Gå til innhold

Tips til program for å rippe DVD/Blu-ray

Anbefalte innlegg

Har bare funnet tråder som er flere år gamle angående dette temaet, så slenger ut et nytt spørsmål om emnet:

Kan noen anbefale et program jeg kan bruke for å rippe DVD og Blu-ray-samlingen min? Gjerne hvor undertekst også tas med som valg (les: at det kan velges å ha av eller på når man spiller av filmen) hvis det finnes/er mulig.

Formatet må være det samme (720p på DVD er 720p i rippet format - ikke opp- eller nedskalert), men bildet kan godt være komprimert dersom det er nødvendig. Lyden må være som originallyden (stereo/flerkanaler).

Sluttproduktet bør være et format som kan leses av flest mulig enheter (PS4/PC/Android osv).

Det er helst gratis, men dersom det er gode grunner til å velge en betalløsning gjør jeg heller det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Jeg anbefaler DVDfab. Det er gratis første 30 dagene, etter det så kan man velge hvor lenge man vil betale for. Jeg testet AllDVD eller hva det andre heter som er gratis, men likte DVDfab bedre, nok til at jeg betale for det. DVDfab er mange programmer i ett, og man betaler kun for de programmene man ønsker.

Slik jeg gjorde det når jeg rippet min DVD samling, var å bruke DVDfab sin kopi funksjon. Denne laget en eksakt kopi av disken på harddisken. Så brukte jeg Handbreak (som er gratis) til å komprimere og lage om til filer. Grunnen til at jeg laget en kopi på harddisken, var at jeg kunne kopiere inn hauger av disker, for så å sette handbreak til å fikse alle diskene over natten. Det er denne delen som bruker PCens ressurser mest (Lå konstant på 98% på min).

I handbreak så kan du velge ut hva som skal være med i slutt resultatet, og hvilke format det skal være i. Jeg valgte MKV formatet fremfor MP4, da førstnevnte etter det jeg leste meg til støttet flere undertekster og lydspor. Da enkelte av mine DVDer har flere lydspor (kommentarer osv), så passet dette best for meg. Bilde messig så var det ingen forskjell som jeg kunne se.

Har man en disk som har 20+ tekster osv, så velger man ut de man ønsker videre. Selv om man ikke bruker tekst, så vil jeg anbefale å ta med en uansett, da det er kjedelig å se en film hvor det plutselig snakkes ett språk, og teksten som lå kodet inn i DVDen ikke dukker opp som den skal. Handbreak har en funksjon som gjør at tekst som kun dukker opp her og der, f.eks. ved snakking av annet språk i en engelsktalende film, så finner den og legger til dette. Har selv ikke testet den funksjonen skikkelig, da den kom etter at jeg hadde gjort mesteparten av jobben.

Jeg tror handbreak kan fikse direkte fra DVD spilleren også, men dette vil være mye mer tidkrevende enn å rippe disken til harddisk, så komprimere.

Handbreak har enormt med innstillinger. Jeg fant noen anbefale på nettet som funket for meg. Hvis du finner ut at du ønsker å bruke programmet, så kan jeg fortelle deg innstillingene jeg brukte.

Husk at DVD ikke er 720p, men 480i (USA/Japan) og 576i (Europa).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...