Gjest medlem-169651 Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Vet at jeg sparker litt i et vepsebol når jeg tar opp dette, men jeg lurer på hva andre tror og synes. Når det er snakk om at nordmenn skal finne på noe sammen, så skal man gå ut og ta noen øl. Man skal treffes hjemme eller ute for å ta noen øl. Man skal ha pizzafest på jobben, og folk er misfornøyd med at de bare får 3 øl. Man reiser til syden og det beste der nede er at man kan drikke øl hele dagen fordi det er så billig! Når man går ut på byen spiser man ikke, man drikker bare øl. Jeg blir sett på som en raring fordi jeg ikke liker øl. For alle må være "store nok" til å drikke øl. Jeg er i førtiårene. Kona mi er fra et annet land hvor man går ut og spiser sammen, gjerne med noen øl eller brus ved siden av. Men når hun går ut sammen med arbeidskolleger her i Norge, da spiser man ikke, man bare drikker seg snydens fulle. Man stopper ikke når man er i godt humør, man bare fortsetter å pøse på. Hvorfor er vi nordmenn så opptatt av å drikke øl hele tiden? Det er jo så jæskla dyrt samtidig som flere mener de ikke engang synes øl er noe godt. Men de skal ha 5 stykker allikevel. Og noe påstår at de drikker øl bare fordi de synes det er godt. Jeg synes Pepsi Max er godt, men jeg gidder ikke å sitte rundt et bord og drikke 5-6 stykker!! Hva tror dere? Ja, jeg vet at jeg er en snåling som ikke liker øl, og som ikke drikker alkohol fordi jeg synes det smaker vondt. Om vi legger meg til side og snakker om temaet: Hva kommer dette av? Er det at vi skal kompansere for at det er så dyrt? For at det er så strengt? Hva tror dere? Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Jeg er fra Nederland, og der er det også et veldig avslappet forhold til øl. Veldig vanlig å ta seg en øl ved maten også på hverdager, og når man skal hygge seg litt er det greit med 2-3 øl. Øl i Nederland tappes dog som 33cl, og det er lov med 0.5 i promille for å kjøre bil. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Det er en kulturell greie, i fra vikingtiden har vi nordmenn alltid hatt ett veldig dårlig forhold til alkohol, det har med vår oppfatning av hvordan vi har det gøy å gjøre. For mange er det å drikke seg snydens og røle rundt og generelt være ufyselige gøy. Jeg for min del spiser mange måltider ute og nyter gjerne en god viss det er tilgjengelig (noe det også begynner å bli etterhvert) til maten. Hvorfor vi på død og liv skal drikke oss så fulle er nok tildels skyld i oss som driver utelivsbransjen i landet, vi tilrettelegger for det og burde egentlig lagt en lavere terskel for når vi sluttet å servere folk. Men skulle vi sluttet å servere samtlige etter øl nummer 5 (tar da utgangspunkt i at dette er alt dem har drukket i løpet av hele syklusen) så hadde det vært forferdelig vanskelig å drive ett utested og faktisk tjent penger på det. Så, utelivsbransjen utnytter kulturen fremfor å forbedre den. For kulturen her og forholdet vårt til alkohol er rett og slett skammelig. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Forspill til ca kl 24, så er det ut på byen og prøve å komme seg inn på allerede overfulle lokaler med så høyt støynivå at det må skrikes til hverandre og for så å bøtte nedpå med alkohol i et par timer til før det stenger... 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 (endret) Øldrikking er et hyppig rituale i Norge. Vi er jo ikke særlig kristne lenger, så noe må vi finne på. Det er ganske artig å oppsøke et bord med kamerater som sitter og fyrer, og så ikke kjøpe seg en øl. Dette er kontroversielt og umusikalsk, som å takke nei til altervin og kjeks. Stemningen blir spent. Blikkene flakker mot det punktet på bordet hvor ølen din burde stått. Snart kommer spørsmålene og oppfordringene. "Skal ikke du ha deg en øl?" "Ta deg nå en øl da". Man gir gjerne etter og går i baren, og da, når ølen er på plass, senker skuldrene seg. Sirkelen er igjen sluttet, og ritualet kan fortsette. Endret 20. november 2014 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 (endret) Jeg går ofte ut og spiser og drikker til maten, så drikker jeg etter maten, og enda mer og enda mer og til slutt er jeg dritings. Men jeg begynte med å spise ute! HA! en dag i uken kanskje... Ofte vin og øl og mat hos venner også. Men noen rene drikkevorspiel blir det jo også, det er jo vår drikkekultur men det blir mer og mer spising ut ettersom folk blir rike Endret 20. november 2014 av Henrik2k Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Jeg tror det har lite med utelivsbransjen å gjøre. Har vært ute på byen i Nederland flere ganger i det siste, og er ikke så ulikt annet enn at drt er billigere. De deler til og med ut gratis shots osv. men du ser sjeldent noen som er drita på byen annet enn der det er turister. Jeg tror det har noe med oppveksten å gjøre også, at "dette er fyfy" så vil ungene ha det enda mer, og sa blir det ukontrollert. Selv fikk jeg lov å drikke en øl av og til fra jeg var 15, og det var opp til meg selv fra 16-17. Sånn er det for de fleste nederlandske ungdommene også. Lenke til kommentar
Pinng Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 http://no.wikipedia.org/wiki/ølets_historie I Norge ble det sett på som en kristenplikt å brygge øl. Det kunne også resultere i bøter om man ikke deltok i drikkegilder, bare nattverd og skriftemål var godkjente unnskyldninger. Også prester skulle drikke øl, og dersom folk ikke ble fulle brakte det skam over den som hadde brygget ølet fordi det ikke var sterkt nok. 2 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Tror det først og fremst har med overformynderiet på alkoholfronten. Alkohol skal være "utilgjengelig" og blir dermed opphevet til noe helt spesielt som man da får et anstrengt forhold til. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Tror det først og fremst har med overformynderiet på alkoholfronten. Alkohol skal være "utilgjengelig" og blir dermed opphevet til noe helt spesielt som man da får et anstrengt forhold til. Et veldig godt poeng. Vi blir opplært til at alkohol er synd og forbudt, og det er en slags rebeslskhet over å endelig få fråtse i de syndige varene. Et annet poeng er at det er utrolig smaksløst og dårlig øl som serveres på majoriteten av utesteder. Det fører til at man får en flau smak i munnen og drikker da mer og mer til alkoholen nummer smakssansene. Man blir opplært til at godfølelsen kommer etter at man har sløvet sansene sine tilstrekkelig. Vi som liker godt og smaksrikt øl vet at det motvirker denne effekten. Når vi har drukket nok øl til at smakssansene begynner å svekkes, så er det ikke vits å drikke mer, for den flotte smaksrikdommen er noe vi setter pris på og ikke ønsker å numme bort. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Når man går ut på byen spiser man ikke, man drikker bare øl. Kona mi er fra et annet land hvor man går ut og spiser sammen, gjerne med noen øl eller brus ved siden av. Men når hun går ut sammen med arbeidskolleger her i Norge, da spiser man ikke, man bare drikker seg snydens fulle. Man stopper ikke når man er i godt humør, man bare fortsetter å pøse på. I jobbsammenheng er jeg av den erfaring/oppfatning at veldig mange lever noenlunde nøkterne liv ellers, men når kone og barn er ute av syne og jobben spanderer er det bånn gass. Kulturen for å dra ut og spise og ikke drikke/drikke lite eksisterer forsåvidt i Norge, men litt av "problemet" er at i mange byer så bor folk veldig spredt. De som bor i eller nær sentrum kommer seg enkelt og greit hjem, mens andre kanskje må ta taxi. Og ingen gidder å ta taxi for 2 øl... Og siden man som regel blir uglesett av å ikke drikke, drikker man, og siden man ikke gidder å spandere på seg taxi for ingenting, drikker man masse når man først er i gang. Og til sist så kan vi konstantere det faktum at veldig mange syns det er umåtelig gøy å være full. Undertegnede inkludert. Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651 Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Men det er riktig da som jeg har registrert og som flere av dere sier: Man blir faktisk uglesett litt hvis man ikke drikker? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Det er nok en riktig oppfatning ja. Ett gammelt utsagn er at man kan ikke stole på noen som ikke drikker sprit. For dem har noe å skjule. Lenke til kommentar
Rigmor Ortiz Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Vet ikke helt jeg altså. Er ikke veldig glad i øl selv, men syns et par i ny og ne er koslig. I motsetning til mange andre på min alder (20 ish) - som alle skal bli så fulle som mulig, og ende opp å spy på hverandre, forkastelig.Ang. det å få pepper for å avstå øllet; Lar man seg herse med, så blir man herset med. Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Selv om jeg er forholdsvis enig i generaliseringen din vil jeg gjerne skyte inn at mange av oss har det på annet vis. Jeg skal kommentere punktvis i rødt(som referanseramme - jeg er 30 og samboer, snart barn): Når det er snakk om at nordmenn skal finne på noe sammen, så skal man gå ut og ta noen øl. Med mine kamerater møtes vi gjerne for å spille Dart, vaske bilen eller spille fotball på løkka Man skal treffes hjemme eller ute for å ta noen øl. Har vi besøk/går på besøk til andre par er det i 90% av tilfellene på mat og/eller kaffe, og som regel alkoholfritt eller én øl til maten. Man skal ha pizzafest på jobben, og folk er misfornøyd med at de bare får 3 øl. Når jobben spanderer tar man fort noen ekstra glass, ja Man reiser til syden og det beste der nede er at man kan drikke øl hele dagen fordi det er så billig! Det blir fort dagtids-øl på meg på ferie - fordi man har fri, ikke skal kjøre, og det koster lite - og jeg liker øl som tørsteslukker. Og det er ikke til å stikke under en stol at den bittelille buzzen man kan opprettholde med en øl i timen er digg. Når man går ut på byen spiser man ikke, man drikker bare øl. Kjører som regel til og fra restaurant, så "på byen" og "ut å spise" er to forskjellige ting for meg - det er det siste det går mest i. Jeg blir sett på som en raring fordi jeg ikke liker øl. For alle må være "store nok" til å drikke øl. Jeg er i førtiårene. Jeg observerer også ofte at andre reagerer på manglende konsum i gitte sammenhenger, da jeg har en samboer som ikke liker alkohol. Og noe påstår at de drikker øl bare fordi de synes det er godt. Jeg synes Pepsi Max er godt, men jeg gidder ikke å sitte rundt et bord og drikke 5-6 stykker!! Jeg kan ikke forklare hvorfor man drikker mer av det man liker når det er alkohol i - men jeg liker veldig godt smaken av øl, og kan godt drikke 3 forskjellige mikrobrygg på en kveld hjemme.. Når det er sagt kan jo både jeg og andre fint drikke 1,5L Cola på en kveld foran TV'n og. Kanskje man ikke kjøper så mye brus ute fordi det ikke føles verdt det? Prisen er så stiv ifht hva man får, mens det oppleves mer forholdsmessig med alkohol? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Tror det først og fremst har med overformynderiet på alkoholfronten. Alkohol skal være "utilgjengelig" og blir dermed opphevet til noe helt spesielt som man da får et anstrengt forhold til. Forklar nordmenn i utlandet. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 (endret) Det blir jo som en demning som brister. Alkohol er fortsatt noe spesielt for en nordmann selv om han er i utlandet. Når man drikker er det unntakstilstand, og i hvert fall i Syden. Er forøvrig ikke bare nordmenn som oppfører seg tåpelig på ferie. Du finner jo alle slags nasjonaliteter på slike partysteder, ikke bare folk som drikker mye billigere enn hjemme. Endret 21. november 2014 av Isbilen Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Det blir jo som en demning som brister. Alkohol er fortsatt noe spesielt for en nordmann selv om han er i utlandet. Når man drikker er det unntakstilstand, og i hvert fall i Syden. Er forøvrig ikke bare nordmenn som oppfører seg tåpelig på ferie. Du finner jo alle slags nasjonaliteter på slike partysteder, ikke bare folk som drikker mye billigere enn hjemme. Så, forklar at det er mye mindre fyll på plasser der serveringen stenger klokken 2 fremfor klokken 3? Forklar hvorfor siden tidenes morgen har nordmenn blitt beskrevet som fyllesvin? Uansett hvor vi har vært hen, til og med i vikingtiden der lover og regler var bestemt av han som klarte å slå av hodet til alle som var uenige med øks.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 (endret) Jeg ser ikke at jeg har pådratt meg de forklaringsproblemene, men siden spørsmålene forsåvidt er interessante kan jeg jo alltids synse. At folk blir fullere av å drikke en time ekstra burde ikke være noe mysterium. At nordmenn aldri har vært flinke med alkohol er en gammel fordom som jeg tror det er mye sant i. Etter grunnlovsstiftelsen var det lite regulering av alkohol, noe som visstnok skal ha ført til et flere tiår langt fylleslag før politikerne satte ned foten. For å prøve seg på noe svar på det, kan man kanskje se på geografien, som gjerne legger føringer på kulturen. Høflighet er et viktig sosialt smøremiddel som blir viktigere og mer fremtredende jo tettere befolkningen er. Asiater som kommer til Norge blir helt paffe over hvor "uhøflige" vi er, selv om vi nok vil mene vi er akkurat så høflige som vi trenger å være. Begge har rett. Fra gammelt av er sjansen for at en nordmann støter på en fremmed svært lav. Vi bor i bygder, og de vi møter i løpet av dagen er stort sett folk vi er godt kjent med. Da er behovet for automatiserte høflighetsfraser lavt. I fortettede bykjerner vil du møte fremmede hele tiden, og det er vanskelig å være hyggelig mot folk uten å kjenne dem. Da er høfligheten et godt hjelpemiddel. Vi nordmenn synes det knytter seg en ærlighetsproblematikk rundt den urbane asiatiske høfligheten vi synes er overdreven og poengløs, men de som selv benytter seg av den ser på den som en dyd. Uansett. Jeg tror kanskje behovet for å oppføre seg anstendig er tett forbundet med høflighet. Det er ikke så farlig om man driter seg ut i fylla så lenge det bare er med folk man kjenner, som gjerne dreit seg ut helgen før. Vi har lite å skjule for hverandre. Så mitt forslag er at drikkekulturen vil være mindre sivilisert jo lenger ut på landet man kommer. Ja, det er mye flatfyll i byene også, men der er folketallet atskillig høyere. Dessuten er det gjerne bøndene på bytur som står for mesteparten av ovdrikkinga. Endret 21. november 2014 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå