Gå til innhold

RPG av den gamle sorten

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har som regel holdt meg til type "enkle spill" (FPS, ARPG, RTS) men har sett at en god del nye RPG ser veldig artig ut, for eksempel Wasteland 2 eller det kommende Pillars of Eternity. Også Divinity - Original Sin har fått god kritikk den siste tiden. Så det jeg lurer på er: Hvor skal man starte?

Ville det vært lurt å spille en av de nye spillene først for å komme litt inn i sjangeren, eller starter man med noen gamle travere som Baldurs Gate og Icewind Dale som forøvrig er på salg på Good Old Games om dagen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Divinity holder høy klasse, Pillars of Eternity er ikke utgitt enda, men ser meget lovende ut.

Trenger ikke spille de gamle traverene for og spille Divinity.

Hvis du vil ha andre old school RPG kan jeg anbefale Lords of Xulima, og Grimrock 2, begge er veldig nye.

Av fjoråret har vi bl.a. Might & Magic X

Lenke til kommentar

Eg slår eit slag for Wasteland 2!

Ultraherleg 2000-era RPG med same stemning som i dei gamle Fallout-spela (jada, eg veit at WL1 var inspirator til Fallout, men WL2 har Fallout-stemning for det om).

Terningkast 5 frå meg. Bra (og mykje) dialog, taktisk kamp (tenk XCOM: enemy unknown) og tjukk, tjukk stemning. Eg kjøpte frå CDkeyVast, og betalte ca. 120,- for steam-nøkkel.

Spoiler (men heitt tips til karakterbygging):

Peis på med intelligence! Jo meir du har av det, jo meir skill-points vil du kunne dele ut når du levlar.

Endret av bjarozz
Lenke til kommentar

Som nevnt så kan brukergrensesnittet på de gamle spillene ikke være like gode som nyere utgivelser. Det kommer an på hva man er vant med, har man spilt de gamle spillene den gangen de var nye så er det ikke ett veldig stort problem, men man merker hvor ting ikke er så bra som det kunne ha vært. F.eks. i Baldurs Gate så er det ingen quest log, kun en logg bok hvor hendelser blir notert ned etter hvert som de skjer. Så hvis du får ett quest tidlig og venter med å fullføre det så kan det være vanskelig å finne tilbake til hvor notatene om dette questet står i loggen. Dette har blitt forbedret i enhanced utgaven til en "vanlig" quest log (mener jeg å huske).

Er ingen spesiell rekkefølge man bør spille dem i, mye kommer an på preferanser. Baldurs Gate, Icewind Dale, Planescape: Torment er basert på regelsettet til D&D 2nd edition og er i real time med mulighet til å pause. Wasteland 2, Divinity: Original Sin og Shadowrun er i real time, men kamp er tur og action point basert. Grimlock enda mer old school, det er rute basert og man flytter hele gruppen som en enhet, alt er i real time. Er sikkert en haug med videoer om disse spillene på youtube så det bør være enkelt å få ett greit inntrykk av hvordan de er.

Alle disse er gode spill, så det er bare å begynne med de du syntes ser mest spennende ut, ut i fra historie og/eller spill mekanismer, og så jobbe seg igjennom lista hvis ting faller i smak.

Eg kjøpte frå CDkeyVast, og betalte ca. 120,- for steam-nøkkel.

Man skal være forsiktig med slike butikker, nøklene de selger kan være stjålne eller skaffet på måter som i beste fall havner innenfor ett grått område. Ett lite google søk om CDkeyVast tyder på at dette er tilfellet her også. Vil anbefale at man handler fra Steam, GoG eller tilsvarende så er man trygg på at ting blir riktig selv om det koster litt ekstra. Endret av Crowly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Divinity: Original Sin er et godt forslag for å komme seg inn i sjangeren. Om du vil ha et mer historiedrevet rollespill, så anbefaler jeg det oversette, men strålende Shadowrun: Dragonfall - Director's Cut, som har kommet ut som en frittstående utvidelsespakke. Begge kan kjøpes på GOG.

Om du liker noen av disse så har du månedsvis med eldre klassikere du kan spille. :)

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Gode tips, takk for det! Ser ut til at jeg kanskje går for en av de nyere spillene i første omgang, for å være sikker på at jeg ikke går lei av gamle og 'dårlige' løsninger på ting som dere sier. Kan jo alltids ta de gamle om jeg finner ut at sjangeren slår an i ettertid. Shadowrun og Might and Magic: X blir nevnt og har jeg ikke sett noe på, så det skal jeg også sjekke ut!

Lenke til kommentar

Som nevnt så kan brukergrensesnittet på de gamle spillene ikke være like gode som nyere utgivelser. Det kommer an på hva man er vant med, har man spilt de gamle spillene den gangen de var nye så er det ikke ett veldig stort problem, men man merker hvor ting ikke er så bra som det kunne ha vært. F.eks. i Baldurs Gate så er det ingen quest log, kun en logg bok hvor hendelser blir notert ned etter hvert som de skjer. Så hvis du får ett quest tidlig og venter med å fullføre det så kan det være vanskelig å finne tilbake til hvor notatene om dette questet står i loggen. Dette har blitt forbedret i enhanced utgaven til en "vanlig" quest log (mener jeg å huske).

Er ingen spesiell rekkefølge man bør spille dem i, mye kommer an på preferanser. Baldurs Gate, Icewind Dale, Planescape: Torment er basert på regelsettet til D&D 2nd edition og er i real time med mulighet til å pause. Wasteland 2, Divinity: Original Sin og Shadowrun er i real time, men kamp er tur og action point basert. Grimlock enda mer old school, det er rute basert og man flytter hele gruppen som en enhet, alt er i real time. Er sikkert en haug med videoer om disse spillene på youtube så det bør være enkelt å få ett greit inntrykk av hvordan de er.

Alle disse er gode spill, så det er bare å begynne med de du syntes ser mest spennende ut, ut i fra historie og/eller spill mekanismer, og så jobbe seg igjennom lista hvis ting faller i smak.

Eg kjøpte frå CDkeyVast, og betalte ca. 120,- for steam-nøkkel.

Man skal være forsiktig med slike butikker, nøklene de selger kan være stjålne eller skaffet på måter som i beste fall havner innenfor ett grått område. Ett lite google søk om CDkeyVast tyder på at dette er tilfellet her også. Vil anbefale at man handler fra Steam, GoG eller tilsvarende så er man trygg på at ting blir riktig selv om det koster litt ekstra.

det der er bare tull. Jeg snakket med de ansatte på www.g2play.net og grunnen til at det er så billig er at de kjøper opp enorme mengder fra de billigste butikkene i hele europa.

Lenke til kommentar

Trur de kjøper fra leverandører og ikke butikker :o

CJS-cdkeys sitter å scanner koden i alle coverne de får og sender de på mail.

Og det finnes uendelig mange sånne cdkey butikker online nå. De største g2a, g2play, cjs, gamesrocket etcetc er nok legit uten problemer, men mange av de små ukjente kan være shady som fy. akkurat som med vanlige nettbutikker :p

Endret av barezell
Lenke til kommentar

Om du går for Shadowrun, husk å gå for Dragonfall, og ikke Returns, selv om det også er et bra spill, men ikke på langt nær så bra som førstnevnte.

Takk for tips! Ble Divinity: Original Sin i første omgang, kunne sikkert ventet til et salg på Steam eller noe. Men følte jeg trengte noe i dag :p

Lenke til kommentar

Om du går for Shadowrun, husk å gå for Dragonfall, og ikke Returns, selv om det også er et bra spill, men ikke på langt nær så bra som førstnevnte.

Takk for tips! Ble Divinity: Original Sin i første omgang, kunne sikkert ventet til et salg på Steam eller noe. Men følte jeg trengte noe i dag :p

Du vil ikke bli skuffet. Det er et magisk spill, helt utrolig flott og bra laget. Et kunstverk.

Lenke til kommentar

Anbefales : Merk at alle disse er turnbased.

Divinty : Original Sin

Wasteland 2

Shadowrun Dragonfall Directors cut

Shadowrun Returns er også rimelig bra

Might and Magic X

Hold øye med :

Age of Decadense, kun early access enda. Men det blir nok turnbased goodness når det kommer ut.

Deadstate : early access, men release i desember

Lenke til kommentar

det der er bare tull. Jeg snakket med de ansatte på www.g2play.net og grunnen til at det er så billig er at de kjøper opp enorme mengder fra de billigste butikkene i hele europa.

Bare for argumentasjonens skyld la oss anta at det de driver med er ulovlig eller i beste fall er i ett grått området. Hvor troverdig er de som er de ansatte i firmaet? De tjener penger på dette, og ønsker nok å fortsette å tjene sine penger. Så det er all grunn til å ta det de sier med en klype salt.

Og det finnes uendelig mange sånne cdkey butikker online nå. De største g2a, g2play, cjs, gamesrocket etcetc er nok legit uten problemer, men mange av de små ukjente kan være shady som fy. akkurat som med vanlige nettbutikker :p

Det at det er mange slike butikker betyr ingenting med tanke på lovlighet, kun at mange har kastet seg over den samme muligheten. En mulighet jeg ser til at de kan få tak i billige koder er å kjøpe opp partier med fysiske eksemplarer som butikkene blir sittende igjen med på lager, men for at det skal være troverdig vil de aldri ha mulighet til å selge disse kodene på dag 1. Slike rest partier blir nok ikke tilgjengelig før flere uker, kanskje måneder, etter lansering.

Det man vet at har skjedd, og trolig fortsatt skjer, er at humble bundle systemet ble misbrukt til å skaffe seg mange nøkler til en billig penge man så kunne selge videre, dette hullet mener jeg nå er tettet. Samme spill prises forskjellige i forskjellige land/regioner avhengig av kostnad og lønnsnivået (og evt. graden av pirat kopiering) i de landene. F.eks. i Russland og India er spill vesentlig billigere, klarer man å få tak i koder der i fra og selge videre i andre land hvor man ta en høyere pris er det nok gode penger å tjene.

Driver disse butikkene med noe ulovlig? Vet ikke, men grunn til å være skeptisk. Utnytter de systemet? Meget sannsynlig i mine øyne.

Lenke til kommentar

Bare for argumentasjonens skyld la oss anta at det de driver med er ulovlig eller i beste fall er i ett grått området. Hvor troverdig er de som er de ansatte i firmaet? De tjener penger på dette, og ønsker nok å fortsette å tjene sine penger. Så det er all grunn til å ta det de sier med en klype salt.

Det at det er mange slike butikker betyr ingenting med tanke på lovlighet, kun at mange har kastet seg over den samme muligheten. En mulighet jeg ser til at de kan få tak i billige koder er å kjøpe opp partier med fysiske eksemplarer som butikkene blir sittende igjen med på lager, men for at det skal være troverdig vil de aldri ha mulighet til å selge disse kodene på dag 1. Slike rest partier blir nok ikke tilgjengelig før flere uker, kanskje måneder, etter lansering.

Det man vet at har skjedd, og trolig fortsatt skjer, er at humble bundle systemet ble misbrukt til å skaffe seg mange nøkler til en billig penge man så kunne selge videre, dette hullet mener jeg nå er tettet. Samme spill prises forskjellige i forskjellige land/regioner avhengig av kostnad og lønnsnivået (og evt. graden av pirat kopiering) i de landene. F.eks. i Russland og India er spill vesentlig billigere, klarer man å få tak i koder der i fra og selge videre i andre land hvor man ta en høyere pris er det nok gode penger å tjene.

Driver disse butikkene med noe ulovlig? Vet ikke, men grunn til å være skeptisk. Utnytter de systemet? Meget sannsynlig i mine øyne.

Uansett om det er ulovlig og de utnytter eller ikke så ser jeg ingenting galt i det.

Jeg husker da Starcraft 2 kom, det var billigere å kjøpe en fysisk kopi på Gamestop enn å kjøpe det online på battle.net. Sånn skal det absolutt ikke være. Faktisk så er Steam også veldig overpriset, de kan lett gå ned i pris. Du ser jo hvor mye de har å gå på ved hvert sommersalg.

Lenke til kommentar

Så stort som cdkey markedet har blitt så trur jeg det hadde blitt slått ned på av de store EA, Activision og Ubisoft om det skulle være ulovlig i det.

Det finnes mange leverandører som lever av å kjøpe opp restpartiene til kjeder og butikker for så og selge videre til andre kjeder og butikker. F.eks Games Outlet (http://www.gameoutlet.se/) Det er ikke noe grått eller ulovlig med dette i det hele tatt.

Mener jeg leste en greie om hvordan CJS starta og det var vel egentlig bare en kid som synes spill var så jævla dyrt i Australia, så han bestilte alltid fra Europa for å få de billigere. men det var kjedelig at det tok så lang tid få de levert. Han skjønte da det meget logiske at folk trenger jo egentlig bare keyen nå og da kutter man hele leveringsleddet til kunde som er en voldsom kostnad for en nettbutikk. Og vips noen år etterpå så har han en meget solid nettbutikk som pøser ut spill til fornøyde kunder verden over :)

Disse key nettbutikkene får nok keys som alle andre butikker rett fra Activision, EA, UBI ect eller fra underleverandører. Jeg jobbet selv i nettbutikk tidligere og vi tok ofte inn nye releaser fra en leverandør i England da vi sparte 30ish prosent på prisen i forhold til leverandørene i Norge.

Men som jeg sa, man skal selvsagt være obs på de mindre ukjente sidene det kan selvsagt kan være svindel. Uansett om man handler cdkeys eller sokker så er det greit å gjøre litt research før man handler på internett :)

Lenke til kommentar

Uansett om det er ulovlig og de utnytter eller ikke så ser jeg ingenting galt i det.

Jeg husker da Starcraft 2 kom, det var billigere å kjøpe en fysisk kopi på Gamestop enn å kjøpe det online på battle.net. Sånn skal det absolutt ikke være. Faktisk så er Steam også veldig overpriset, de kan lett gå ned i pris. Du ser jo hvor mye de har å gå på ved hvert sommersalg.

Selv om et spill synker fra f.eks 100 kr til 10kr på steam sale så vil det ikke si at steam nødvendigvis har en kost på 10kr på det spillet.

Utviklerne skal nok ha sin bit av kaka pr solgte spill og den er ikke liten :p men etter hvert som spillet har vært på markedet en stund så er det naturlig at spillet selger dårligere og da er det igjen naturlig at utvikler senker kosten. Slik at steam kan senke prisen, spillet får da et løft i salg og både steam og utvikler tjener noen kroner ekstra. Når det er ville salg som summer sale så skal du ikke se bort i fra at steam inngår spesielle avtaler med utviklerne om å redusere kost mot at spillene frontes og det ville heller ikke overasket meg om steam ikke nødvendigvis tjener på alle spill under salget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...