Mojo Pin Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 (endret) Hei!De siste månedene har jeg slitt med hakkete lyd og bilde når jeg bruker dekoderen fra canal digital.Mediesenteret i stua er satt opp slik: Alle medieenheter (inkludert dekoderen) er koblet til en receiver, som videre er koblet med én HDMI til TV'en. Receiveren er en Onkyo NR807.Alle andre medieenheter (f.eks. Apple TV) fungerer helt plettfritt, selv om de er tilkoblet på samme måte. Det gjør at jeg mistenker at dekoderen, signalkabelen fra veggen eller HDMI-kabelen mellom dekoder og receiver er feilen. Jeg har derfor forsøkt med naboens dekoder, naboens signalkabel og HDMI-kabelen som egentlig går til Apple-TVen (som fungerer fint). Dette løser ikke problemet. Naboen opplever heller ikke problemer med min dekoder eller signalkabel.Canal Digital har vært her. De fant ingen feil med signalene i veggen. De sendte meg en ny strømadapter (i mangel på andre forslag). Jeg har forsøkt dette uten hell.Jeg vet derfor ikke hva annet jeg kan prøve, og spør derfor her for å få tips. Til slutt: alt har fungert helt smertefritt det siste året, problemene kom helt plutselig. Vedlagt ligger *.mov-fil fra mobilkamera. Endret 19. november 2014 av Mojo Pin Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 (endret) Løs/dårlig kontakt fra coax inn i dekoder? Ettersom DIN dekoder fungerte fint hos naboen, og hans ikke fungerte hos deg - og CD sier signalene inn er bra? Endret 19. november 2014 av Youcef Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 19. november 2014 Forfatter Del Skrevet 19. november 2014 Løs/dårlig kontakt fra coax inn i dekoder? Ettersom DIN dekoder fungerte fint hos naboen, og hans ikke fungerte hos deg - og CD sier signalene inn er bra? Takk for svar! Jeg har forsøkt naboens coax-kabel, og han har forsøkt min. Jeg har de samme problemene med hans kabel, mens min kabel fungerer bra hos han. Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Men da virker det jo som problemet er inntaket/signalene, og at CD eventuelt ikke har sjekket grundig nok. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Hei. Prøv å koble dekoderen direkte til tv med HDMI kabelen og se om det gir mindre hakking, eller prøv HDMI kabelen fra dekoderen din i andre innganger på reciveren din. Om dekoderen virker fint ellers hos nabo så vil jeg mistenke hdmi kabel eller reciver som er feilkilden. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 20. november 2014 Forfatter Del Skrevet 20. november 2014 Igjen, takk for svar! Jeg har forsøkt å bytte HDMI-kilde på receiveren uten at dette hjelper. Jeg har også forsøkt å koble dekoder direkte til TV'en, men hakkingen er den samme. Da brukte jeg riktignok HDMI-kabelen som vanligvis går mellom TV og receiver, til å koble dekoderen til TVen. Andre medieenheter kommer jo fint fram til TVen med denne kabelen. Det hele er veldig frustrerende. Jeg har tenkt på om det kan være et HDMI handshake problem et sted på veien mellom komponentene, men det eksakt samme oppsettet har jo fungert helt fint i over ett år. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 20. november 2014 Forfatter Del Skrevet 20. november 2014 HD-PVR fra Canal Digital Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Ser ut som problem med antennesignalet. Hvis CD bare har målt signalstyrken, så kan det være støy. Er antennetilkoblingen koblet via noen form for splitter eller gjør-det-selv-løsninger? Er problemet likt på alle stasjoner? Er problemet det samme både på kveld, natt og morgen (evnt. sett på et par opptak for sjekke)? For å eliminere alle andre feil kunne det vært interessant å koble dekoderen med scart direkte i en TV. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 21. november 2014 Forfatter Del Skrevet 21. november 2014 Ser ut som problem med antennesignalet. Hvis CD bare har målt signalstyrken, så kan det være støy. Er antennetilkoblingen koblet via noen form for splitter eller gjør-det-selv-løsninger? Er problemet likt på alle stasjoner? Er problemet det samme både på kveld, natt og morgen (evnt. sett på et par opptak for sjekke)? For å eliminere alle andre feil kunne det vært interessant å koble dekoderen med scart direkte i en TV. Dekoderen har en innebygd signalmåler. Der har man både oversikt over styrke og kvalitet på signalet. Jeg har sett at begge indikatorene beveger seg litt hele tiden, men begge er hele tiden innenfor normale verdier. Problemet er i alle fall det samme for alle kaneler jeg ser på (i hovedsak NRK 1-3, TV2, TVNorge, TV3, Viasat 4). Antennekabelen går rett fra veggen til dekoderen. Når du sier det, det kan virke som om problemet er størst på ettermiddagen/kvelden. Vi er som regel aldri hjemme på dagtid, men da Canal Digital var her kl 8 om morgene var problemet mindre (selv om det var tilstede). Kan det være en ide å leie en film med dekoderen, og se om filmen hakker? Filmleie går vel gjennom nettverkskabelen, og ikke antennekabelen? Hvis hakkingen stopper, vil det jo tyde på at problemet ligger et sted mellom veggen og dekoderen. Hvis hakkingen er den samme kan jeg heller konsentrere meg om tilkobling fra dekoder til TV. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 ... da Canal Digital var her kl 8 om morgene var problemet mindre (selv om det var tilstede)...Hvis det var noen som helst problemer, så kan jeg ikke skjønne at CD kan si at det ikke er noe feil. Har du flere antenneuttak hos deg som du kan prøve? Bor du i blokk eller enebolig? Er antenneanlegget gammelt? For å sjekke kvaliteten natt og morgen, er det bare å sette på et par korte opptak når man har PVR. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 HD-PVR fra Canal Digital 5720 eller 5743? Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 22. november 2014 Forfatter Del Skrevet 22. november 2014 (endret) Tekniker registrerte at det var problemer, men forsto ikke hva som var feil. Han foreslo å prøve ny strømadapter, men det hjalp ikke. Kun ett uttak i leiligheten. Bygget er ett år gammelt. Fiberlinje inn. Dekoderen er HD-PVR 5720 CDX Endret 22. november 2014 av Mojo Pin Lenke til kommentar
NULL Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Siden ikke naboens boks ikke fungerer noe bedre vil man jo kunne anta at det er noe med kablingen eller ONT-en i seg selv. Med fiber her, så går tv-signalet over fiber fram til ONT-en, hvor det så gjøres om til RF. Har du prøvd å koble 5720-en direkte til koakskontakten på ONT-en? Eller står kanskje den et helt annet sted i huset enn der tv-en og HD PVR-en står? Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 26. november 2014 Forfatter Del Skrevet 26. november 2014 Siden ikke naboens boks ikke fungerer noe bedre vil man jo kunne anta at det er noe med kablingen eller ONT-en i seg selv. Med fiber her, så går tv-signalet over fiber fram til ONT-en, hvor det så gjøres om til RF. Har du prøvd å koble 5720-en direkte til koakskontakten på ONT-en? Eller står kanskje den et helt annet sted i huset enn der tv-en og HD PVR-en står? Jeg er litt usikker på hva ONT og RF betyr. Vi har et skap i veggen i gangen med en boks/modem. Det kan se ut som om fiberlinja kommer inn her. Det er trukket kabel herfra til stua, der tv'en står. Det er for langt til å strekke kabel til denne boksen (hvis det var den du siktet til?) Lenke til kommentar
NULL Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 ONT eller hjemmesentral for fiber blir i praksis det som gjør fiberen om til ethernet. RF = Radio Frequency, og det man normalt sett kjører over kobberkabel - f.eks. koaks. For Canal Digitals fiberkunder kommer tv via fiberen, men legges over på koaks innad i huset. Dette gjøres på ONT-en/hjemmesentralen. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 30. november 2014 Forfatter Del Skrevet 30. november 2014 Plutselig er all hakkingen borte. Har ikke gjort noen forandringer. Veldig pussig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå