Bruker-88036 Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 (endret) Joda, ETTR er en bra teknikk til sitt bruk (litt misforstått men jeg lar det ligge nå). Problemet med 30D er når man ikke har tilgang på høy nok ISO til å få riktig eksponering i utgangspunktet. Bildet blir automatisk undereksponert og dette kan trekkes opp i ettertid. Ja, denne måten å "jukse" til seg høyere ISO-verdier det vil gi mer støy, akkurat som vanlig økning av ISO. Ved å bruke eksponeringskompensasjon så har man kontroll med hvor mye ISO økes og lysmåleren er aktiv. Setter man kameraet i M i stedet for så setter man lysmåleren ut av funksjon slik at blender eller lukkertid ikke justeres etter varierende lys, slik det skjer i for eksempel Tv eller Av modus (med eller uten Ev-kompensasjon). Så teknikken din er egentlig bare å ta et mørkt bilde på høyeste ISO, eller om lyset er sånn så det blir to trinn undereksponert, så lysner du de to trinnene i redigering. ? Endret 25. november 2014 av Per Yngve Balto Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Det stemmer. Siden de aller fleste sensorer, inkludert de to nevnte, har lineær respons på eksponeringen i området ISO 800 og oppover vil resultatet bli likt som å bruke ekte høyere ISO. 30D har som sagt et trinn mer støy enn 7DII så ISO 6400 på 30D vil se ut som ISO 12800 på 7DII. Der bildet fra 30D er tatt på ISO 1600 og lysnet 2 trinn, mens det fra 7DII er tatt på ISO 12800 uten lysning. NB. Begge bilder må være tatt i råformat og støybehandlet like mye med like god programvare. Tenker du på jpeg rett fra begge kamera får man et helt annet resultat. Da vil 7DII knuse 30D med kanskje 3-4 trinn, litt takket være bedre sensor og mye takket være bedre støybehandling i jpeg-motoren. Jeg husker med grøss tilbake på ISO 1600 jpeg fra min Canon 300D, men det gjør underverker når man kan jobbe med råfilene på moderne programvare. Anbefales hvis du har muligheten. 1 Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Heisan, Jeg har et tildels gammelt kamera, som emnefeltet forteller. Før jeg velger å skrote det helt / selge det, tenkte jeg å se hva det vil innebære dersom jeg skulle forsøke å hente ut mest mulig av kameraet innenfor en fornuftig økonomisk ramme. Jeg har kun standardobjektivet som fulgte med, samt stativ og selvutløser. Ingen ekstern blitz, ingen ekstra objektiver. Som dere skjønner, er jeg ikke på noen måte oppdatert på hva som har skjedd på fotofronten de siste årene Si at jeg vil legge i 3000,- for å gjøre kameraet litt mer ship shape, vil det la seg gjøre? Eller er det mest fornuftig å tenke helt nytt? Bruksområder / behov: Stort sett portrettfotografering (på amatørnivå) og stillbilder, av og til folk i rolig bevegelse (gjerne innendørs, på seminar, i samtaler, ikke-oppstilte-situasjoner). Takker for tips Tør påstå at til den bruken du skisserer vil en ekstern blits være det mest hensiktsmessige hjelpemiddelet, og det er ingen grunn til at du ikke skal få gode resultater med et gammelt 30D kamera. Så er det bare å øve seg på basic blits-teknikk. Mitt tips er å kjøpe en 430EX II. 2 Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Det stemmer. Siden de aller fleste sensorer, inkludert de to nevnte, har lineær respons på eksponeringen i området ISO 800 og oppover vil resultatet bli likt som å bruke ekte høyere ISO. 30D har som sagt et trinn mer støy enn 7DII så ISO 6400 på 30D vil se ut som ISO 12800 på 7DII. Der bildet fra 30D er tatt på ISO 1600 og lysnet 2 trinn, mens det fra 7DII er tatt på ISO 12800 uten lysning. NB. Begge bilder må være tatt i råformat og støybehandlet like mye med like god programvare. Tenker du på jpeg rett fra begge kamera får man et helt annet resultat. Da vil 7DII knuse 30D med kanskje 3-4 trinn, litt takket være bedre sensor og mye takket være bedre støybehandling i jpeg-motoren. Jeg husker med grøss tilbake på ISO 1600 jpeg fra min Canon 300D, men det gjør underverker når man kan jobbe med råfilene på moderne programvare. Anbefales hvis du har muligheten. Bruker du denne teknikken selv når du fotograferer? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Ikke de siste 4-5 årene. Nå kan jeg velge mer enn høy nok ISO. Men med Pentax K200D og Canon 300D som jeg hadde før så brukte jeg den av og til. Det er egentlig sjelden jeg presser ISO-en noe særlig, men nå i helga var jeg helt oppe i 12800. Vanligvis holder jeg meg til ISO 80-1600. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 (endret) Ikke de siste 4-5 årene. Nå kan jeg velge mer enn høy nok ISO. Men med Pentax K200D og Canon 300D som jeg hadde før så brukte jeg den av og til. Det er egentlig sjelden jeg presser ISO-en noe særlig, men nå i helga var jeg helt oppe i 12800. Vanligvis holder jeg meg til ISO 80-1600. Jeg skjønner godt hva du mener, og har vel til tider brukt teknikken din. Uten at jeg visste at det var en teknikk.. Jeg satt faktisk å lekte med noen filer fra 30D'en i går, men det var filer på ISO100 og lukkertider opp mot 20 minutter. Uten automatisk støyfjerning påslått, altså "long exp.". Og de filene er "infisert" av amp-glow. Og-- jeg klarer enda ikke fjerne det. Men TS tror jeg neppe er en sånn som bruker RAW, så det vi prater om er vel OT egentlig. TS bør kjøpe et nytt kamera, ikke nødvendigvis Canon. Og selge 30D'en til en som liker tulle med RAW og ubrukelige ISO verdier (min mening), og kan sikkert selge det for bortimot halvparten av pengene det nye systemet koster.. Istedenfor å kjøpe objektiver og blits. Endret 26. november 2014 av Per Yngve Balto Lenke til kommentar
se# Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 (endret) Men TS tror jeg neppe er en sånn som bruker RAW, så det vi prater om er vel OT egentlig. TS bør kjøpe et nytt kamera, ikke nødvendigvis Canon. TS spør om hvordan utnytte kameraet best mulig og da er RAW svaret. Godt mulig det ikke er et realistisk alternativ, men synes likevel det er på sin plass å nevne det. TS beskriver ikke noen ekstremt krevende bruk, og 30D burde fungerer greit. Det er imidleritd ikke noen tvil om at en nyere modell gir bedre JPG'er rett fra kameraet, så hvis det er et viktig poeng kan et nytt kamera absolutt være et godt råd. På Team Biathlon ser typisk pris de to siste årene til å ligge på rundt 1000, så jeg tviler på at salg bidrar veldig mye til nytt kamera hvis ikke det følger med et bra objektiv som trekker opp prisen. Jeg har forøvrig 30D og 70D selv og kunne laget en sammenligning på høy (og lav) ISO, selv om det blir ganske off topic for denne tråden. Får se om jeg får god tid en dag... Endret 26. november 2014 av se# Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Men TS tror jeg neppe er en sånn som bruker RAW, så det vi prater om er vel OT egentlig. TS bør kjøpe et nytt kamera, ikke nødvendigvis Canon. TS spør om hvordan utnytte kameraet best mulig og da er RAW svaret. Godt mulig det ikke er et realistisk alternativ, men synes likevel det er på sin plass å nevne det. TS beskriver ikke noen ekstremt krevende bruk, og 30D burde fungerer greit. Det er imidleritd ikke noen tvil om at en nyere modell gir bedre JPG'er rett fra kameraet, så hvis det er et viktig poeng kan et nytt kamera absolutt være et godt råd. På Team Biathlon ser typisk pris de to siste årene til å ligge på rundt 1000, så jeg tviler på at salg bidrar veldig mye til nytt kamera hvis ikke det følger med et bra objektiv som trekker opp prisen. Jeg har forøvrig 30D og 70D selv og kunne laget en sammenligning på høy (og lav) ISO, selv om det blir ganske off topic for denne tråden. Får se om jeg får god tid en dag... Joda.. teoretisk. men tror du at TS vil sitte med å underksponere med 2 trinn, redigere RAW med moderne verktøy - for å ta innendørsbilder av folk på seminar? Seriøst? Lenke til kommentar
se# Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 men tror du at TS vil sitte med å underksponere med 2 trinn, redigere RAW med moderne verktøy - for å ta innendørsbilder av folk på seminar? Seriøst?Nei, det har jeg ingen tro på. Det jeg sa var at bruk av RAW er det som skal til for å få maksimalt ut av kameraet. Er det så mørkt at ISO 3200 ikke holder er mye bedre med blits og/eller optikk med bedre lysstyrke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå