iskog1 Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Har et barn som gjerne skulle hatt litt større utfordring i matematikk i 6. klasse. Læreren tenkte på hospitering i høyere klassetrinn, men det er nok utfordrende mtp timeplan. Alternativt er å benytte lærebøker for høyere klassetrinn. En ulempe med dette er at man da får igjen de samme bøkene senere år når klassen kommer dit. Alternativt finne helt andre lærebøker. Er det noen som har noe erfaring med tilrettelegging/materiell. Hva som fungerer? Lenke til kommentar
9kelt Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 (endret) Det finnes omfattende læremateriell innen realfagene på nettet. Istedenfor å kjøpe inn bøker hele tiden kunne barnet følge et opplegg på internett, i sitt eget tempo. Khan Academy, som er et ikke-kommersielt utdanningsnettsted, har interaktiv undervisningsmateriell for alle klasser, og lærer/forelder kan enkelt være med og følge barnets progresjon. Hvert emne er gjerne satt opp med en undervisningsvideo, etterfulgt av tester. Man samler opp "energipoeng" som man kan bruke til å låse opp tillegg. Tanken bak prosjekter er å gi alle en god og gratis utdanning, uansett hvor man er. Det er nå nesten 20 millioner brukere verden over. http://www.dn.no/talent/2013/09/23/oversetter-khan-academy-til-norsk https://nb.khanacademy.org/ EDIT: Det skal sies at jeg kun har erfaring med den engelske versjonen, så jeg vet ikke hvor langt de er kommet med oversettingen. Endret 21. november 2014 av 9kelt Lenke til kommentar
Flin Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Har et barn som gjerne skulle hatt litt større utfordring i matematikk i 6. klasse. Læreren tenkte på hospitering i høyere klassetrinn, men det er nok utfordrende mtp timeplan. Alternativt er å benytte lærebøker for høyere klassetrinn. En ulempe med dette er at man da får igjen de samme bøkene senere år når klassen kommer dit. Alternativt finne helt andre lærebøker. Er det noen som har noe erfaring med tilrettelegging/materiell. Hva som fungerer? Hvorfor må man gjennom det igjen? Det er jo bare å forsette progresjonene. Du må også tenke på at læringsmål og nøkkelkonsepter er uavhengige av bøker. Hva er egentlig pensum i sjette? Ganging og deling? Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Ja, så vidt jeg vet er det mulig å fortsette med et høyere klassetrinn. Vet også om videregående skoler som tilbyr forsert løp i matematikk for 10.klassinger(hvis det skulle være nødvendig), også forstetter man med R1 eller S1 på VG1. Om dette går på alle videregående skoler, vet jeg derimot ikke. Lenke til kommentar
KinderLinda Returns Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Når jeg gikk på ungdomsskolen (og sent i barneskolen) fikk jeg matte-opgaver som var beregnet for de som var 2-3 år eldre enn meg, men jeg var aldri i et annet klasserom. Jeg fikk bare bøkene, og 1 eller 2 privat-undervisninger i uka elns. Jeg regner med at dette blir for "dyrt" og "tidskrevende" for den offentlige skolen idag... Typisk.. Lenke til kommentar
9kelt Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 (endret) Når jeg gikk på ungdomsskolen (og sent i barneskolen) fikk jeg matte-opgaver som var beregnet for de som var 2-3 år eldre enn meg, men jeg var aldri i et annet klasserom. Jeg fikk bare bøkene, og 1 eller 2 privat-undervisninger i uka elns. Jeg regner med at dette blir for "dyrt" og "tidskrevende" for den offentlige skolen idag... Typisk.. Den offentlige skolen er "lutfattig", "konservativ", og ikke minst gammeldags. Da jeg og flere andre jeg vet om gikk på ungdomskolen, ble vi satt i egne klasserrom, da skolen ikke hadde noen god ordning på de som ikke passet et A4 undervisning. Både de som var over og de som hang igjen. Mye av undervisningen i dag skjer på internett, men ikke alle lærere vet om mulighetene. Det burde heller ikke være noen hinder for de som mestrer faget å gi noe av det de lærer tilbake de andre. Barn har egentlig bare godt av å lære seg å samarbeide og hjelpe andre. http://www.ted.com/talks/ken_robinson_changing_education_paradigms http://www.ted.com/talks/ken_robinson_how_to_escape_education_s_death_valley Endret 21. november 2014 av 9kelt Lenke til kommentar
iskog1 Skrevet 21. november 2014 Forfatter Del Skrevet 21. november 2014 Alternativt er å benytte lærebøker for høyere klassetrinn. En ulempe med dette er at man da får igjen de samme bøkene senere år når klassen kommer dit. Hvorfor må man gjennom det igjen? Det er jo bare å forsette progresjonene. Du må også tenke på at læringsmål og nøkkelkonsepter er uavhengige av bøker. Hva er egentlig pensum i sjette? Ganging og deling? Dersom han f.eks får 7. klassebøker i 6. klasse, får klassa samme bøker året etter og han må være med på fellesgjennomgangen av disse igjen selv om han da jobber med 8. klassebøker. Når jeg gikk på ungdomsskolen (og sent i barneskolen) fikk jeg matte-opgaver som var beregnet for de som var 2-3 år eldre enn meg, men jeg var aldri i et annet klasserom. Jeg fikk bare bøkene, og 1 eller 2 privat-undervisninger i uka elns. Jeg regner med at dette blir for "dyrt" og "tidskrevende" for den offentlige skolen idag... Typisk.. Den offentlige skolen er "lutfattig", "konservativ", og ikke minst gammeldags. Da jeg og flere andre jeg vet om gikk på ungdomskolen, ble vi satt i egne klasserrom, da skolen ikke hadde noen god ordning på de som ikke passet et A4 undervisning. Både de som var over og de som hang igjen. Mye av undervisningen i dag skjer på internett, men ikke alle lærere vet om mulighetene. Det burde heller ikke være noen hinder for de som mestrer faget å gi noe av det de lærer tilbake de andre. Barn har egentlig bare godt av å lære seg å samarbeide og hjelpe andre. http://www.ted.com/talks/ken_robinson_changing_education_paradigms http://www.ted.com/talks/ken_robinson_how_to_escape_education_s_death_valley Jeg tror vi starter med tilbudet fra læreren om eget læreverk for høyere klasse som ikke skal benyttes av klassen året etter. Og så skal vi sjekke opp tips på nett om læreveildeninger der. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Det bør hvertfall være ordnet slik at vedkommende ikke får gjennomgått kjent stoff to ganger - da er jo alt bortkastet. Man har vel krav på tilpasset opplæring, og dette er ikke noe annerledes enn en elev som henger etter. Konseptet og rettigheten er den samme. Lenke til kommentar
tugorevo Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 http://matematikk.net/side/Ungdomstrinn_Hovedside Hos matematikk.net ligger det ute en god del oppgaver og gjennomgang av pensum Jeg liker ihvertfall denne siden veldig godt. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 At fellesundervisningen går et trinn under skulle igrunnen ikke være en stor utfordring, eller ulempe. En matte-undervisning er vanligvis to-delt i at den består av forelesninger, og oppgave-arbeid. Under forelesning kan en elev som arbeider med et høyere nivå enten forbli i forelesningen for ekstra gjennomgang, eller arbeide på eget rom (eller gang) med eget stoff. Ved felles oppgave-arbeid kan eleven spørre om hjelp til sitt stoff slik som alle andre, uten at det burde være særlig utfordrende for læreren. Er det slik at eleven trenger forelesning for å henge med i vanskeligere stoff, så må man vurdere om eleven skal taes ut av faget og inn i et høyere trinn, eller om eleven burde følge eget trinn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå