oleseglem Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Hei. Min samboer ønsker seg speilreflekskamera. Hun har i dag Canon PowerShot G12, men synes hun får bedre resultater selv med billige speilreflekskamera. Jeg har snoket litt rundt og sett at Canon EOS 700D kan kjøpes for litt under 5000, er dette et godt kjøp i denne prisklassen? Hun liker veldig godt den vridbare skjermen på G12'en, så tenker dette bør være på et eventuelt nytt kamera også. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Canon 700D er et bra kamera som har alle funksjonene du har behov for, anbefaler og kjøpe med et annet objektiv så som Tamron 17-50 f/2.8 VC eller tilsvarende fra Sigma siden du får et meget godt objektiv til en fornuftig pris som fungerer bra i litt mørkere omgivelser. Canon 18-55 IS STM er også et ok objektiv men ikke så lyssterkt. "IS og VC = stabilisering" 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 (endret) Min samboer ønsker seg speilreflekskamera. Hun har i dag Canon PowerShot G12, men synes hun får bedre resultater selv med billige speilreflekskamera. Bildekvaliteten er ganske lik nesten uansett hvilken modell du velger, hvis du ikke går veldig opp i pris, og selv da er det ikke lett å se forskjell på vanlige bilder. 700D er et bra alternativ, men vær obs på at standardzoomen på 18-55 gir litt mindre zoom enn det som sitter på G12. Det trenger ikke være noe problem, og det finnes standradzoomer med større zoomområde også, men de blir selvsagt større, tyngre og dyrere. Hvis nærbilder/makro er viktig så vil ikke en standardzoom gi samme muligheter som G12. Jeg ville uansett startet med 700D og Canons 18-55 og heller vurdert andre objektiv senere for å komplmentere eller erstatte hvis interesse/behov tilsier det. Forøvrig er det ikke nødvednig å gå til et speilrefleks/systemkamera for å få en oppgradering av bildekvalitet i forhold til G12. De siste par årene har det kommet mange gode kompaktkameraer og speilløse systemkameraer med stor sensor (en av de viktigste forbedringene fra G12 for å få bedre bildekvalitet). Det kan være et alternativ til speilrefleks hvis tanken uansett er å bare ha ett objektiv, men det blir ikke nødvendigvis rimeligere da mange av disse modellene ligger høyt i pris. Endret 20. november 2014 av se# 2 Lenke til kommentar
HSP Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Det tror jeg hun vil bli veldig fornøyd med. Et godt kamera. På bakgrunn av tidspunktet så høres det ut som en julegave? I så fall kan det være en idé å alliere seg med noen andre som kanskje kan kjøpe objektivet 50mm f/1.8 til henne. Tror den koster 700-800 kr. Det gir muligheten for sløret bakgrunn og det er en av de store fordelene med et skikkelig kamera i mine øyne - veldig fint for portretter. Henning 1 Lenke til kommentar
oleseglem Skrevet 20. november 2014 Forfatter Del Skrevet 20. november 2014 Takk for gode svar =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå