

Kjøretøykontroll vil si at du behersker å kjøre bilen, giring, bakkestart og alt som følger med. En formel 1 sjåfør scorer høyt på kjøretøykontroll.

Samhandling dreier seg om hvordan du oppfatter andre trafikanter og hvordan de oppfatter deg.

I veldig korte trekk, dersom du noensinner blir overrasket av noe en annen sjåfør gjør, eller dersom en annen sjåfør blir overrasket over noe du gjør, da er det dårlig samhandling. En av dere har tabbet seg ut på et eller annet vis.

Det handler om å oppfatte riktig hva som skjer i trafikkbildet rundt deg, foran, bak, til sidene, og det handler om å få alle andre trafikanter rundt deg til å oppfatte deg riktig.

 

 

Kjør forsiktig og tenk på dine medtrafikanter hele tiden, slik at dine intensjoner blir enkle å forstå. Ingen andre rundt deg skal bli overrasket over at du plutselig gjør et eller annet.

 

Lykke til.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

 

 

Hvis du vil være snill med bilen kan du bruke gassen til å tilpasse motorturtall til girturtall når du girer. Gi et lite puff på gasspedalen og slipp clutchpedalen (koble sammen motor og gir) når turtallet er ca likt.

Du trenger ikke å gjøre dette, men det er mer skånsomt for bilen og mer behagelig å sitte på siden det ikke rykker i det du girer ned.

 

 

Denne metoden dreier seg vel i stor grad kun om nedsjift som kan være greit å nevne, med mindre en er utrolig treg å gire, noe som isåfall er et problem i seg selv. Det krever jo og en god del ærfaring samt kjennskap til bilen om en ønsker å gjøre dette på en meningsfull måte uten å bruke latterlig med tid. Rykket i bilen blir en desuten vanligivis kvitt i ganske så stor grad ved å slure litt på clutchen før en går helt ut, dropper en clutch pedalen helt ut med en gang er det klart det blir et rykk, men om en slipper den forsiktig ut å slurer litt blir det ikke noe nevneverdig. Så etter min mening er det vertfall bare tull å starte å prøve på denne metoden vertfall på oppkjøring, sats helder på det de fleste kjøreskoler lærer, nemmelig å slure litt på clutchen å bygge opp turtallet på den måten før en kobler helt inn.

Lenke til kommentar

 

Ikke bygg tullete vaner. Du skal kjøre på den måten du skal kjøre vis vanlig. Vis du lærer å clutche feil, kommer du til å clutche feil i flere år etter du har fått førerkort. Kanskje til og med til alderen tar det fra deg.

Og det gjelder alle kjørevaner og rutiner. Det er f.eks veldig lett å feiltolke hvordan man skal se seg til høyre og venstre ved f.eks feltskifte, og mye mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...