Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nissan Skyline - Olje i kjølevæsken


117163

Anbefalte innlegg

Hei.

har et problem med at eg har olje i radiatorn/ekspansjonstank.. tenkte først at det var toppakninga. men er usikker på om det faktisk kan vere det.
eg tappa av kjølevannet,tok av termostat så fikk flushet systemet med høgtrykkspyler og varmt vatn 75 grader noen minutt.
hadde så på ny kjøleveske men det kommer forsatt litt olje sivende inn i vatnet.
har forhørt meg om bilens historikk siden jeg netopp har kjøpt bilen..
Det vart bytta toppakning i mai 2014.toppen også planslipt.
kan ikke se antydning til vann i olja..svart og fin ikke antydning til vann der. men siden jeg skiftet kjølevannet har jeg kjørt ca 30 mil nå og det minker på ekspansjonstank litt for hver gang bilen brukes.. har etterfyllt 1.5 liter ca på de 30 mila eg har kjørt.
greit nok at der er oljetrykk som kansje gør at oljen siver inn i vatne ved lekkasje på toppakning men då burde det også sive den andre veien når bilen er kald. for då er det jo ikke oljetrykk der.men ser som sagt ingen antydning til vann i olja..oljenivået er stabilt..
problem 2: bilen er veldig hardstarta spesielt når den er varm. må stå å kinne og kinne og får ikke start uten å gi litt gass.
men av og til så blir man faktisk stående uten å få start. en gang stod jeg 3 timer og måtte vente til bilen ble kald.
bilen er mappa så mulig den får litt for mye bensin,men det vet jeg ikke. har sett over tennpluggane.. alle såg grei ut. var svartsota. men den en var veldig sota og den andre var antydning til kvit på ene stiften. ellers var alle like.
bilen går ujevtn på tomgang. transparang røyk,men siden det går ujevnt så kommer det litt kvitrøyk når bilen hoster /går opp i turtall.
det er også en vanntempratur sensor som ikke leser 100% . i bilen er det et MULITi function display som viser tempratur for olje vann osv.
vanntemp sensoren kobler inn og ut så mulig denne lager problem også..
Men har dere noe formening om hva som kan vere gale her? tror dere vannet går over til stemplene og blir forbrennt ?
snakkte med de som skiftet toppakningen i sverige og de trodde det var oljerester som låg igjen etter toppakningsbytte som gjorde at de kommer olje i vannet..
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres helt klart ut som at pakningen har tatt kvelden igjen, eller at du har en sprekk i toppen.

 

Forhåpentligvis er det bare pakningen. Det kan forekomme at olje kommer ut, men at vann ikke kommer inn.

 

Du er uansett på ingen måte den første som har dette problemet. Ta deg et kjapt søk på google etter "skyline oil in coolant" så finner du litt flere tråder å lese.

 

Når det kommer til det andre problemet er det også litt vanskelig å si. Har sett det samme skje på RB26'er enten pga en feil i mapp eller ved et smeltet stempel.

 

Hva er gjort med bilen? Hva leverer den av effekt som du har papirer på? Kjøpte du den i sverige? Legg gjerne ut et bilde isåfall, har en viss mistanke om hvilken bil dette er.

Endret av RunRookieRun
Lenke til kommentar

Høres helt klart ut som at pakningen har tatt kvelden igjen, eller at du har en sprekk i toppen.

 

Forhåpentligvis er det bare pakningen. Det kan forekomme at olje kommer ut, men at vann ikke kommer inn.

 

Du er uansett på ingen måte den første som har dette problemet. Ta deg et kjapt søk på google etter "skyline oil in coolant" så finner du litt flere tråder å lese.

 

Når det kommer til det andre problemet er det også litt vanskelig å si. Har sett det samme skje på RB26'er enten pga en feil i mapp eller ved et smeltet stempel.

 

Hva er gjort med bilen? Hva leverer den av effekt som du har papirer på? Kjøpte du den i sverige? Legg gjerne ut et bilde isåfall, har en viss mistanke om hvilken bil dette er.

Bilen er en blå r34 gtr. hentet fra sverige ja.. vanskli å fastsette effekt.har ikke papirer på noe som er gjort. men er mappet og tipper på rundt 450hk. men slik jeg ser det så er burde det komme vann i olje og. for det burde sige begge veier når motor er kald og når du ikke har oljetrykk.

finner overhode ikke noe lufteskrue på radiatoren heller . har googla en god del. bilen lå netopp på finn.no vist d var den du tenkte på.

Lenke til kommentar

 

Høres helt klart ut som at pakningen har tatt kvelden igjen, eller at du har en sprekk i toppen.

 

Forhåpentligvis er det bare pakningen. Det kan forekomme at olje kommer ut, men at vann ikke kommer inn.

 

Du er uansett på ingen måte den første som har dette problemet. Ta deg et kjapt søk på google etter "skyline oil in coolant" så finner du litt flere tråder å lese.

 

Når det kommer til det andre problemet er det også litt vanskelig å si. Har sett det samme skje på RB26'er enten pga en feil i mapp eller ved et smeltet stempel.

 

Hva er gjort med bilen? Hva leverer den av effekt som du har papirer på? Kjøpte du den i sverige? Legg gjerne ut et bilde isåfall, har en viss mistanke om hvilken bil dette er.

Bilen er en blå r34 gtr. hentet fra sverige ja.. vanskli å fastsette effekt.har ikke papirer på noe som er gjort. men er mappet og tipper på rundt 450hk. men slik jeg ser det så er burde det komme vann i olje og. for det burde sige begge veier når motor er kald og når du ikke har oljetrykk.

finner overhode ikke noe lufteskrue på radiatoren heller . har googla en god del. bilen lå netopp på finn.no vist d var den du tenkte på.

 

 

Nei. Da er det heldigvis ikke den jeg trodde det var. Hadde det vært det skulle du bare tatt bilen på henger og kjørt den tilbake.

 

Så motoren er original bortsett fra mapp og eksos/luftfilter? Hvilken motorstyring er brukt?

Lenke til kommentar

Bilen er en blå r34 gtr. hentet fra sverige ja.. vanskli å fastsette effekt.har ikke papirer på noe som er gjort. men er mappet og tipper på rundt 450hk. men slik jeg ser det så er burde det komme vann i olje og. for det burde sige begge veier når motor er kald og når du ikke har oljetrykk.

finner overhode ikke noe lufteskrue på radiatoren heller . har googla en god del. bilen lå netopp på finn.no vist d var den du tenkte på.

Ikke nødvendigvis. For når motoren er kald kan en sprekk være helt tett slik at hverken olje eller vann kommer igjennom, så oljen trenger ikke å forsvinne fra sitt eget system før motoren er varm. Samme kan vel og være tilfelle med en sprekk i toppakningen, uten at jeg har erfaring med akkurat dette.

 

En typisk feil med disse motorene er sprekk i toppen når det passerer 400hk uten at nødvendige oppgraderinger mtp oljekanalene er gjort, så hadde jeg vært deg ville jeg startet med å bytte toppakningen, om problemet fortsatt er der så sende både topp og blokk til kontroll og finne ut om det er sprekk eller ikke i disse.

 

Problemet med start kan fort ligge på mappet som du selv sier. En ting en alltid bør gjøre når man kjøper uoriginale biler er å ta med bilen på en benk og sjekke om mappet som er i denne er slik det burde være. Har selv hatt to biler hvor den ene gikk for tykt over hele registeret og den andre hadde en skummelt tynn luft/fuel ration ved toppregisteret så den tusenlappen hver av disse kostet meg å hive i benken var verdt det.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

 

Bilen er en blå r34 gtr. hentet fra sverige ja.. vanskli å fastsette effekt.har ikke papirer på noe som er gjort. men er mappet og tipper på rundt 450hk. men slik jeg ser det så er burde det komme vann i olje og. for det burde sige begge veier når motor er kald og når du ikke har oljetrykk.

finner overhode ikke noe lufteskrue på radiatoren heller . har googla en god del. bilen lå netopp på finn.no vist d var den du tenkte på.

Ikke nødvendigvis. For når motoren er kald kan en sprekk være helt tett slik at hverken olje eller vann kommer igjennom, så oljen trenger ikke å forsvinne fra sitt eget system før motoren er varm. Samme kan vel og være tilfelle med en sprekk i toppakningen, uten at jeg har erfaring med akkurat dette.

 

En typisk feil med disse motorene er sprekk i toppen når det passerer 400hk uten at nødvendige oppgraderinger mtp oljekanalene er gjort, så hadde jeg vært deg ville jeg startet med å bytte toppakningen, om problemet fortsatt er der så sende både topp og blokk til kontroll og finne ut om det er sprekk eller ikke i disse.

 

Problemet med start kan fort ligge på mappet som du selv sier. En ting en alltid bør gjøre når man kjøper uoriginale biler er å ta med bilen på en benk og sjekke om mappet som er i denne er slik det burde være. Har selv hatt to biler hvor den ene gikk for tykt over hele registeret og den andre hadde en skummelt tynn luft/fuel ration ved toppregisteret så den tusenlappen hver av disse kostet meg å hive i benken var verdt det.

 

har flushet og flushet og virker som det gir seg. har kjørt 10 mil siden jeg skiftet kjøleveske nå.. og kommer ikke olje nå.

 

fikk koblet opp pc og det har tydlig skjedd ne med mappinga. den fårå 20 prosent for lite drivstoff. ifølge han som mappet mente han det kunne vere luftlekkasje på insugsiden. har trykktestet systemet nå. fant ingenting.. noen andre tips ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...