AfterGlow Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Nederland er første landet ut.Her er verdens første vei laget av solcellepaneler Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Spennende å se hvem som har rett. 7 Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Det blir spennende å se hvor lenge de varer, eventuelt hvor mye det vil koste i vedlikehold, og det ser ikke bra ut foreløpig: https://www.flickr.com/photos/59488705@N05/15716056456/in/photostream/lightbox/ Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 eevblog er knallThunderfoot har også en bra en om dette: 4 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Å ha veier med solceller blir som å ha fly som kan dykke under vann som ubåter - gjennomførbart, men upraktisk, og aldri helt bra til hverken det ene eller det andre. Men for all del vi lever jo i "kickstarter-tiden" der folk vil frivillig si fra store pengesummer på de aller mest utrolige og ubrukelige prosjektene. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Eg har ikkje sett heile videoane, men kritikken i videoen gjekk på at: 1 Om solcellepanela vil være sterke nok til å tåle belastninga av kjøyretøy. 2 Om solcellepanela kan produsere nok straum. 3 Om led-lysa vil være sterke nok til å være synlege frå skrå vinkel. 4 Om teknologien vil fungerer utan å svikte. 5 Om dette er kostnadseffektiv. Sjølv om dette kanskje er gode poeng, så er det vell dette dei prøver å finne ut ved å legge dette i ein liten del av ein sykkelveg. Alle disse fem tinga vil nok raskt bli utbetra no når dei har begynt å jobbe med det. Eg synest derfor det er noke naivt å angripe dei tekniske svakheitene så tidlig i prosessen, men ein slik negativ tankegang så ville aldri motorkjøyretøy ha blitt oppfunnet då ein hest var billegare og raskare enn dei fyrste kjøyretøya. Så om slike solcellepanel kan produserast og monterast på ein billeg måte så er det ikkje så dumt å utnytte den alt utbygde overflata til å produsere straum i staden for å legge beslag på andre områder for å sette opp solceller. Asfaltvegane er ikkje akkurat verken superbillege eller raske å lage til. 5 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Jeg foreslår at du ser videoen i innlegget til bolt. Den er ganske informativ og underholdende. Videoene fra eevblog er muligens litt for tekniske. Videoene forklarer enda flere grunner til at dette er upraktisk, men ikke minst: De kommer med bedre forslag. USA er fullt av ørken. "Solar farms" med mange solcellepaneler er mye mer effektive enn disse veiene kan bli. Disse panelene kan vinkles optimalt mot solen, blir ikke skitne eller slitt, kan repareres uten å stenge trafikken og mange andre fordeler. Du bør absolutt se videoen i innlegget til bolt. Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Et annet poeng som kommer frem i videoene er at lavspent likestrøm ikke kommer særlig langt i ledninger uten stort spenningstap. Det er derfor vi bruker høyspentkabler. For å få sendt kraften fra alle solveiene til noe annet enn gatelys ville man måtte ha en utrolig mengde trafostasjoner som øker spenningen. Uten dette kan kraften bare brukes der den er, og om den skal være nyttig selv der så må den lagres til solen går ned, i batterier, kondensatorer eller kanskje svinghjul. Upraktisk. Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Eg har ikkje sett heile videoane, men kritikken i videoen gjekk på at: 1 Om solcellepanela vil være sterke nok til å tåle belastninga av kjøyretøy. 2 Om solcellepanela kan produsere nok straum. 3 Om led-lysa vil være sterke nok til å være synlege frå skrå vinkel. 4 Om teknologien vil fungerer utan å svikte. 5 Om dette er kostnadseffektiv. Sjølv om dette kanskje er gode poeng, så er det vell dette dei prøver å finne ut ved å legge dette i ein liten del av ein sykkelveg. Alle disse fem tinga vil nok raskt bli utbetra no når dei har begynt å jobbe med det. Eg synest derfor det er noke naivt å angripe dei tekniske svakheitene så tidlig i prosessen, men ein slik negativ tankegang så ville aldri motorkjøyretøy ha blitt oppfunnet då ein hest var billegare og raskare enn dei fyrste kjøyretøya. Så om slike solcellepanel kan produserast og monterast på ein billeg måte så er det ikkje så dumt å utnytte den alt utbygde overflata til å produsere straum i staden for å legge beslag på andre områder for å sette opp solceller. Asfaltvegane er ikkje akkurat verken superbillege eller raske å lage til. Du må ikke glemme de utrolige avstandene som det var planlagt å legge, det er ikke mulig å transportere masse lavvolts likestrøm uten å transformere det opp ved jamne mellomrom, som vil øke kostnadene og vedlikeholdet betraktelig Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 At prosjektet er ambisiøst er det ingen tvil om, men heller ikkje transporten av straumen er eit veldig stort problem. Sjølv om det er fordyrande å måtte bruke transformatorar for å transportere straumen så treng ikkje forskjellen å bli så veldig stor når ein får fart på utviklinga. Ein kan også basere seg på å bruke straumen lokalt i form av belysning, issmelting, drivkraft til kjøyretøy, osv. Eg har ikkje stor tru på at alle overflater som i dag er belagt med asfalt vil bli bytta ut med slike solcellepanel iløpet av dei neste 10 åra, men eg synest heller ikkje at det er rett å så einsidig angripe konseptet på eit så tidlig tidspunkt. Om ein klarer å produsere solcellepanel som tåler ei slik påkjenning så vil dette åpne for at ein kan integrere solceller i mange andre ting også. Det mest nærliggande er sjølvsagt å bruke denne teknikken til å lage takstein. Kanskje i framtida kan ein bruke slike moduler som det primære bygningsmaterialet til heile bygningar? Lenke til kommentar
Milmo Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Eg har ikkje sett heile videoane Da bør du se de i sin helhet så forstår du hvor utrolig dårlig ide dette er. Det går for det meste på ren og skjær sunn fornuft. Det er fint å være åpen for nye ideer, men det er også like viktig å kunne identifisere dårlige ideer. Denne rangeres ganske så høyt opp på lista over tidenes verste. Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 ... Vennligst forklar hvordan du ser for deg at dette skal bli en effektiv teknologi. Forklar de tekniske aspektene, om du er så snill. Lenke til kommentar
AndersHu Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Temperert glass??? Prøver dere bare å finne norske ord som ligner på engelske? Tempered glass heter herdet glass på norsk. https://snl.no/herdet_glass 1 Lenke til kommentar
Springbank Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 "Temperert glass"? Her har dere oversatt litt for fort. "Tempered" betyr "herdet" i denne sammenhengen. Lenke til kommentar
Springbank Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 AndersHu slo meg på målstreken, gitt. Lenke til kommentar
keabab Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Så kommer et tulling med maling spann og bare maler hele vegen Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Angående kritikkvideoene: Disse tar jo for seg et amerikansk kickstartprosjekt der veiene skal både ha led-lys for oppmerking og varme for å holde veiene isfrie. Det Nederlandske prosjektet er jo ikke i nærheten av like ambisiøst. Er selvsagt fremdeles store problemer med å benytte solcellepanel lagt flatt med 1cm tykt ruglete glass over, men det tar hvertfall vekk det mest håpløse. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Jeg har litt mer tro på en sykkelsti enn en motorvei laget av solcellepaneler. Men jeg mener livevel at veien er blant de minst praktiske stedene å legge solcellepaneler. Hustak, ørken og ødemark er mye bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå