Gå til innhold

Hvilken utdanning etter mine ønsker?

Rubenevo

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg er en 18 år gammel gutt, fortsatt litt usikker på hva jeg skal bli men faller ofte tilbake til noe med livvakt, politi eller militæret.

Derfor lurer jeg på hva som skal til for å kunne bli livvakt, eller noe lignende. Eller et spennende arbeidsliv i militæret. :)

Jeg vil ikke ha et A4 liv, jeg vil ha spenning og lignende. Tenker livvakt eller noe i den duren er riktig valg, sett endel på forsvaret men vet ikke hva jeg skal velge. Skal inn i Garden neste år.

Syns det kan være spennende å jobbe med noe ikke alle jobber med, gjerne litt hemmelig, litt utenom det vanlige. Personlig sikkerhet, opplæring i våpenbruk, kampsport og sånne ting. Et tøft arbeidsliv er det jeg er ute etter, orker ikke sitte inne på et kontor, liker fysisk aktivitet og action.

For min del kan jeg jobbe i team og selvstendig.

Hva slags utdanning tenker dere kunne passet for en som har lyst til å jobbe med de tingene jeg har sagt her?
hvorfor?

Sett endel på PST også, men usikker på krav, utdanning og jobbmuligheter etter dette?

Takk på forhånd!

Endret av Rubenevo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har i alle funnet dei to aktuelle karrierevegane for å bli livvakt. Enten må du gå politihøgskulen og håpe at du blir anbefalt til å tjenestegjere enten som livvakt for PST (VIP som er utastt for trussler), eller som medlem i den kongelige politieskorte (ansvaret for kongefamilien).
Det andre alternativet er gjennom forsvaret i den militære livvaktavdelinga (beskytter personell under internasjonale aksjonar i utlandet).

Det tredje alternativet er å berre starte ei livvakttjeneste sjølv (eller søke jobb hos noken som har starta ei slik virksomheit), men då blir det livvakttjeneste som ein vanlig person utan at du får utvida myndigheit/tillatelse til å bære våpen, foreta arrestasjonar osv.

Lenke til kommentar

De fleste i Forsvaret har et 6mnd-1 års tjeneste i utlandet, resten av karrieren er kontorarbeid, og ikke av det spennende slaget!

Hvis du har lyst på spenning så er ikke det norske forsvaret noe for deg. Du burde vurdere fremmedlegionen eller et privat sikkerhetsselskap i utlandet. Kan ikke tenke meg at livvakt for PST kan være spesielt actionfylt eller spennende heller.

Endret av DRGOOD
Lenke til kommentar

Jeg undres litt på tankegangen her - livvaktsammenhenger blir jo bevisst lagt opp slik at man minimaliserer nødvendigheten av action, slik at det man kan regne med for det meste av tiden, er at man har en tilstand av årvåken kjedsommelighet. Og at tilfellene av action blir unntak som så må analyseres for å finne ut hva man gjorde galt i forkant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...