Sweetflower Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Heisan, Jeg har et tildels gammelt kamera, som emnefeltet forteller. Før jeg velger å skrote det helt / selge det, tenkte jeg å se hva det vil innebære dersom jeg skulle forsøke å hente ut mest mulig av kameraet innenfor en fornuftig økonomisk ramme. Jeg har kun standardobjektivet som fulgte med, samt stativ og selvutløser. Ingen ekstern blitz, ingen ekstra objektiver. Som dere skjønner, er jeg ikke på noen måte oppdatert på hva som har skjedd på fotofronten de siste årene Si at jeg vil legge i 3000,- for å gjøre kameraet litt mer ship shape, vil det la seg gjøre? Eller er det mest fornuftig å tenke helt nytt? Bruksområder / behov: Stort sett portrettfotografering (på amatørnivå) og stillbilder, av og til folk i rolig bevegelse (gjerne innendørs, på seminar, i samtaler, ikke-oppstilte-situasjoner). Takker for tips Lenke til kommentar
HSP Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Det var et godt kamera når du kjøpte det og er fortsatt like bra. Selvsagt har det kommet nyere kameraer som er bedre, men ditt kamera skal fortsatt kunne ta gode bilder. Mer lyssterk optikk kan kanskje være en idé hvis du vil investere for å få flere fotografiske muligheter. Av konkrete forslag: 50mm f/1.8 og 85 mm f/1.8 er to gode objektiver til en rimelig penge som passer veldig godt til portrettfotografering. Objektiver kan du jo bruke senere også om du kjøper nytt kamera. Henning Lenke til kommentar
Sweetflower Skrevet 20. november 2014 Forfatter Del Skrevet 20. november 2014 Hei Henning, takk for godt innspill Kikket på 50mm f/1.8 på Elkjøp sine sider, og der fikk objektivet stående applaus fra en nybegynners ståsted. Kjekt å vite! Jeg kan jo starte der og se hvor jeg ender. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Å bruke så mye som 3000,- på oppgraderinger (objektiver) ville jeg ikke gjort uten at jeg var helt sikker på at jeg skulle fortsatt med Canon EOS-systemet videre. 50mm f/1,8 er derimot en billig investering. Selv har jeg et EOS 40D med diverse objektiver liggende ubrukt fordi jeg kjøpte et hybridkamera. Hvis man ikke finner et godt tilbud/brukt må man likevel regne med mer enn kr 3000 for et nytt system med lyssterkt objektiv for portrett. Lenke til kommentar
HSP Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Hei Henning, takk for godt innspill Kikket på 50mm f/1.8 på Elkjøp sine sider, og der fikk objektivet stående applaus fra en nybegynners ståsted. Kjekt å vite! Jeg kan jo starte der og se hvor jeg ender. Jeg har hatt det i mange år og har vært veldig fornøyd med det. Det er en fin introduksjon til mulighetene som ligger i liten dybdeskarphet. Henning Lenke til kommentar
tow Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Anbefaler å se på bruktmarkedet. Da blir det minimalt tap om du ombestemmer deg, og du kommer mye lenger med et såvidt begrenset budsjett. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Mulig du bruker dette rådet allerede, men første råd fra meg vil være å alltid bruke råformat. Jpeg i kameraet lages av en gammel jpeg-konvertor som gir vesentlig dårligere jpeg-bilder enn det nye jpeg-konvertorer (på en PC) kan gi deg fra de samme råbildene. Deretter vil jeg anbefale Canons billige 50mm f/1,8 fordi den er så billig og mer enn bra nok for prisen. Skal du legge noe mer penger i det vil jeg anbefale å tenke gjennom om du vil fortsette med Canons APS-C kameraer. Hvis svaret er nei kan du selge utstyr for å finansiere noe nytt. Hvis svaret er ja så er veien åpen for større investeringer, i for eksempel Sigma 18-35mm f/1,8 eller en eller annen 17-55mm f/2,8 eller deromkring (17-50 f/2,8, 18-50 f/2,8 etc). Gjerne et med stabilisering. Vurder også blits med stor diffuser og enten kabel for å kunne bruke på strak arm eller trådløs utløsing + stativ til blitsen. Begge deler vil hjelpe veldig godt på i innendørssituasjoner. Ulempen er at blitslyset kan forstyrre. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 (endret) Jeg har kun standardobjektivet som fulgte med, samt stativ og selvutløser. Ingen ekstern blitz, ingen ekstra objektiver. Stort sett portrettfotografering (på amatørnivå) og stillbilder, av og til folk i rolig bevegelse (gjerne innendørs, på seminar, i samtaler, ikke-oppstilte-situasjoner). Takker for tips 30D gir fortsatt fullgode bilder i gitte situasjoner, jeg har selv bestilt bilder i 50x70cm som er mer en bra nok for normale personer, men oppdaget at type objektiv er det som gir mest valuta angående bildekvalitet. Er det 17-85 IS eller 18-55 det objektivet du har, sistnevnte er meget dårlig fra den tidsperioden som 30D var aktuelt, 17-85 IS er endel bedre og fungerer bra med 30D, jeg hadde den kombinasjonen og når jeg byttet til 7D "18mp" så jeg hvor "dårlig" 17-85 IS ble på større oppløsning en det 30D "8mp" har, så det er endel og hente ved og skaffe et objektiv som er skarpere. så det du må vurdere er om du klarer deg med et fast-objektiv uten zoom "50mm" eller om du ønsker et nytt zoom-objektiv. Jeg synes ikke du skal være redd for og kjøpe et relativt dyrt objektiv til Canon-kamera så du får utnyttet potensialet fullt ut, siden Canon fortsatt er i toppen når det gjelder variasjon innen kameraer som bruker samme objektivfatning og det finnen enormt mye objektiver/utstyr ute på markedet i alle prisklasser så kamerabytte i etterkant burde gå greit. De objektivene jeg tenker du kan ha glede av er. Tamron 17-50 f/2.8 VC "normal-zoom-objektiv" Canon 50mm f/1.8 "fastobjektiv uten zoom" Sigma 17-70 f/2.8-4 OC "allround-zoom-objektiv" Canon 70-200 f/4 "telezoom" kan nok bli for trang og bruke i mange situasjoner men vil gi deg best resultater på portrettbilder i forholdt til pris. Det og bruke RAW-format istedenfor JPG er faktisk lurt, ta og last ned siste versjon av Canon-DPP og konventer RAW-bildene der til JPG, da har du i tillegg endel flere og bedre justeringsmuligheter. Endret 22. november 2014 av Nautica Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 (endret) Synes du har fått mye nyttig info allerede. Enig med de andre som kommenterer at du bør tenke gjennom om du vil fortsette med Canon Eos eller ikke før du bruker alt for mye penger. Ser ikke noen spesielle grunner for ikke å gjøre det, gitt at det ikke er noe du er direkte misfornøyd med, men alltid greit å tenke gjennom før man investerer i noe nytt. Canon 30D var et meget bra kamera, og er det ikke noe galt med det er det ingenting i veien for å fortsette med 30D. Dagens modeller er bedre på høy ISO, har videofunksjon, bedre skjermer og masse små forbedringer, men egentlig ikke noe revolusjonerende. Når det gjelder oppgradering av 30D er det ikke mulig, men en sensorrens og sjekk kan være nyttig. Bruker du JPG kan en overgang til RAW gi deg litt ekstra bildekvalitet. Som andre har vært inne på er den største oppgraderingen du kan få til et bedre objektiv. 50mm F1.8 er nevnt, og det kan være fint for portretter, og Canon 85mm F1.8 kan også være aktuell, det ligger på rundt 3200. En bedre standardzoom kan også være nyttig, men med budsjett på 3000 er det ikke så mye å velge i (brukt kan være et alternativ). Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM for Canon ligger imidertid på nesten akkurat 3000 og har fått veldig gode kritikker. Personlig synes jeg 50mm som lengste er litt i korteste laget, men det er en smakssak. Endret 20. november 2014 av seriksen Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Hvis du tar mye bilder ville jeg nok også oppgradert huset... trenger ikke det aller nyeste for å få en relativt god oppgradering. Man får for eksempel Canon 50D for ett par lapper på bruktmarkedet... selv om jeg er Nikon entusiast kan jeg ikke unngå å innrømme at det er mye kamera for pengene. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53550581&searchclickthrough=true&searchQuery=canon%2050d Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Ja. 8MP-sensoren til Canon (som sitter i 30D) er ganske overmoden. Men som andre sier, den har ikke blitt noe dårligere etter at den var ny. Mange vil nok anbefale deg å se etter 50D og 7D på bruktmarkedet. Jeg tror dog at Sigma 17-50mm f/2.8 OS mest sannsynlig er svaret på spørsmålet ditt. 2 Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Jeg ville oppgradert kamera. Fordi høy ISO bildene til 30D er så stygge/støyete. Innendørsbilder. Enten blits eller høy ISO. Jeg velger høy ISO. Ellers.. En oppgradering blir vel å sjekke om siste firmware er inne, og kjøpe 50mm/1,8 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 (endret) Ja. 8MP-sensoren til Canon (som sitter i 30D) er ganske overmoden. Jeg ville oppgradert kamera. Fordi høy ISO bildene til 30D er så stygge/støyete. Det er på jpeg at forskjellen er enorm. 3-4-5 blendertrinn forskjell i hva som er akseptabel støy. Bruker man råformat er forskjellen så liten som ca 1 trinn* opp til nylanserte 7D mkII. Så bare det å bytte fra jpeg til råformat er nesten like bra som bytte til et 8 år nyere kamera. Merk at det gjelder støy og ikke alle de andre områdene kameraene har beveget seg fremover de siste 8 årene: AF-hastighet, menyer, live view, video, oppløsning osv. * - Ca 1 trinn lavere støy på 18% grå over hele ISO-skalaen begge har. - Ca 1 trinn bedre toneomfang over hele ISO-skalaen begge har. - Ca 0,5-1 trinn høyere DR over hele ISO-skalaen begge har. - <1 trinn bedre fargesensitivitet over hele ISO-skalaen begge har. - ISO-skalaen går mye lengre på 7DII, med tilhørende dårligere DR, 18% grå støy, toneomfang og fargesensitivitet. Alle disse egenskapene går ganske lineært i dette området, noe som betyr at det enkelt kan gjøres omtrent like bra ved å undereksponere x trinn på ISO 1600 og så justere opp eksponeringen i etterbehandling av bildene. Du har med andre ord tilgang til opp til ISO 6400 i 30D med denne teknikken og ennå mer når du bruker M (lysmåleren slått av). Første bud bør altså være: Bruk råformat + en moderne råformatkonverter på PC-en. Endret 22. november 2014 av Simen1 2 Lenke til kommentar
tugorevo Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Hva med å bygge om kamera til et IR-kamera? http://ir-photo.net/ir_30dmod.html Lenke til kommentar
se# Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Hva med å bygge om kamera til et IR-kamera? Vil det gi bedre portretter? Lenke til kommentar
tugorevo Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Hva med å bygge om kamera til et IR-kamera? Vil det gi bedre portretter? Å gjøre kamera mer følsomt ovenfor IR-lys eller UV-lys kan gi, om ikke bedre, så ihvertfall noen veldig kule portretter. Jeg tenkte at det kunne være verdt å nevne iom. at TS skriver at hun vurderer å skrote kamera. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 (endret) Ja. 8MP-sensoren til Canon (som sitter i 30D) er ganske overmoden. Jeg ville oppgradert kamera. Fordi høy ISO bildene til 30D er så stygge/støyete. Det er på jpeg at forskjellen er enorm. 3-4-5 blendertrinn forskjell i hva som er akseptabel støy. Bruker man råformat er forskjellen så liten som ca 1 trinn* opp til nylanserte 7D mkII. Så bare det å bytte fra jpeg til råformat er nesten like bra som bytte til et 8 år nyere kamera. Merk at det gjelder støy og ikke alle de andre områdene kameraene har beveget seg fremover de siste 8 årene: AF-hastighet, menyer, live view, video, oppløsning osv. * - Ca 1 trinn lavere støy på 18% grå over hele ISO-skalaen begge har. - Ca 1 trinn bedre toneomfang over hele ISO-skalaen begge har. - Ca 0,5-1 trinn høyere DR over hele ISO-skalaen begge har. - <1 trinn bedre fargesensitivitet over hele ISO-skalaen begge har. - ISO-skalaen går mye lengre på 7DII, med tilhørende dårligere DR, 18% grå støy, toneomfang og fargesensitivitet. Alle disse egenskapene går ganske lineært i dette området, noe som betyr at det enkelt kan gjøres omtrent like bra ved å undereksponere x trinn på ISO 1600 og så justere opp eksponeringen i etterbehandling av bildene. Du har med andre ord tilgang til opp til ISO 6400 i 30D med denne teknikken og ennå mer når du bruker M (lysmåleren slått av). Første bud bør altså være: Bruk råformat + en moderne råformatkonverter på PC-en. Du skal altså undereksponere høyeste ISO bildene fra 30D med noen trinn, og så ende opp med bilder omtrent like bra som ISO6400 på 7Dmk2. Og det sier de tallene deg? Nå har ikke jeg 7Dmk2, men har prøvd noen andre litt moderne Canon kameraer siden 30D ble solgt, og ut fra den erfaringen så syns jeg det du skriver er komisk. Endret 25. november 2014 av Per Yngve Balto Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Sikker på at du ikke tenker jpeg nå? Eldgammel råfilkonverter i kameraet vs ny på PC? Skulle gjerne tatt sammenligningen selv om jeg hadde mulighet. Lenke til kommentar
Jod-R Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 For å redusere støy, er ikke det sånn at man skal overeksponere mest mulig uten at det hvite brenner ut og så ta ned eksponeringen i redigeringen? Såkalt ETTR. Hvis man undereksponerer og prøver å fikse det senere så blir det jo bare verre, iallefall hvis jeg har skjønt tingene rett. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Joda, ETTR er en bra teknikk til sitt bruk (litt misforstått men jeg lar det ligge nå). Problemet med 30D er når man ikke har tilgang på høy nok ISO til å få riktig eksponering i utgangspunktet. Bildet blir automatisk undereksponert og dette kan trekkes opp i ettertid. Ja, denne måten å "jukse" til seg høyere ISO-verdier det vil gi mer støy, akkurat som vanlig økning av ISO. Ved å bruke eksponeringskompensasjon så har man kontroll med hvor mye ISO økes og lysmåleren er aktiv. Setter man kameraet i M i stedet for så setter man lysmåleren ut av funksjon slik at blender eller lukkertid ikke justeres etter varierende lys, slik det skjer i for eksempel Tv eller Av modus (med eller uten Ev-kompensasjon). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå