Sam Crow Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Hei godtfolk, Under en kampanje på Expert i fjor høst kjøpte jeg meg en Microsoft Surface Pro 2 128 GB. For noen uker siden sluttet laderen å fungere og jeg dro ned til Expert for å reklamere. Skal nevnes at jeg dro til en annen Expert enn der jeg kjøpte den, siden det var mer beleilig for meg og det tidligere ikke har hatt noe å si. Da jeg kom meg til butikken trakk jeg en kølapp og ventet i omtrent 30 min. Dette var fordi han "prioriterte de som skulle kjøpe ting". Da det endelig var min tur ble jeg fortalt at laderen kun har 6 måneders garanti og at det ikke var noe de kunne gjøre. Jeg prøvde å forklare til han at garantien var irrelevant siden jeg likevel hadde reklamasjonsretten. Etter å ha sagt det ble jeg sendt videre til butikksjefen. Han var heldigvis litt mer fornuftig og visste hva reklamasjonsretten var. Dessverre mente han også at det ikke var noe de kunne gjøre, da Microsoft tydeligvis nekter å ta imot varer fra dem. Han mente også at jeg personlig skulle ta kontakt med Microsoft og fortelle dem at jeg ville reklamere. Da jeg ikke har inngått noe kundeforhold med Microsoft fortalte jeg dem at det ikke var aktuelt og jeg dro fra butikken. Noen dager senere dro jeg til en litt større Expert-butikk med egen serviceavdeling i håp om få litt mer hjelp. Han som jobbet der tok i mot både PC og lader og gikk gjennom hele prosedyren for hva som ville skje mens den var på service osv. Jeg dro derfra og var veldig fornøyd med servicen jeg hadde fått og trodde alt var bra. Allerede dagen etterpå fikk sms om at produktet mitt kunne hentes. Jeg dro til butikken og ante ikke hva jeg hadde i vente. Der også ville de at jeg personlig skulle ta kontakt med Microsoft og klage til dem. Jeg dro derfra og var utrolig irritert på Expert. Jeg har nå fylt ut klageskjema jeg fant på nettsidene til forbrukerrådet som skal leveres så fort jeg har mulighet. Spørsmålene jeg har er: Har noen opplevd noe lignende tidligere? Er det vanlig prosedyre at man ikke sender inn Microsoft-produkter selv om man er lovpålagt å gjøre det? Lenke til kommentar
War Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Skal du kanskje sjekke om reglene stemmer før du henger ut butikken? Googleing ga ofte denne lenken https://myservice.surface.com/nb-NO/Pages/Welcome.aspx Etter registrering vil siden fortelle deg resultatet på garantispørsmålet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 (endret) Skal du kanskje sjekke om reglene stemmer før du henger ut butikken? Googleing ga ofte denne lenken https://myservice.surface.com/nb-NO/Pages/Welcome.aspx Etter registrering vil siden fortelle deg resultatet på garantispørsmålet. Kanskje du skal lese loven før du kommer med irrelevant svada? At laderen kun har 6 måneders garanti har ikke særlig betydning all den tid det åpenbart er nå så, men seks måneder er langt kortere levetid enn hva man kan forvente fra en slik vare, jf. fkjl. § 15 (2)( c). Da har man rettigheter som det påligger selger å oppfylle uavhengig av hva produsenten måtte ha gitt slags garanti. TS: Dette er ganske klart en mangel, men det er ikke stort mer å gjøre enn å klage til forbrukerrådet. Om megling der ikke fører fram så kan du ta saken til FTU. Dersom de i mellomtiden nekter å gjøre noe som helst (reparere eller omlevere) så kan du strengt tatt kjøpe et nytt nettbrett og sende regningen til dem, evt. i alle fall få pengene igjen om du ikke vil kjøpe et tilsvarende nettbrett men et annet. Det er selvfølgelig litt risikabelt for det tilfelle at du ikke skulle vinne frem i FTU, men så lenge de ikke avhjelper mangelen har du hevingsrett. Endret 20. november 2014 av Herr Brun 6 Lenke til kommentar
War Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Det kommer tydlig frem av posten at dette er noe googleing fortalte, ikke min mening eller hva som er rett. Ville bare frem til at dette ikke er noe expert trakk ut av ræva , men svaret du fikk ville kanskje også blitt gitt andre plasser. Om det er rett eller ei blir en annen sak. Det er en kjent sak at produsenter har 6mnd-2 år garanti og butikkene må dekke de siste 3-4 årene selv i norge. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Skal du kanskje sjekke om reglene stemmer før du henger ut butikken? Googleing ga ofte denne lenken https://myservice.surface.com/nb-NO/Pages/Welcome.aspx Etter registrering vil siden fortelle deg resultatet på garantispørsmålet. Kanskje du skal lese loven før du kommer med irrelevant svada? At laderen kun har 6 måneders garanti har ikke særlig betydning all den tid det åpenbart er nå så, men seks måneder er langt kortere levetid enn hva man kan forvente fra en slik vare, jf. fkjl. § 15 (2)( c). Da har man rettigheter som det påligger selger å oppfylle uavhengig av hva produsenten måtte ha gitt slags garanti. TS: Dette er ganske klart en mangel, men det er ikke stort mer å gjøre enn å klage til forbrukerrådet. Om megling der ikke fører fram så kan du ta saken til FTU. Dersom de i mellomtiden nekter å gjøre noe som helst (reparere eller omlevere) så kan du strengt tatt kjøpe et nytt nettbrett og sende regningen til dem, evt. i alle fall få pengene igjen om du ikke vil kjøpe et tilsvarende nettbrett men et annet. Det er selvfølgelig litt risikabelt for det tilfelle at du ikke skulle vinne frem i FTU, men så lenge de ikke avhjelper mangelen har du hevingsrett. Herr Brun har som vanlig helt rett her. Hvis jeg kan legge til noe, så vil det være at det kan være smart å ringe/sende epost til noen litt lengre opp i expert, hvis man klarer å spore opp et relevant nummer/epostadresse. Og gjerne spesifiser at det er en reklamasjon, samt gi en kort frist før du går videre til forbrukerrådet. Brun nevner også å kjøpe ny pc, slik at expert må bekoste denne. Dette er kalt dekningskjøp, og det finnes en del info om det, hvis du googler litt. Lenke til kommentar
Kose Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 http://www.dinside.no/890097/odelagt-lader-krev-ny Lenke til kommentar
MrL Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Er det vanlig prosedyre at man ikke sender inn Microsoft-produkter selv om man er lovpålagt å gjøre det? I utgangspunktet er ikke Experts forhold til Microsoft ditt problem, de kan henvise deg dit fordi det er tidsbesparende eller lignende, men til syvende og sist har Expert ansvar for å gi deg ny lader hvis reklamasjonsretten tilsier at du har krav på det, uavhengig av hva Microsoft sier. Lenke til kommentar
Sam Crow Skrevet 26. november 2014 Forfatter Del Skrevet 26. november 2014 Takk for hjelpen alle sammen. Etter å ha dratt innom butikken endte jeg til slutt opp med å sende den til Microsoft selv. Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651 Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Handler selvfølgelig aldri på Expert igjen etter slik behandling!! Lenke til kommentar
War Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Handler selvfølgelig aldri på Expert igjen etter slik behandling!! Mindre kø Er man gjærrig på reklamasjoner osv, kjøp hos komplett. Hender jeg slipper å sende inn også, får ny rett i posten bare jeg momler noe om avvik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå