Shantara Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Hei. For en måneds tid siden kjøpte jeg meg en e91 2008 mod, 143hk - N47. Chippa bilen etter et par dager, og den begynte å oppføre seg merkelig. Jeg tror egentlig ikke det har noe med chippen å gjøre, men at noe eventuelt var dårlig fra før av og at det ble forsterka når bilen ble chippa. Det er gjort profesjonelt og skrevet inn ny software. Registerkjedet ble byttet og forsterket for en 10 tusen mil siden, samt clutch. Dieselpartikkelfilteret er ikke tett, dette ble sjekket for en uke siden, og en sensor ved partikkelfilteret ble byttet. Det kommer en høy raslelyd som varer i kanskje et halvt sekund hver gang jeg starter bilen, men jeg vet ikke om dette har noe med saken å gjøre, har innbilt meg at det er noe med startern ellerno. Problemet mitt er at noen ganger når jeg ligger stødig ved 1500-2000 omdreininger på 3 eller 4 gir, så begynner bilen å lugge. Det forsvinner med en gang jeg slipper gassen, eller gir gass. Noen dager skjer det ikke i det hele tatt, mens andre dager kan den være ganske plagsom og det kan skje ofte. Hvis jeg ikke slipper gassen eller gir gass når lugginga begynner, blir det verre og jeg sitter å humper inni bilen. Jeg bytte LMM da jeg trodde det var den som gjorde det, men det hjalp ingenting. Jeg kobla av LMM og kjørte med den av et lite minutt, og bilen oppførte seg da veldig likt som når lugginga kommer ellers, bare mye verre. Bilen står på verksted nå, og de trodde kanskje det var strammern til registerkjedet. Men, dette ble jo byttet for kort tid siden, jeg regner med at de bytta strammeren samtidig, men dette skal jeg sjekke opp i senere i dag. Noen som har noen tanker om hva det kan være? Sykt irriterende å kjøpe en så ny og dyr bil og få maaaaasse problemer med en gang. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Det er vel ikke helt ukjent med registerproblemer på de der tror jeg. Lenke til kommentar
Shantara Skrevet 20. november 2014 Forfatter Del Skrevet 20. november 2014 Det er vel ikke helt ukjent med registerproblemer på de der tror jeg. Det er jeg fullt klar over.. Men nå ble jo registerkjedet og alt av kjeder + strammere byttet på 94 000km, bilen har gått 108 000km nå. Verkstedet trodde nå at det kanskje hadde noe med raitrykksensoren å gjøre, så de skal bytte den og se om det er noen forbedringer. Håper det kan være så enkelt.. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 10000km er noe annet enn 10000 mil som du skrev i første innlegg Etter 10000km bør det definitivt ikke være noe med registeret.. Lenke til kommentar
Shantara Skrevet 20. november 2014 Forfatter Del Skrevet 20. november 2014 10000km er noe annet enn 10000 mil som du skrev i første innlegg Etter 10000km bør det definitivt ikke være noe med registeret.. Åja, en liten skrivefeil der gitt Mente 10k km. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Hvis det er kun når du kjører: Prøv å koble vekk antiskrensen. Hold inne DSC-knappen til du får varsellampe i dashen. Forsvinner problemet da så er det en ABS-sensor som er problemet. Sansynligvis bak. Hadde dette problemet på min E90. Dog lugget min også på full gass så ikke sikkert det er det samme. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Er det ikke enklere å skrive BMW 318D 08' ? Jeg ville startet med å sette ECU tilbake til originalt, men det er sikkert "surt" mtp at det ikke akkurat er billig å få "flashet" ECU. Det kan også høres ut som problem relatert til EGR (som typisk er aktiv der trådstarter skriver at problemet opptrer). Lenke til kommentar
Shantara Skrevet 25. november 2014 Forfatter Del Skrevet 25. november 2014 Hvis det er kun når du kjører: Prøv å koble vekk antiskrensen. Hold inne DSC-knappen til du får varsellampe i dashen. Forsvinner problemet da så er det en ABS-sensor som er problemet. Sansynligvis bak. Hadde dette problemet på min E90. Dog lugget min også på full gass så ikke sikkert det er det samme. Det har ingen sammenheng med antiskrens.. Jeg har uansett hatt den på 5 diagnoser over de siste ukene, og det eneste den varsler på er gløderelé.. Lenke til kommentar
Shantara Skrevet 25. november 2014 Forfatter Del Skrevet 25. november 2014 Er det ikke enklere å skrive BMW 318D 08' ? Jeg ville startet med å sette ECU tilbake til originalt, men det er sikkert "surt" mtp at det ikke akkurat er billig å få "flashet" ECU. Det kan også høres ut som problem relatert til EGR (som typisk er aktiv der trådstarter skriver at problemet opptrer). Kommer ikke til å sette den tilbake til originalt.. Hvordan merker man om det eventuelt er EGR? Vil det gi samme symptomer? Sporadisk lugging ved lunken motor ved helt rolig pedal. Med en gang jeg gir mer gass eller slipper gassen forsvinner det. Skal bytte railtrykksensor til torsdag, er jo lov til å håpe på at problemet er løst da. Kjenner en med en X5 som hadde samme problem som meg, og der var det railtrykksensoren i alle fall.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Er det ikke enklere å skrive BMW 318D 08' ? Jeg ville startet med å sette ECU tilbake til originalt, men det er sikkert "surt" mtp at det ikke akkurat er billig å få "flashet" ECU. Det kan også høres ut som problem relatert til EGR (som typisk er aktiv der trådstarter skriver at problemet opptrer). Kommer ikke til å sette den tilbake til originalt.. Hvordan merker man om det eventuelt er EGR? Vil det gi samme symptomer? Sporadisk lugging ved lunken motor ved helt rolig pedal. Med en gang jeg gir mer gass eller slipper gassen forsvinner det. Skal bytte railtrykksensor til torsdag, er jo lov til å håpe på at problemet er løst da. Kjenner en med en X5 som hadde samme problem som meg, og der var det railtrykksensoren i alle fall.. Ved alle slike feil så er det metodisk feilsøking som gjelder. Jeg foreslo EGR-systemet som en mulig feilkilde da dette styres av ECU (som er "tuklet" med ) og det er "aktivt" ved det kjøremønster som du beskriver er problematisk. Å bytte komponenter i tur og (u)orden er ofte det ett verksted gjør da det ikke kan skade, og det gir jo litt inntekter. Å feilsøke kan ta *lang* tid og er derfor dyrt for kunden, men det finnes jo en og annen guru der ute som fort finner ut av det. Men dersom problemet ikke var der *før* ECU ble "chipa" ("remapped") så ville de fleste starte med å sette tilbake ECU til original software ("map"). Det er jo ikke noen heksekunst å skrive tilbake "tuned map" når man først har utstyr for litt avansert feilsøking. (Noe den som "chipa" BMW'n din bør ha. Jeg synes du bør reklamere på jobben). Lenke til kommentar
Shantara Skrevet 26. november 2014 Forfatter Del Skrevet 26. november 2014 Er det ikke enklere å skrive BMW 318D 08' ? Jeg ville startet med å sette ECU tilbake til originalt, men det er sikkert "surt" mtp at det ikke akkurat er billig å få "flashet" ECU. Det kan også høres ut som problem relatert til EGR (som typisk er aktiv der trådstarter skriver at problemet opptrer). Kommer ikke til å sette den tilbake til originalt.. Hvordan merker man om det eventuelt er EGR? Vil det gi samme symptomer? Sporadisk lugging ved lunken motor ved helt rolig pedal. Med en gang jeg gir mer gass eller slipper gassen forsvinner det. Skal bytte railtrykksensor til torsdag, er jo lov til å håpe på at problemet er løst da. Kjenner en med en X5 som hadde samme problem som meg, og der var det railtrykksensoren i alle fall.. Ved alle slike feil så er det metodisk feilsøking som gjelder. Jeg foreslo EGR-systemet som en mulig feilkilde da dette styres av ECU (som er "tuklet" med ) og det er "aktivt" ved det kjøremønster som du beskriver er problematisk. Å bytte komponenter i tur og (u)orden er ofte det ett verksted gjør da det ikke kan skade, og det gir jo litt inntekter. Å feilsøke kan ta *lang* tid og er derfor dyrt for kunden, men det finnes jo en og annen guru der ute som fort finner ut av det. Men dersom problemet ikke var der *før* ECU ble "chipa" ("remapped") så ville de fleste starte med å sette tilbake ECU til original software ("map"). Det er jo ikke noen heksekunst å skrive tilbake "tuned map" når man først har utstyr for litt avansert feilsøking. (Noe den som "chipa" BMW'n din bør ha. Jeg synes du bør reklamere på jobben). Han som chippa bilen har hatt den inne til forskjellige diagnoser 5 ganger over de siste ukene, samt at han har skrevet ny software, men ingen forbedring. Bilen går såvidt fremover uten chip... Men hvis vi ikke finner ut av det i nærmeste fremtid, må jeg vel bare få han til å skrive tilbake original software - selv om det frister utrooolig lite. Men nå får vi se om det hjelper noe å bytte railtrykksensoren i morgen da. Gløderelè og alle glødepluggene feiler på diagnose også, men jeg tror ikke det vil ha noen innvirkning. Det virker rett og slett som om den periodevis får for lite diesel syns nå jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå