Rudabe Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Det var dumt! det er bedre å skrive på PC'en, lettere å rette osv. Lenke til kommentar
EliMai Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Hva tenkter dere om forberedelsen? Jeg tror at det er flere ting vi kan trekke inn: - utviklingspsykiologi - sosialisering - sosial kompetanse - grupper/roller - holdninger og endring av holdninger - autoritet/lydighet - diskriminering - konflikt - kommunikasjon - mobbing/psyksk helse Lenke til kommentar
Instinkt Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Så den ikke. Den er jo også relevant, spes delen men utøvelse av makt og forholdet mellom lederen og andre. Jeg har meldt meg på i Oslo, skal ha den på Valhall men finner ikke fram det med bruk av PC Jeg har også eksamen i Oslo. Vi brukte PC til eksamen til våren, men det ser ikke ut som det er aktuelt i år. Så da blir det for hånd! Hvordan vet man om man kan bruke PC eller skrive for hånd hvis man tar privatisteksamener i Oslo? Lenke til kommentar
mj2406 Skrevet 21. november 2014 Forfatter Del Skrevet 21. november 2014 Hva tenkter dere om forberedelsen? Jeg tror at det er flere ting vi kan trekke inn: - utviklingspsykiologi - sosialisering - sosial kompetanse - grupper/roller - holdninger og endring av holdninger - autoritet/lydighet - diskriminering - konflikt - kommunikasjon - mobbing/psyksk helse Jeg har faktisk akkurat samme stikkordene i den groveste disposisjonen min. Jeg tenker at en nesten må bestemme selv hva en vil gå dypest inn på, for det er veldig mye som er relevant. Hvordan tenker du? Du har jo hatt eksamen før, noe du tenker er lurt å gjøre/tenker over? Lenke til kommentar
Danny1995 Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Noen her inne som skrev at man ikke skal skrive artikkel, men vi må vel fortsatt ha med innledning, hoveddel og avslutning i de oppgavene vi skriver? Lenke til kommentar
mj2406 Skrevet 21. november 2014 Forfatter Del Skrevet 21. november 2014 Noen her inne som skrev at man ikke skal skrive artikkel, men vi må vel fortsatt ha med innledning, hoveddel og avslutning i de oppgavene vi skriver? Ja, det er det. Men mente at oppgavene er drøft og/eller forklar Lenke til kommentar
Danny1995 Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Noen her inne som skrev at man ikke skal skrive artikkel, men vi må vel fortsatt ha med innledning, hoveddel og avslutning i de oppgavene vi skriver? Ja, det er det. Men mente at oppgavene er drøft og/eller forklar Har aldri hatt Psykologi som fag og tatt det opp som privatist. Er det noen minimumskrav på hvor mange ord vi må skrive? Det er vel forskjell på hvor langt vi må skrive på drøtningsoppgave og oppgaven hvor det står "diskuter/fortell". Lenke til kommentar
mj2406 Skrevet 21. november 2014 Forfatter Del Skrevet 21. november 2014 Noen her inne som skrev at man ikke skal skrive artikkel, men vi må vel fortsatt ha med innledning, hoveddel og avslutning i de oppgavene vi skriver? Ja, det er det. Men mente at oppgavene er drøft og/eller forklar Har aldri hatt Psykologi som fag og tatt det opp som privatist. Er det noen minimumskrav på hvor mange ord vi må skrive? Det er vel forskjell på hvor langt vi må skrive på drøtningsoppgave og oppgaven hvor det står "diskuter/fortell". Har heller aldri hatt faget, men har hatt eksamen i sosialkunnskap og hatt faget sosiologi og sosialantropologi. Disse fagene er ganske like. Den første oppgaven er en kortsvarsoppgave og den andre en langsvar. På de eksamnsbesvarelsene jeg har fått fra venner som har hatt faget har de skrevet tilsammen mellom 5-7 sider, der første oppgaven tar 1-2 og andre resten. Dette vet kanskje noen av de andre her i tråden bedre enn meg Lenke til kommentar
emilieb Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Ja enig, hadde psykologi 1 på mandag som var, og fikk 6 der. Må egentlig ha 6 i dette også for at det skal være noen vits i at jeg tar det, så blir spennende! Hmm, såpass, og temaet som var i vår var vel vennskap? Har lest 4 og 5, tror den sosialpsykologiske delen av pensum blir viktig. I fjor høst handlet eksamen mye om roller og rolleforventninger, så tviler også på at vi får det som hovedtema iallefall. Hei, Jeg skal ha Psykologi 1 eksamen ganske snart og lurte på om du kunne fortelle hvordan det gikk, hva slags tema du fikk, hvordan spørsmålene var og lignende. Jeg sliter veldig med å få noe som helst til å sitte her selv og jeg har lest. Jeg forventer ikke topp karakter, siden jeg sliter så mye så vil jeg være fornøyd med å bestå... Hei! Jeg fikk temaet læring og læringsteorier, og så var det opp til meg og avgrense slik jeg selv følte for. Jeg snakket litt om de assosiative læringsteoriene (pavlov, skinner, watson) og sammenlignet de med de kognitive (bla kohler). Fikk spørsmål rundt dette med læring, læringsmotivasjon og betingelser for læring, og så var de veldig interessert i at jeg kunne knytte det til aktuelle ting, f.eks skolen. Noen av de andre som hadde eksamen samme dag som meg fikk noe ala utvikling som tema. Jeg tror det viktigste du kan gjøre er å lære deg de ulike teoriene og viktige navnene (erikson, piaget, freud, maslow, pavlov, skinner o.l). Har inntrykk av at temaene ofte blir sentrert rundt disse :-) Ellers så var sensorene kjempekoselige, og de vil at du skal gjøre det så bra som mulig :-) 1 Lenke til kommentar
EliMai Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 (endret) Noen her inne som skrev at man ikke skal skrive artikkel, men vi må vel fortsatt ha med innledning, hoveddel og avslutning i de oppgavene vi skriver? Ja, det er det. Men mente at oppgavene er drøft og/eller forklar Har aldri hatt Psykologi som fag og tatt det opp som privatist. Er det noen minimumskrav på hvor mange ord vi må skrive? Det er vel forskjell på hvor langt vi må skrive på drøtningsoppgave og oppgaven hvor det står "diskuter/fortell". Har heller aldri hatt faget, men har hatt eksamen i sosialkunnskap og hatt faget sosiologi og sosialantropologi. Disse fagene er ganske like. Den første oppgaven er en kortsvarsoppgave og den andre en langsvar. På de eksamnsbesvarelsene jeg har fått fra venner som har hatt faget har de skrevet tilsammen mellom 5-7 sider, der første oppgaven tar 1-2 og andre resten. Dette vet kanskje noen av de andre her i tråden bedre enn meg Hei! Det er nok forskjellig hvordan de legger opp oppgaven på skriftlige eksamener. Jeg hadde som sagt psykologieksamen forrige vår, og da var det to oppgaver, eller temaer som du skulle skrive om i én tekst. Du kunne sikkert også lage to tekster om du ville, men jeg tror hensikten er å skrive en fagartikkel som svarer på begge. Det var ikke noe kortsvar/lagsvar presisert ihvertfall. Jeg regner med at det er slik det er lagt opp i år også. Vanligvis vil de to temaene berøre et kompetansemål hver. Et stort stikkord i denne oppgaven tror jeg vil ha med sosialisering å gjøre. Det andre kompetansemålet kan være mye, men da tror jeg de kanskje vil berøre noe fra en annen del - kanskje kommunikasjon:) Lykke til! Endret 21. november 2014 av EliMai Lenke til kommentar
mj2406 Skrevet 21. november 2014 Forfatter Del Skrevet 21. november 2014 Noen her inne som skrev at man ikke skal skrive artikkel, men vi må vel fortsatt ha med innledning, hoveddel og avslutning i de oppgavene vi skriver? Ja, det er det. Men mente at oppgavene er drøft og/eller forklar Har aldri hatt Psykologi som fag og tatt det opp som privatist. Er det noen minimumskrav på hvor mange ord vi må skrive? Det er vel forskjell på hvor langt vi må skrive på drøtningsoppgave og oppgaven hvor det står "diskuter/fortell". Har heller aldri hatt faget, men har hatt eksamen i sosialkunnskap og hatt faget sosiologi og sosialantropologi. Disse fagene er ganske like. Den første oppgaven er en kortsvarsoppgave og den andre en langsvar. På de eksamnsbesvarelsene jeg har fått fra venner som har hatt faget har de skrevet tilsammen mellom 5-7 sider, der første oppgaven tar 1-2 og andre resten. Dette vet kanskje noen av de andre her i tråden bedre enn meg Hei! Det er nok forskjellig hvordan de legger opp oppgaven på skriftlige eksamener. Jeg hadde som sagt psykologieksamen forrige vår, og da var det to oppgaver, eller temaer som du skulle skrive om i én tekst. Du kunne sikkert også lage to tekster om du ville, men jeg tror hensikten er å skrive en fagartikkel som svarer på begge. Det var ikke noe kortsvar/lagsvar presisert ihvertfall. Jeg regner med at det er slik det er lagt opp i år også. Vanligvis vil de to temaene berøre et kompetansemål hver. Et stort stikkord i denne oppgaven tror jeg vil ha med sosialisering å gjøre. Det andre kompetansemålet kan være mye, men da tror jeg de kanskje vil berøre noe fra en annen del - kanskje kommunikasjon:) Lykke til! Da har jeg misforstått litt, beklager.. Takk for hjelp! Lenke til kommentar
Danny1995 Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Noen her inne som skrev at man ikke skal skrive artikkel, men vi må vel fortsatt ha med innledning, hoveddel og avslutning i de oppgavene vi skriver? Ja, det er det. Men mente at oppgavene er drøft og/eller forklar Har aldri hatt Psykologi som fag og tatt det opp som privatist. Er det noen minimumskrav på hvor mange ord vi må skrive? Det er vel forskjell på hvor langt vi må skrive på drøtningsoppgave og oppgaven hvor det står "diskuter/fortell". Har heller aldri hatt faget, men har hatt eksamen i sosialkunnskap og hatt faget sosiologi og sosialantropologi. Disse fagene er ganske like. Den første oppgaven er en kortsvarsoppgave og den andre en langsvar. På de eksamnsbesvarelsene jeg har fått fra venner som har hatt faget har de skrevet tilsammen mellom 5-7 sider, der første oppgaven tar 1-2 og andre resten. Dette vet kanskje noen av de andre her i tråden bedre enn meg Hei! Det er nok forskjellig hvordan de legger opp oppgaven på skriftlige eksamener. Jeg hadde som sagt psykologieksamen forrige vår, og da var det to oppgaver, eller temaer som du skulle skrive om i én tekst. Du kunne sikkert også lage to tekster om du ville, men jeg tror hensikten er å skrive en fagartikkel som svarer på begge. Det var ikke noe kortsvar/lagsvar presisert ihvertfall. Jeg regner med at det er slik det er lagt opp i år også. Vanligvis vil de to temaene berøre et kompetansemål hver. Et stort stikkord i denne oppgaven tror jeg vil ha med sosialisering å gjøre. Det andre kompetansemålet kan være mye, men da tror jeg de kanskje vil berøre noe fra en annen del - kanskje kommunikasjon:) Lykke til! Takker for svar! Noen av dere som har hatt psykologi 1 privatist også? Om dere har hatt, er det veldig vanskelig? Lenke til kommentar
emilieb Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Det er ikke så vanskelig :-) Så lenge du leser boken iallefall. Lenke til kommentar
Instinkt Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Ja enig, hadde psykologi 1 på mandag som var, og fikk 6 der. Må egentlig ha 6 i dette også for at det skal være noen vits i at jeg tar det, så blir spennende! Hmm, såpass, og temaet som var i vår var vel vennskap? Har lest 4 og 5, tror den sosialpsykologiske delen av pensum blir viktig. I fjor høst handlet eksamen mye om roller og rolleforventninger, så tviler også på at vi får det som hovedtema iallefall. Hei, Jeg skal ha Psykologi 1 eksamen ganske snart og lurte på om du kunne fortelle hvordan det gikk, hva slags tema du fikk, hvordan spørsmålene var og lignende. Jeg sliter veldig med å få noe som helst til å sitte her selv og jeg har lest. Jeg forventer ikke topp karakter, siden jeg sliter så mye så vil jeg være fornøyd med å bestå... Hei! Jeg fikk temaet læring og læringsteorier, og så var det opp til meg og avgrense slik jeg selv følte for. Jeg snakket litt om de assosiative læringsteoriene (pavlov, skinner, watson) og sammenlignet de med de kognitive (bla kohler). Fikk spørsmål rundt dette med læring, læringsmotivasjon og betingelser for læring, og så var de veldig interessert i at jeg kunne knytte det til aktuelle ting, f.eks skolen. Noen av de andre som hadde eksamen samme dag som meg fikk noe ala utvikling som tema. Jeg tror det viktigste du kan gjøre er å lære deg de ulike teoriene og viktige navnene (erikson, piaget, freud, maslow, pavlov, skinner o.l). Har inntrykk av at temaene ofte blir sentrert rundt disse :-) Ellers så var sensorene kjempekoselige, og de vil at du skal gjøre det så bra som mulig :-) Takk for svar! Leste du mye til eksamen og gikk du på en skole eller leste du på egenhånd? Gruer meg veldig Har lest og føler at jeg kan ting, men jeg får hjernteppe, stresser mye og glemmer liksomt alt sammen :/ Lenke til kommentar
emilieb Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Jeg tror forresten at grupper blir viktig til mandag, mtp at temaet er ungdom i samspill. Er jo ikke spesifisert hva det er i samspill med, men tolker det som ungdom i samspill med andre ungdommer. Lenke til kommentar
mj2406 Skrevet 21. november 2014 Forfatter Del Skrevet 21. november 2014 Jeg tror forresten at grupper blir viktig til mandag, mtp at temaet er ungdom i samspill. Er jo ikke spesifisert hva det er i samspill med, men tolker det som ungdom i samspill med andre ungdommer. Ja, det tror jeg og. Hvor relevant tror du at kommunikasjon blir? Lenke til kommentar
emilieb Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Ja enig, hadde psykologi 1 på mandag som var, og fikk 6 der. Må egentlig ha 6 i dette også for at det skal være noen vits i at jeg tar det, så blir spennende! Hmm, såpass, og temaet som var i vår var vel vennskap? Har lest 4 og 5, tror den sosialpsykologiske delen av pensum blir viktig. I fjor høst handlet eksamen mye om roller og rolleforventninger, så tviler også på at vi får det som hovedtema iallefall. Hei, Jeg skal ha Psykologi 1 eksamen ganske snart og lurte på om du kunne fortelle hvordan det gikk, hva slags tema du fikk, hvordan spørsmålene var og lignende. Jeg sliter veldig med å få noe som helst til å sitte her selv og jeg har lest. Jeg forventer ikke topp karakter, siden jeg sliter så mye så vil jeg være fornøyd med å bestå... Hei! Jeg fikk temaet læring og læringsteorier, og så var det opp til meg og avgrense slik jeg selv følte for. Jeg snakket litt om de assosiative læringsteoriene (pavlov, skinner, watson) og sammenlignet de med de kognitive (bla kohler). Fikk spørsmål rundt dette med læring, læringsmotivasjon og betingelser for læring, og så var de veldig interessert i at jeg kunne knytte det til aktuelle ting, f.eks skolen. Noen av de andre som hadde eksamen samme dag som meg fikk noe ala utvikling som tema. Jeg tror det viktigste du kan gjøre er å lære deg de ulike teoriene og viktige navnene (erikson, piaget, freud, maslow, pavlov, skinner o.l). Har inntrykk av at temaene ofte blir sentrert rundt disse :-) Ellers så var sensorene kjempekoselige, og de vil at du skal gjøre det så bra som mulig :-) Takk for svar! Leste du mye til eksamen og gikk du på en skole eller leste du på egenhånd? Gruer meg veldig Har lest og føler at jeg kan ting, men jeg får hjernteppe, stresser mye og glemmer liksomt alt sammen :/ Jeg leste på egenhånd Jeg leste igjennom boken en gang, og tok litt notater. Brukte ikke mer enn 1-2 uker på det, men nå skal det sies at jeg studerer psykologi, så jeg kunne endel fra før. Det hjelper mye hvis du forbereder litt notater på forhånd, så slipper du å stresse den halvtimen du har først. Og du kan nok mer enn du tror 1 Lenke til kommentar
emilieb Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Jeg tror forresten at grupper blir viktig til mandag, mtp at temaet er ungdom i samspill. Er jo ikke spesifisert hva det er i samspill med, men tolker det som ungdom i samspill med andre ungdommer. Ja, det tror jeg og. Hvor relevant tror du at kommunikasjon blir? Jeg kommer til å legge lite vekt på det i forberedelsestiden iallefall. Eneste jeg kan komme på som kan være relevant i forbindelse med ungdom må vel være noe sånt som: hvordan kan bruk av digitale kommunikasjonsarenaer påvirke egen identitet på godt og vondt? Eller noe sånt, da snakker vi jo fortsatt om ungdom i samspill, bare over sosiale medier. Tror heller at psykisk helse er mer relevant enn kommunikasjon. Lenke til kommentar
mj2406 Skrevet 21. november 2014 Forfatter Del Skrevet 21. november 2014 Jeg tror forresten at grupper blir viktig til mandag, mtp at temaet er ungdom i samspill. Er jo ikke spesifisert hva det er i samspill med, men tolker det som ungdom i samspill med andre ungdommer. Ja, det tror jeg og. Hvor relevant tror du at kommunikasjon blir? Jeg kommer til å legge lite vekt på det i forberedelsestiden iallefall. Eneste jeg kan komme på som kan være relevant i forbindelse med ungdom må vel være noe sånt som: hvordan kan bruk av digitale kommunikasjonsarenaer påvirke egen identitet på godt og vondt? Eller noe sånt, da snakker vi jo fortsatt om ungdom i samspill, bare over sosiale medier. Tror heller at psykisk helse er mer relevant enn kommunikasjon. Ja, jeg snakket med en venninne av meg som var veldig flink i psykologi og hun også mente at det ikke kom til å bli veldig relevant. Kom nok til å trekke det inn et par ganger, men at jeg heller burde se på psykisk helse-delen i boka. Siden du studerer psykologi har du noen tips til hvordan og foberede seg best når temaet er så vidt? Føler jeg er litt stuck Lenke til kommentar
sarabroto Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Hvordan tenker dere å forberede dere egentlig? Jeg skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre nå? Har skrevet notater til læreplanmålene, og har nå notert ned de emnene jeg føler jeg kan få bruk for på mandag...men hva mer skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå