Aspiranten Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 (endret) For tre måneder siden bestilte jeg et internt LSI MegaRAID 9341 kort hos Supersmart.no. Dette tok det svært lang tid å få levert og jeg ventet og ventet. Til slutt kom det 1,5 måned etter bestilling. Jeg trengte det allerede uka etter bestilling så nå var stresset igang. Dette kortet fungerte ikke så jeg bestilte et nytt kort hos Multicom.no i tilfelle Supersmart.no sitt var defekt. Esken så ihvertfall ut til å ha vært åpnet før. Imens jeg ventet på pakken fra Multicom så fikk jeg svar fra fra LSI support og de rådet meg til å kjøpe storebror 9361 kortet dersom ikke troubleshootingen fungerte. Det gjorde det ikke, så da bestilte jeg storebroren hos Multicom. Siden jeg hadde hastverk så bestilte jeg betaling på posten ved mottak på begge pakkene. Når jeg hentet storebror kortet så bad jeg posten om å sende lillebror kortet i retur på angreretten slik at vi slapp regnskapsarbeid og venting på refusjon fra Multicom. (Jeg har akkurat måttet vente 3 måneder på 3 refusjoner fra Dustinhome så det orket jeg ikke.) Storebror RAID fungerte utmerket, og endelig var RAIDet mitt oppe og gikk. Men så fikk jeg regning på 330,- fra Multicom for uavhentet pakke. Begrunnelsen? Jeg hadde ikke sendt dem en epost før jeg returnerte produktet. Dette er 100% regelrytteri av Multicom, og slikt er en sikker måte å miste meg som kunde på. Hadde jeg sendt dem en epost først så hadde de betalt returfrakta. Jeg måtte da ha reist hjem fra postkontoret, sendt en epost, ventet i 5 dager og så returnert til posten. Siden vi ikke har post i butikk her i storbyen så måtte jeg kanskje tilogmed tatt meg fri fra jobb for å returnere pakken på "lovlig" vis.Jeg skal snart oppgradere datamaskinen og trenger interne komponenter til 30.000,-. Jeg vet hvilken butikk som ikke får ta del i den potten. Regelrytteri og kundeforakt er æsj. Endret 28. november 2014 av Aspiranten Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Problemet er vel at Multicom blir belastet for returfrakt + et gebyr fra posten pga uavhentet pakke. Lenke til kommentar
Populært innlegg RunRookieRun Skrevet 19. november 2014 Populært innlegg Del Skrevet 19. november 2014 (endret) Multicom: "Går pakken i retur til oss uten at du underretter oss skriftlig på forhånd og uten å ha betalt returporto, er ikke angrefristlovens krav til kjøper oppfylt og du blir da fakturert for alle omkostningene vi har hatt med å sende deg varen. Dette vil si frakt begge veier samt ekspedisjonsomkostninger og evt. verditap dersom varens utsalgspris går ned mens den er borte fra vårt lager." Komplett: "Logg inn på din konto "Min side" og søk om angrerett. Du vil motta en mail som bekrefter at ordren er innenfor kriteriene for angrerett. Du behøver ikke å foreta deg noe mot utleveringsstedet. Når ordren kommer tilbake til oss vil den bli kreditert i sin helhet. Du vil noen dager senere motta en faktura for porto en vei (jf. Angrerettloven § 15 første ledd)." Dustin: "Dersom du vil benytte angreretten anbefales du å kontakte Dustin home AS’ kundeservice på e-post [email protected] eller via Dustin home AS’ hjemmeside www.dustinhome.no og oppgi ordre- eller fakturanummer for å få tildelt et returnummer pakken må merkes med." Så uansett hvor du handler fra må du si ifra når du sender en retur. Det er veldig komfortabelt at vi har angreretten i Norge, men vi har også et visst ansvar som kunder. Endret 19. november 2014 av RunRookieRun 11 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 (endret) ... Men så fikk jeg regning på 330,- fra Multicom for uavhentet pakke... Tror du skal lese salgsbetingelsene. Det er vesentlig forskjell på å bruke angreretten og å ikke hente pakke. Det er slik det fungerer hos alle som driver med denne type salg som f.eks: Elkjøp: Om forsendelsen returneres uavhentet vil et gebyr på 150,- + frakt til og fra bli holdt tilbake for å dekke våre utlegg. Komplett: Uavhentede og ikke-betalte pakker vil bli belastet et gebyr på kr 250 + frakt tur / retur av gjeldene ordre, for å dekke våre utlegg. Dustin: Leveranser som ikke hentes debiteres en avgift på 300 kr inklusive moms for å dekke de kostnader for frakt og administrasjon. Netonnet: Om du ikke henter din ordre hos Posten må vi debitere deg kr. 345,- for våre kostnader. Endret 19. november 2014 av Mr D 7 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Dette er 100% regelrytteri av Multicom Nei, det er for å dekke de kostnader de har i forbindelse med at du har returnert på en annen måte enn beskrevet i angrerettsloven der du også skal betale for returfrakt. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 For tre måneder siden bestilte jeg et internt LSI MegaRAID 9341 kort hos Supersmart.no. Dette tok det svært lang tid å få levert og jeg ventet og ventet. Til slutt kom det 1,5 måned etter bestilling. Jeg trengte det allerede uka etter bestilling så nå var stresset igang. Dette kortet fungerte ikke så jeg bestilte et nytt kort hos Multicom.no i tilfelle Supersmart.no sitt var defekt. Esken så ihvertfall ut til å ha vært åpnet før. Imens jeg ventet på pakken fra Multicom så fikk jeg svar fra fra LSI support og de rådet meg til å kjøpe storebror 9361 kortet dersom ikke troubleshootingen fungerte. Det gjorde det ikke, så da bestilte jeg storebroren hos Multicom. Siden jeg hadde hastverk så bestilte jeg betaling på posten ved mottak på begge pakkene. Når jeg hentet storebror kortet så bad jeg posten om å sende lillebror kortet i retur på angreretten slik at vi slapp regnskapsarbeid og venting på refusjon fra Multicom. (Jeg har akkurat måttet vente 3 måneder på 3 refusjoner fra Dustinhome så det orket jeg ikke.) Storebror RAID fungerte utmerket, og endelig var RAIDet mitt oppe og gikk. Men så fikk jeg regning på 330,- fra Multicom for uavhentet pakke. Begrunnelsen? Jeg hadde ikke sendt dem en epost før jeg returnerte produktet. Dette er 100% regelrytteri av Multicom, og slikt er en sikker måte å miste meg som kunde på. Hadde jeg sendt dem en epost først så hadde de betalt returfrakta. Jeg måtte da ha reist hjem fra postkontoret, sendt en epost, ventet i 5 dager og så returnert til posten. Siden vi ikke har post i butikk her i storbyen Molde så måtte jeg kanskje tilogmed tatt meg fri fra jobb for å returnere pakken på "lovlig" vis. Jeg skal snart oppgradere datamaskinen og trenger interne komponenter til 30.000,-. Jeg vet hvilken butikk som ikke får ta del i den potten. Regelrytteri og kundeforakt er æsj. Her er det dessverre du som er problemet, ikke Multicom. 4 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 (endret) Ja, som flere nevner her så har Multicom bare fulgt standard prosedyre, og du vil sannsynlig oppleve samme behandling på alle butikker når du gjør slikt. Har man bestilt et produkt og ikke en gang har tid eller orker å hente det opp på posten eller sende dem en mail, ja så høres 330kr ut som en grei "straff" spør du meg. Må huske på at multicom strengt talt har brukt en del energi og penger på å finne dette frem til deg, og sende det til deg, samt betalt porto. Vi nordmenn er rimelig bortskjemte med så vanvittig gode angrerettsordninger, og reklamasjonsholdninger som butikkene ofte topper av med mye ekstra i forhold til hva som kreves. Men et sted vil strikken ryke. Det er ikke veldedighet. Endret 20. november 2014 av Andrull 1 Lenke til kommentar
aam01 Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Jeg skal snart oppgradere datamaskinen og trenger interne komponenter til 30.000,-. Jeg vet hvilken butikk som ikke får ta del i den potten. Regelrytteri og kundeforakt er æsj. Og hvilke butikker er det som ønsker seg kunder fra helvete? 7 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Dette er standard for veldig mange nettbutikker. Faktisk de aller fleste. Muligens alle. Du får lete etter en butikk som har gratis retur ved angrerett. Lykke til. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 (endret) Det skal sies at paragrafene du sammenligner ikke snakker helt om det samme. Multicom: "Går pakken i retur til oss uten at du underretter oss skriftlig på forhånd og uten å ha betalt returporto, er ikke angrefristlovens krav til kjøper oppfylt og du blir da fakturert for alle omkostningene vi har hatt med å sende deg varen. Dette vil si frakt begge veier samt ekspedisjonsomkostninger og evt. verditap dersom varens utsalgspris går ned mens den er borte fra vårt lager." Komplett: "Logg inn på din konto "Min side" og søk om angrerett. Du vil motta en mail som bekrefter at ordren er innenfor kriteriene for angrerett. Du behøver ikke å foreta deg noe mot utleveringsstedet. Når ordren kommer tilbake til oss vil den bli kreditert i sin helhet. Du vil noen dager senere motta en faktura for porto en vei (jf. Angrerettloven § 15 første ledd)." Dustin: "Dersom du vil benytte angreretten anbefales du å kontakte Dustin home AS’ kundeservice på e-post [email protected] eller via Dustin home AS’ hjemmeside www.dustinhome.no og oppgi ordre- eller fakturanummer for å få tildelt et returnummer pakken må merkes med." Så uansett hvor du handler fra må du si ifra når du sender en retur. Det er veldig komfortabelt at vi har angreretten i Norge, men vi har også et visst ansvar som kunder. Og dermed blir også den økonomiske konsekvensen forskjellig. Multicom sier her "gjør du det feil, koster det deg 2 x porto + pristap". Komplett sier her "gjør du det rett, koster det deg 1 x porto". Og Dustin sier her "du bør si ifra". Sånn sett gir de sammenligningene ingen reell sammenligning av butikkenes håndtering av denne situasjonen. Multicom har sikkert dobbeltsjekka at de har sitt på det rene, for de kunne aldri krevd dekning av verdifall hvis dette falt inn under kundens krav til angrefrist. Men sitatene fra de to andre butikkene sier ingenting om hvorvidt de kjører en tilsvarende politikk. Så jeg sjekket litt ekstra, og fra Komplett finner jeg dette: Passiv handlingDersom du ikke henter ordren og forholder deg ellers helt passiv, vil dette ikke gi oss noen indikasjoner om hvorfor pakken ikke er hentet. Du vil da ikke ha oppfylt kravene som stilles til deg i henhold til Angrerettloven § 11 og § 13, og mister således retten til å gå fra avtalen. Når ordren kommer tilbake som uavhentet vil den bli kreditert i sin helhet og varene lagt tilbake på lager. Vi vil sende egen faktura pålydende porto to veier, pluss uavhentet gebyr pålydende kr. 250, for å dekke våre håndteringskostnader. Og så Dustin, da. Det var definitivt der det var enklest å finne fram til denne informasjonen, på Komplett var det nesten like sider som hadde delvis overlappende informasjon. Til gjengjeld er jeg usikker på ordlyden på Dustin. Det kan tolkes som de dekker porto utover et gebyr på 300 kroner, og det virker ikke rett. Forsendelser som ikke hentesFor forsendelser som ikke har blitt hentet eller avbestilt debiteres en avgift for transport og administrasjon. Avgiften er for øyeblikket 300 kr. Jeg tror trådstarter ville fått omtrent samme reaksjon fra alle disse nevnte nettbutikkene, med forbehold om at man kan møte på en saksbehandler i bedre humør når man begynner klage. Endret 21. november 2014 av tommyb Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 (endret) Jeg skal snart oppgradere datamaskinen og trenger interne komponenter til 30.000,-. Jeg vet hvilken butikk som ikke får ta del i den potten. Regelrytteri og kundeforakt er æsj. Og hvilke butikker er det som ønsker seg kunder fra helvete? Regner med at de bare er glad for å miste denne kunden, om dette gjør at han svartelister dem :-) De tjener tross alt ikke spesielt mye på et kjøp på 30.000 kroner (fortjenesten på elektronikk er minimal). Et kjøp på 30.000 er bare som småtterier og regne, og mer styr enn fortjeneste om kunden er av den vanskelige sorten. Og kunder som tror de er spesielt gode kunder bare fordi de planlegger å gjøre et kjøp på 30.000 kroner, er gjerne av den vanskelige sorten. I hvert fall de som nedverdiger seg til å true med det Endret 22. november 2014 av Molekylet 3 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 (endret) Aspiranten ble plutselig ikkje aspirant lengre, han har lært noe nytt Endret 23. november 2014 av Nizzen 2 Lenke til kommentar
aam01 Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Aspiranten ble plutselig ikkje aspirant lengre, han har lært noe nytt Ja vi får håpe det, men det er ikke alle som er like lærenemme. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Jeg tror gjerne at de fleste nettbutikker kunne tenkt seg et sånn salg, jeg. De tjener litt på delene og kanskje litt på å sette sammen maskinvaren, samtidig som det er tredve tusen som ikke er en del av konkurrentenes omsetning. Men at de ikke vil ha vanskelige kunder veier såklart i mot. Jeg tror imidlertid ikke dette er en spesielt unik historie, og at det er mange som har hatt samme forventninger til angrefristen som denne aspiranten. Det er nok en grunn til at alle har tydelig beskrevne rutiner på dette scenarioet. Folk bytter nettbutikk etter retursaker. Og det er en grunn til at Komplett er størst fortsatt, enda de ikke har gode priser. Lenke til kommentar
camxer Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 (endret) Som det har blitt nevnt, så har ikke multicom gjort noe feil her og har fulgt retningslinjene sine. Bare for å så vinkle dette litt annerledes: Du bestiller et produkt fra dem bare sånn i tilfelle du trenger det (dvs du brukte de som forsikring). Du vil ikke skape papirarbeid for deg selv og ber posten sende det i retur uten å kontakte multicom engang - og så klager du på at du må betale et gebyr? Tror tonen din ville ha vært annerledes om du selv sendte noe i oppkrav f.eks og kjøper var usikker om han trengte det og bare trakk seg fra kjøp uten å kontakte deg. Edit: om du var privatperson så ville du ha sittet med en regning på 326kr (norgespakke 150kr, oppkravsgebyr 76kr og returfrakt 100kr) som du måtte betale posten og minst en uke uten å kunne selge varen. Multicom har sikkert litt billigere fraktordninger, men syntes fortsatt du slapp billig unna om du måtte kun betale de 330kr. Tror ikke det er multicom her som burde tatt seg en bolle og tenkt litt over håndteringen av denne saken Endret 23. november 2014 av camxer 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Angreretten er en raus ordning i forbrukerens favør. Skulle bare mangle at man fulgte prosedyren. 1 Lenke til kommentar
Aspiranten Skrevet 28. november 2014 Forfatter Del Skrevet 28. november 2014 (endret) Hei hei databrukere. Dette var ikke en uavhentet pakke. Jeg var på posten og bad posten sende den i retur for å slippe å måtte betale ut pakken. Som nevnt har jeg akkurat måttet vente i 3 måneder på penger fra Dustinhome.no Dette er en vesentlig forskjell fra å la være å hente pakken ut. Dette skrev jeg i første innlegg. Angreretten spesifiserer at butikken skal bære returfrakten ved riktig prosedyre, og litt service må man forvente når det var selve leverandøren som bad meg om å bytte vare. Sakset fra epost fra LSI: If all does not help, then I would encourage you to get a LSI-Avago MR SAS 9361-Xi controller. This controller has on board Cache and does not have the same issue as theLSI-Avago MR SAS 9341-Xi series. Endret 28. november 2014 av Aspiranten Lenke til kommentar
Aspiranten Skrevet 28. november 2014 Forfatter Del Skrevet 28. november 2014 (endret) For å spesifisere problemet for alle dere som ikke skjønte posten min: - Hadde jeg betalt ut pakken og sendt Multicom en epost, så hadde jeg sluppet gratis unna. - Siden jeg tok minste motstands vei og bad posten om å sende direkte i retur for å unngå regnskapskrøll (og å vente 3 mnd på pengene mine) så får jeg regningen. Jeg skrev også at det står i salgsvedtektene, men minner om dette bildet her. Litt service må man som butikk måtte påregne å yte mot kundene sine: Endret 28. november 2014 av Aspiranten Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Hei hei databrukere. Dette var ikke en uavhentet pakke. Jeg var på posten og bad posten sende den i retur for å slippe å måtte betale ut pakken. Som nevnt har jeg akkurat måttet vente i 3 måneder på penger fra Dustinhome.no Dette er en vesentlig forskjell fra å la være å hente pakken ut. Dette skrev jeg i første innlegg. Angreretten spesifiserer at butikken skal bære returfrakten ved riktig prosedyre, og litt service må man forvente når det var selve leverandøren som bad meg om å bytte vare. Sakset fra epost fra LSI: If all does not help, then I would encourage you to get a LSI-Avago MR SAS 9361-Xi controller. This controller has on board Cache and does not have the same issue as theLSI-Avago MR SAS 9341-Xi series. Du må sette deg inn i hva angrerett er. For å benytte deg av angreretten må man motta pakken, fylle ut angrerettskjema og så sende tilbake varen. Ved bruk av angreretten er det kjøper som betaler returfrakt. 2 Lenke til kommentar
Aspiranten Skrevet 28. november 2014 Forfatter Del Skrevet 28. november 2014 (endret) Youre not wrong, youre just ... Det kan godt hende jeg er frustrert. Jeg bestilte tross alt et lagerført RAID kort i september og jeg fikk det først i november, og da fungerte det ikke engang, så jeg måtte bestille storebroren som koster 50% mer. Jeg har fremdeles ikke mottatt pengene fra returen av det første kortet, så jeg er trygg på at det var riktig avgjørelse å sende pakken i retur før jeg betalte den ut. Man kan ikke betale med kredittkort hos Posten og dermed har man 0% konkursbeskyttelse dersom Multicom, Supersmart, Dustinhome, Amentio eller andre stryker med mens man venter i månedsvis på utbetaling av pengene de skylder en. Sportsbutikkene på nett har betydelig bedre service enn det Multicom har utvist her. Som oftest får man minimum 30 dagers angrerett så jeg vil ikke påstå at angreretten er noe vi er bortskjemt med i Norge. Det har man som oftest i utlandet også. Det som gjør angreretten unik er at den også tvinger de dårlige butikkene med elendig service til å måtte tenke på forbrukerens rettigheter. Slik er det ikke i utlandet. Der er det bare de gode butikkene som har gode returordninger og som tenker på forbrukeren. Det er også derfor de har vokst seg store. Veldig store. Endret 28. november 2014 av Aspiranten 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå