Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs nettverk i stort hus

Anbefalte innlegg

Hei

Har fått spørsmål fra en kamerat av meg som sliter med sitt trådløse nettverk og ønsker nå å bygge nytt.

Jeg har ikke nok kjennskap til det til å gi han et bra nok svar (føler jeg), så derfor håper jeg at noen her har noen tips.

Han skriver:

***** klippe, klippe *****

Jeg har som du vet et hus med masse betong og stål og har derfor noen spørsmål til deg som kan alt:

Skal ha ny stor switch – med kablet internett til de fleste stedene i huset:

Hva skal jeg velge – ønsker kjempe kvalitet og full båndbredde alle steder.

Hvordan setter man dette opp slik at når du går ut av en dekning og inn i en annen (ny Wi-Fi router) så slipper du å logge deg på den andre routeren – mao du merker ingen forskjell.

Tenkte å sette opp 2 til 3 routere i hver etasje – er drit lei av å plutselig ikke ha dekning.

***** klippe, klippe *****

Han tenker nok på én router og flere aksesspunkter..., ikke flere routere.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fere aksesspunkter med samme SSID og WPA key.

Da vil klienten roame mellom akesspunktene. Som regel velger klienten det punktet med sterkest signal, men det kan oppstå soner hvor klienten ikke klarer bestemme seg for hvilket punkt den vil være koblet til og dette kan skape problemer. Dette bør man være obs på når man velger hvor aksesspunkene skal stå.

I større trådløse nett har man en kontroller, hvor kontrolleren forteller klienten hvilket akesspunkt det skal være koblet til.

Angående switch så bør en hvilken som helst switch med nok antall porter gjøre jobben så lenge vennen til TS ikke har noen spesielle krav.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Fere aksesspunkter med samme SSID og WPA key.

Meh. Utfordringen er jo at aksesspunktene ikke vet om hverandre, enheter vil bortimot alltid bli rådville (hoppe mellom ulike aksesspunkter) når de er midt imellom. Dette blir en slik irriterende greie som nesten fungerer. Det vil nok fungere så lenge du er på ett sted med dingsen som er koblet opp, men beveger du deg vil den etablere kontakt med nytt punkt og du ramler ut et øyeblikk (Youtube stopper etc). Noen ganger vil en kunne oppleve at dingsen hopper mellom to punkter "hele tiden"... annoying.

Unify aksesspunkter vil derimot fungere bedre.

mapTablet.jpg

Her "snakker" unify aksesspunktene sammen (wifi-"mesh"/"roaming") og skyfler klientene mellom seg. Det fungerer i prinsipp som ett digert punkt (sett fra enheten som kobler opp). Du kan sette opp et (gratis) kontroller verktøy/program på en PC, men dette behøver ikke være i drift 24/7. Du må imidlertid bruke kontroller programmet under oppsett av aksesspunktene.

Så må du ha en router, jeg anbefaler pfSense (f.eks på en Atom basert pc eller noe), siden den gir alle muligheter du noensinne vil trenge og er dønn stabil (dvs så stabil som hardware'n er).

I større trådløse nett har man en kontroller, hvor kontrolleren forteller klienten hvilket akesspunkt det skal være koblet til.

Et slikt alternativ er f.eks Cisco Aironet, men prisen blir fort rimelig høy. Det krever egen kontrollerboks som ikke er direkte billig. Kvaliteten er imidlertid upåklagelig.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hva ser jeg etter hvis jeg skal kjøpe utstyr som støtter roaming?

Heter det rett og slett roaming?

Det har ikke noe navn, det er ingen standard. Dvs. Cisco kaller det "roaming", ubiquiti kaller det "wifi mesh" etc... hver produsent med eget navn.

Eksempler er altså Ubiquiti Unify og Cisco Aironet (CAP aksesspunktene). Dustinhome fører Unify (ihvertfall noe av det).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har best erfaring med å kalle SSID-ene MittNett1, MittNett2, MittNett3 osv, og legge inn alle nett på alle dingser. Da bytter de til et bedre nett automagisk når de får dårlig signal. Samme SSID funker ikke optimalt på alle dinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...