TheNarsissist Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 (endret) Hei, jeg har alltid drømt om å bli lege. VGS gikk ganske ræva, det funket rett og slett ikke for meg. Gikk ut med et snitt på 4, men fikk 6 i Biologi 1, 5 i Biologi 2 og 5 i Kjemi (Disse tok jeg riktignok som privatist). Nå går jeg første året på økonomi og administrasjon, og dette går greit, ikke direkte vanskelig. Tar samtidig opp fag, har nå tatt rle og historie, men dette gikk dårlig. Kombinasjonen av at jeg ikke hadde lest nok (Kom sent i gang) og at sensor var en ræv, gjorde at jeg fikk 4 på begge (Noe jeg hadde fra før). Planen var at jeg skulle ta opp fag, mens jeg studerer. Men det ser ut til å bli vanskelig. Planen er nå at jeg skal prøve rle, historie en gang til til våren, pluss fysikk 1 og naturfag (Skal begynne å lese NÅ), men går det ikke bra da, gir jeg opp. Vurderer derfor og heller starte på sykepleier studiet. Da får jeg hvertfall drevet med noe som er i nærheten av legeyrket, operasjonssykepleier hadde vært veldig gøy. Ser at lønnen ikke er så gal heller, og jobber er det jo masse av. Gjør jeg dette trenger jeg ikke å ta opp fag, og jeg vil være i jobb om 4 år, mot 8 hvis jeg skulle greie å komme inn på medisinstudiet om 2 år. Noen tanker? Er ikke veldig mange menn som er sykepleiere så vidt jeg vet. Endret 19. november 2014 av TheNarsissist Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Ikke så gal lønn? Sykepleierlønnen er riv ruskende gal Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 19. november 2014 Forfatter Del Skrevet 19. november 2014 Virkelig? I følge utdanning.no er gjennomsnittslønnen godt over 400k. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Snittlønn er ikke startlønn. 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Noen tanker? Er ikke veldig mange menn som er sykepleiere så vidt jeg vet. Kanskje ikke, men fordelen er at det kommer til å være masse damer på studiet ditt. Virkelig? I følge utdanning.no er gjennomsnittslønnen godt over 400k. Med andre ord er det ganske gjennomsnittlig, men du må også huske på at sykepleiere har mye belastende arbeid og ugunstige arbeidstider. Men ugunstige arbeidstider har ofte leger også. Og som du sikkert vet, er det lurere å fortsette med økonomi hvis det er høy lønn du er ute etter. Det er ingen som blir sykepleier på grunn av lønna. Men hvis du ikke har noe imot å jobbe turnus og trives med arbeidet, er det ikke dumt å velge den veien. I motsening til medisinstudier, er sykepleierutdannelsen bare treårig, er antakelig mindre krevende og har lav opptaksgrense. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Kor god eller dårlig sjukepleiarlønna er vil være avhengig av kva du samanliknar det med, men det er nok ein av dei dårligast betalte bachelorgradane. Fordelen med sjukepleierar er at arbeidet er basert på vakter, så ved å jobbe litt kveld, natt og helger så vil ulempetillegga komme godt med. Blir du f.eks ingeniør så vil du tjene litt meir, men vil ikkje ha den same muligheita til å jobbe ekstra og få ulempetillegg. Ein ting du bør tenke på før du bestemmer deg er kva det er i helsesektoren som appelerer til deg. Sjølv om jobben til legar og sjukepleiarar kan virke ganske lik, så er det vesentlige forskjellar. Litt enkelt sagt så jobber leger mest med å diagonisere, altså litt meir dektektivarbeid. Sjukepleiaren jobber meir med å lege pasienten samt oppfølging, så sjukepleiaren vil ofte ha meir av den mellommennesklige kontakten. Når det gjeld dette med kjønnsfordelinga så stemmer det at dei fleste sjukepleierane er kvinner, men herreandelen aukar fort. Eg ser også ein heilt klar tendens til at mannlige sjukepleierar i stor grad jobber meir målbevist mot stillingar der dei har ansvar. På den måten ender mannlige sjukepleiarar ofte opp som (mellom-)ledere, eller spesialisering som f.eks. operasjonsjukepleiar eller akuttsjukepleiar. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 19. november 2014 Forfatter Del Skrevet 19. november 2014 Takk for svar folkens, får se det ann litt. Er mulig jeg hopper av neste år og fokuserer 100% på å ta opp fag. Lenke til kommentar
Zafford Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 (endret) Ønsket du ikke opprinnelig å bli jurist/advokat? Trives du ikke på øk/ad? Jeg anbefaler deg å følge drømmen din. Jeg kjenner flere personer som har begynt på ny studieretning i en alder av 25 - 32. Du er fremdeles veldig ung og du må tenke på at ''jobben'' vil være noe du kommer til å bruke store mengder av livet ditt på. Det er flere der uten som har valgt å snu skipet etter å ha fullført en bachelor grad eller bare gått ett par semestere. Mtp lønn så er det ingen i Norge med fulltidsjobb som sulter akkurat, og mange ''unge'' med ambisjoner om å opparbeide seg milionlønninger vil modne seg og få en reality check jo eldre de blir. Endret 20. november 2014 av Zafford Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Jeg ville vurdert folkehelsevitenskap. Kort forklart er det er "medisin" på et mer overordnet nivå. Det gir også veldig gode muligheter til å jobbe internasjonalt. Lenke til kommentar
aryastark Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 (endret) Ikke begynn på sykepleie når din største drøm er medisin. Da vil du sannsynligvis angre i ettertid. Anbefaler deg heller å slutte på det studiet du går nå, og satse fullstendig på privatistfagene dine. Ikke tenk på hvor mange år det er igjen til du får jobb som lege, det er verdt det! (det er dessuten mange på medisin som er godt over 30 år, så du er ikke sent ute) edit: skriveleif Endret 20. november 2014 av aryastark 1 Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 (endret) Som intensiv/anestesi-sykepleier får du mer ansvar og kontakt med alvorlig/kritisk syke mennesker enn de fleste legene i Norge. Det krever et skarpt sinn. Jeg jobber som ass.lege på en Medisinsk avd. og om jeg eller noen av mine skulle bli akutt syke på et offentlig sted tar jeg en av våre intensivsykepleiere over de aller fleste fastleger eller kirurger som første mann på stedet. Endret 20. november 2014 av Reipar 2 Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Jeg hørte de vasker rumper 2 Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 (endret) Virkelig? I følge utdanning.no er gjennomsnittslønnen godt over 400k. Absolutt muligheter for å tjene bedre som sykepleier, men det stemmer at man som sykepleier på sengepost ikke tjener særlig godt, og det er heller vanskelig å få en 100% fast stilling. Det er bedre lønnsforhold i kommunene, blant annet i hjemmesykepleien og eldreomsorgen. Reipar er også inne på noe her, som jeg også ville trekke frem, nemlig at man kan videreutdanne seg innen mange retninger, blant annet anestesi og intensiv. Med en av disse videreutdanningene i boks har man verden for sine føtter og kan vel egentlig jobbe overalt det trengs akuttberedskap, som f.eks oljeplattform, militæret, sykehus (åpenbart), luftambulanse osv. Lønnen blir deretter. Det er ca. 10% mannlige sykepleiere i Norge, et tall som har vært stabilt i en del år nå. Har du noen spørsmål så bare spør i vei. Endret 12. desember 2014 av Gendarmerie 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Hvorfor var/er det drømmen å bli lege? AtW Lenke til kommentar
Akselev Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 Velkommen, men ikke søk sykepleie om du anser det som "en god nummer to". Da kan du fort ende opp med å ta opp fag for legestudiet i en mye høyere alder. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 2. desember 2014 Del Skrevet 2. desember 2014 (endret) Prioriteringsplan: 1. Ta opp fag med tanke på medisin i Norge. 2. Backupløsning 1: Søk medisin i Tyskland, eller annet land som er høyt ansett. 3. Backupløsning 2: Medisin i Øst-Europa. 4. Backupløsning 3: Velg et annet yrke i helsesektoren. Tannleger har det høyeste lønnsnivået blant helsearbeidere. Kiropraktorer og fysioterapeuter jobber også med mennesker. Psykologer slipper drittjobbene som alle andre i helsesektoren vasser i. Som sykepleier vil du hver dag gjennom hele yrkeslivet møte leger, og bli minnet på den drømmen du aldri fikk oppfylt. Endret 2. desember 2014 av Horten Market 2 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Virkelig? I følge utdanning.no er gjennomsnittslønnen godt over 400k. Om man lander seg rette nattstilling så kryper man fort over 600k i året. Dette med full ansenitet og uten noen form for videreutdanning/mastergrad. Lenke til kommentar
blured Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 TheNarsissist: Svaret til Horten Market er godt, du må ikke studere medisin i Norge! Gromle: Har jobbet som nattevakt i noen år (deltid ved siden av studier) både som våken og hvilende, og ville virkelig ikke anbefalt det som noe permanent. Det er riktignok svært godt betalt, men over lengre tid så er det tungt å alltid skulle ha en døgnrytme på tvers av sollys og resten av befolkningen. Derfor også vanlig praksis å ikke tilby sine ansatte 100% stillinger som nattevakter, da mange steder har erfart at belastningen over tid er for stor. (Skal du stifte familie en gang i fremtiden, evnt får deg en kjæreste som alltid må sove alene, er heller ikke nattevakter helt tingen). Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 (endret) Vet. Har jobbet i snart 3 år i 100% stilling på natt. Men jeg har en døgnrytme som passer til slik arbeid. Synes det er mye mer belastende å jobbe dag-aften turnus. Spesielt når man går fra a-vakt til d-vakt. Og de stakkarne som går 3delt misunner jeg ikke. Endret 6. desember 2014 av Gromle Lenke til kommentar
blured Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Det som også er min erfaring. Men valgte nå å gå fra 30% våken til 55% hvilende. Likt betalt, og må jobbe betydelig mer, men at jeg ikke hele tiden snur døgnet er en stor fordel. (Men om en behandler nattarbeidet som den normale rytmen som du skriver så fungerer det nok bedre ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå