Tullballj Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Tesla har laget en ny modell med awd og har løst det slik at en motor har 165kw foran og den andre motoren har 315kw bak. Altså 515kw i total ytelse for begge motorene. Spørsmålet er om det er teknisk mulig at begge motorene kan yte maks på samme tid, eller vil bilen aldri yte 700hk til sammen på samme tid? Jeg ser for meg at den ene motoren tilpasser seg den andre og spiller på lag for å utfylle hverandre der den andre motoren er "svakest". På den måten vil man i teorien aldri yte 700hk i praksis, men pga samspillet vil ytelsen være i en klasse for seg. Det sier 0-100 tiden på 3,4 sekunder litt om. Hva mener dere? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 (endret) Det kunne like godt ha vært at den begrenser strømtrekket med en motor på et gitt tidspunkt. Antallet motorer spiller ikke så mye inn. Dog, tror jeg nok at Tesla er på kanten av hva disse batteriene kan klare. Det sies at det er rundt 8000 slike: http://industrial.panasonic.com/www-data/pdf2/ACA4000/ACA4000CE240.pdfOg 2C kontinuerlig er i alle fall ikke noe direkte problem. (ca. 180 kW) Om den klarer 515 kW (+ tap), som er ca. 6-7 C, i korte perioder er i grunn ikke SÅ usannsynlig. :hmm:Rundt 5-6 C er det jeg har hørt som folk har brukt på andre mindre kritiske ting, men de vil igjen ikke ha noen skikkelig kontroll og vannkjøling. Ellers ville det bare vært litt meningsløst å sette i en tyngre motor som aldri kan utnytte seg maks. Spesielt ikke på EL-biler hvor minst mulig vekt er kritisk. Endret 19. november 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Det er jo i praksis svært begrenset både hvor ofte og hvor lenge det er aktuelt å dra ut en slik effekt.. Dessuten er det vel også bare tilgjengelig i Insane-modus Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 19. november 2014 Forfatter Del Skrevet 19. november 2014 (endret) Det jeg tenker på er at den kraftigste motoren er fra dagens p85 modell. Den har maks effekt (HK) på mellom 5000 og 8600rpm. Maks effekt (hk) er tilgjengelig når bilen kjører i 185km/t i følge dyno, også synker det litt mot toppfarten på rundt 210km/t i dette eksempelet. Fra 0km/t er det ca 360hk tilgjengelig.Dreiemomentet er noe annet. Det er fullt 600nm fra 0 rpm også synker det jevnt til det når bånn på ca 310nm. (215km/t). I 185km/t hvor hk krysser dreiemomentkurven er det "bare" 420NM tilgjengelig og full motoreffekt i hk. Den nye motoren som sitter foran står det ikke så mye om, men den vil ha 300nm i dreiemoment og yter 165kw. Den skal vist klare høyere turtall enn den "gamle" motoren. Noe som kan tyde på at maks effekt er tilgjengelig på høyere turtall enn den gamle motoren. Fant også dette på et forum: "in the comments section, a sharp-eyed reader posted a link to a Tesla patent document describing a “control system for an all-wheel-drive electric vehicle.” The document describes a system in which the two motors have different torque characteristics and gear ratios matched to different conditions, as we theorized above.Each motor has what’s called a “base speed,” defined as “the speed at which the torque declines to 95 percent of the flat peak torque, and will continue to drop off....”In other words, the base speed is the highest motor rpm at which the motor can provide nearly peak torque.When gearing is taken into consideration, this rpm is called the “drive system base speed”--the highest wheel rpm (and therefore car speed) at which near-peak torque is available.In one example cited in the document, the primary drive motor has a base speed at 7200 rpm. But the assist motor is designed to provide a “much higher” drive system base speed than that of the primary drive motor--either due to a torque curve that maintains its peak to a higher rpm, or due to higher gearing. Preferably, the document says, the assist motor should have a drive sytem base speed “at least 50 percent higher” than that of the primary drive motor." Endret 19. november 2014 av Tullballj Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Om du har to stykker som trekker et tau, vil den svakere personen ha en mindre tilføring av kraft i forhold til om han trakk det alene? Så lenge dreiemomentet topper på samme sted på begge motorene så skal man fint klare å stable effekten, og det som er så glimrende med el-motorer er at dreiemomentet er momentant og stabilt. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 19. november 2014 Forfatter Del Skrevet 19. november 2014 (endret) Dreiemomentet topper kanskje på samme plass men ikke effekten i hk så vidt jeg kan se. Maks effekt i hk ligger ikke i samme turtallsområde som maks moment. Endret 19. november 2014 av Tullballj Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Ok, nå skjønner jeg litt mer hva du mener. Ja, at motorkraften peaker på forskjellige punkter er nok sannsynlig. Og det er ikke sikkert du får ut alle 515 kW'ene på samme tid nei. Men det kan jo også være en fordel til tider. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Dreiemoment og effekt trenger ikke å ligge i samme område, men det bør ligge i samme område på begge motorene, noe som kunne blitt fikset med giring, men det skal ikke være et problem på el-motorer siden de har en ganske flat kurve. Så lenge begge motorene fungerer optimalt om hverandre så kan du stable effekten og dreiemomentet, om de ikke gjør det så vil aldri begge motorene være i en optimal omdreining. Jeg laget en liten tegning for å illustrere hva jeg mener. Jeg bruker to eksempelkurver, der en er en bensin-motor, siden disse har en litt mer varierende kurve som gjør det lettere å vise hva jeg mener. Disse to kan under alle omstendigheter plusses sammen til en total effekt, på lik linje med to ulike personer som trekker i et tau. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 19. november 2014 Forfatter Del Skrevet 19. november 2014 Dreiemomentet på denne bilen har egentlig mer å si enn effekten. Spiss effekten er mer enn kraftig nok til å få bilen til å kjøre fort, men det er dreiemomentet i sammenheng med spiss effekten som gir den virkelige akselerasjonen. Siden dreiemomentkurven til en elmotor er ganske flat vil den ha tilgengelig maks dreiemoment fra første tråkk på pedalen helt opp til rundt 140-150km/t. 900NM med dreiemoment til sammen sparker godt... Peak Power er ikke tilgjengelig før på 185km/t på den kraftigste motoren. Den svakere motoren skal ha et høyere turtallsregister, noe som gjør at Peak Power sannsynligvis ikke er tilgjengelig før mot maksimalt turtall. Siden den kraftigste motoren har maks effekt på lavere turtall enn den minste motoren vil man i teorien ha en motor som yter maks spiss effekt lavere enn det som er oppgitt som maks motoreffekt. Man vil likevel gjerne ha mer enn nok spiss effekt. For eksempel så yter i følge Dyno test den kraftigste motoren i underkant av 400hk mot slutten av turtallsregisteret og 320nm. Problemet er at den gamle motoren ikke gikk fortere enn til rundt 220km/t. Den nye bilen skal gå 30km/t fortere. I følge grafen faller effekten mot slutten mellom 5-10hk pr 10km/t den kjører fortere. Hvis vi sier den har 30hk mindre mot slutten av registeret og den nye har rundt 200hk i topp effekt så vil likevel bilen ha rundt 550-600hk i Peak Power. Problemet er at den ene motoren har nesten dobbelt så høyt dreiemoment som den andre og hvis bilen skal fungere mest mulig optimalt og ha best mulig veigrep vil kraften i eksempelet fordeles skjevt mellom for og bakaksling. Jeg tror derfor ikke bilen i praksis frigir maks moment uten videre da bilens system sannsynligvis vil fordele kraften der den trengs mest. Hvis man virkelig tråkker til vil bilen spinne og da flyttes kraften til den delen som ikke spinner. Så i teorien vil gjerne maks moment aldri bli sluppet løs. Med mindre man ligger i såpass høy hastighet at faren for hjulspinn er liten. Men med 900NM kan man spinne i de fleste hastigheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå