Gå til innhold

Skaffe Hund?


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg ville bare få noen råd når det gjelder å skaffe seg en hund. Jeg er 16 år gammel og jeg, mamma og pappa vurderer å skaffe oss hund. Jeg er enebarn og har alltid hatt lyst på en hund. Det er et rolig husmiljø i og med at det ikke er noen småbarn her.

 

Jeg har sett og vurdert å kjøpe en malteser om ca 2-3 uker visst vi bestemmer og for å kjøpe hund. Jeg har lest litt om hvordan man skal gjøre det når man er på skole og jobb osv.

 

Men i begynnelsen har mest sannsynelig mine foreldre mulighet for å jobbe hjemmenifra og bytte på tur. Jeg går på skole 6-7 timer hver dag. Men 2 ganger i uken er det bare 3-4 timer. Og når jeg eventuelt kjøper denne hunden er det bare to uker til juleferie og har da mulighet til å tilbrunge 2 uker med hunden. Men så lurer jeg på om vi har mulighet for å lære opp hunden til å være alene et par timer til litt ut i januar. Får selvfølgelig familie medlemmer til å prøve å hjelpe til og komme å lufte de første månedene. Hunden blir selvsagt ikke låst inne i et bur, men muligheten til å begeve seg rundt.

 

Jeg har mulighet til og gå på tur med hunden så ofte det trengs, så dette blir ikke et problem..

 

Men jeg ville bare spørre om vi hadde fått til å trene den opp til å være alene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les litt her:

 

http://www.dyrebar.no/artikkel/er-hunden-redd-for-aa-vaere-alene-hjemme-20315240

 

 

En ting som faktisk kan være litt upraktisk er å skaffe hunden rett før ferien. Slik sett vil hunden få 2 uker med fullstendig oppmerksomhet, og sikkert litt familie som kommer på besøk osv. Alle elsker jo en valp.

 

Det kan gjøre det verre for dere når hverdagen er tilbake og hunden er "bortskjemt" på oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

Mitt beste tips er å starte med å late som du har hund allerede..

Stå opp og gå 20 minutter i nabolaget før skole og sånt, HVER dag uansett vær..

Gjør det samme umiddelbart etter at du kommer hjem fra skole.

Gå halvannen times tur etter middag hver dag.

Gå et kvarters kveldstur rett før du legger deg hver dag..

 

Alt sammen må gjennomføres uavhengig av været..

 

Så kan du legge inn tid til trening, kurs osv.

 

Å ha hund tar tid, veldig mye tid.

 

Tipsene mine her er ment å vise deg hvor mye jobb det er å ha hund, mange velger å droppe det etter å ha forsøkt dette..

Endret av Snylter
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mitt beste tips er å starte med å late som du har hund allerede..

Stå opp og gå 20 minutter i nabolaget før skole og sånt, HVER dag uansett vær..

Gjør det samme umiddelbart etter at du kommer hjem fra skole.

Gå halvannen times tur etter middag hver dag.

Gå et kvarters kveldstur rett før du legger deg hver dag..

 

Alt sammen må gjennomføres uavhengig av været..

 

Så kan du legge inn tid til trening, kurs osv.

 

Å ha hund tar tid, veldig mye tid.

 

Tipsene mine her er ment å vise deg hvor mye jobb det er å ha hund, mange velger å droppe det etter å ha forsøkt dette..

Det er noe av det mest fornuftige jeg har lest her inne på ei stund.

 

Hund tar mye tid om den skal få det den trenger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann! Jeg har allerede tenkt over at det er mye arbeid og er fullt klar over dette. I og med at jeg ikke har problemer med tid til å gå på tur i og med at det er helt opp til meg selv når jeg trener osv. Det eneste som på en måte er problemet er hvordan jeg skal trene hunden opp til å være alene hjemme mens jeg er på skolen, og om hunden klarer å være alene hjemme så lenge.

Lenke til kommentar

Å trene opp hunden til å være alene hjemme gjøres svært gradvis.

Man starter med å forlate den i noen sekunder, så øker man på så lenge hunden synes er greit.. Sakte men sikkert.

I løpet av noen uker kan hunden fint være alene noen timer, men en arbeisdag kan det ta sin tid å få den til å være alene.

 

Man må også valpesikre boligen ved å fjerne ledninger mm.

 

Jeg mener fortsatt du bør prøve ut i praksis hvordan det er å ha hund, det er ikke dritfett å stå opp en halvtime tidligere for å gå tur når det kommer underkjølt regn i desember..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...