Gå til innhold

RFID-implantat. Pris og risiko?

r2d290

Anbefalte innlegg

Hallo

Sikker og leker med tanken om at det hadde vært artig å ha et RFID-implantat som for eksempel kan programmeres til å fungere til å låse opp leiligheten min.

Noen som har noen idé om hva dette koster, hvor det kan gjøres, og hvilke evt. risikoer/ulemper det innebærer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Det er ikke tillatt å sette inn slike brikker i mennesker i Norge. En trønder har dog hatt dette som døråpner i flere år, han dro til England for å få satt inn brikken i håndleddet sitt. For å åpne døra hjemme holder han håndleddet over et område av dørkarmen, og vips er døra åpen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke tillatt å sette inn slike brikker i mennesker i Norge. En trønder har dog hatt dette som døråpner i flere år, han dro til England for å få satt inn brikken i håndleddet sitt. For å åpne døra hjemme holder han håndleddet over et område av dørkarmen, og vips er døra åpen.

Lurer på om det ikke er en missforståelse her. Jeg kan godt tenke meg at det er forbudt å merke et menneske, mot deres vilje (personvernet), men jeg kan ikke tro det er forbudt, dersom jeg ber legen min sett et "chip" i nakken min. Kan godt hende han ikke har utstyret og opplæring, men hypotetisk kan han gjøre det. Tror jeg.

Lenke til kommentar

Det er bare vetrinærer som har utstyret for å sette inn slike brikker (på kjæledyr). Vetrinærer har ikke lov å operere inn brikker på mennesker. Og sykehus, som kunne gjort det, vil nekte å operere inn noe som ikke er ment for mennesker. Så i praksis må man ut av landet for å få satt inn denne typen inplantat.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

37 kr (pluss en sprøyte med stor spiss):

09416-02.jpg

https://www.sparkfun.com/products/9416

:ermm:

Hehe nei da. Tror ikke det er noe man vil sette inn selv. Og jeg tror de som kan inplanteres skal ha et slags spesiell type glass rundt seg som kroppen ikke avstøter, ol.

Og en hund blir jo ikke mer enn rundt 15 år gammel, mens et menneske blir jo en del eldre og da blir det jo også et spørsmål om levetiden på brikken, og ikke minst hvor lenge lesere for akkurat denne teknologien er tilgjengelig inn i fremtiden. Litt kjipt å ha en slik brikke i hånda hvis man 10 år frem i tid ikke lenger får kjøpt produkter som kan lese den.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...