Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Daterte feilkoder på VOLVO V50 2005?

steinrawr

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på følgende, og håper noen har noe fornuftig å bidra med:

Lagres feilkoder på biler (Mer spesifikt en Volvo V50, 2.0D 2005) med dato i computeren?

Grunnen til at jeg lurer, er at jeg har kjøpt en bil, som fra før jeg kjøpte den har noen feilkoder forhandleren burde ha kjent til, spesielt siden det er et typisk problem. Ja, jeg vet jeg burde sjekket dette før jeg kjøpte bilen, men det er rett og slett ikke mulig å sjekke uten et lite ingrep (noe man ikke gjør når man besikter og prøvekjører).

Jeg leste av kodene med en ELM327-enhet + mobilapp (OBD2 Torque), men den viser kun selve feilkoden.

post-98178-0-69699000-1416422404_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Kjenner lite til bilen spesifikt, og vet heller ikke hvilke begrensninger du har med Torque-appen. Men generelt så lagres det veldig ofte en god del ytterligere informasjon i tillegg til selve feilkoden. Det du eventuelt kan se etter i appen er såkalt OBD "mode 02" - "Freeze Frame Data"

Freeze Frame Data kan man si er et "snapshot" av utvalgte parametre i det feilkoden oppsto. Akkurat hvilke parametre som logges varierer. Det kan for motorstyring feks være tid/dato, km-stand, turtall, turbotrykk, hastighet, TPS-posisjon, vanntemperatur, spenning på div terminaler, antall ganger feil, osv, osv.

Det bør kanskje også nevnes at når det gjelder akkurat dette med dato/klokkeslett, så ser jeg mye rart på bilene jeg har vært borti. Mange av bilens styringsmoduler vet ikke hva klokka er og har ingen kalender, men istedenfor blankt eller "NA" felt, så står det gjerne en dato/klokkeslett som åpenbart bare er tull. Feks 35år frem i tid... Så litt kritisk sans bør man lese dette med, men det gjelder jo forsåvidt alt med feilkoder. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...