Dominoo Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Vi kjøpte en sofa med divandel på Bohus i mai i 2012. Sofaen begynte etter en stund å knirke ganske mye i "skjøten" mellom divandelen og resten av sofaen. Det viste seg også at den ene puten som har borrelås under var feilsydd, så borrelåsen på puten traff ikke borrelåsen på sofaen helt. Dette hadde ført til at trekket under puten hadde fått hull pga. borrelåsen på sofaen. Vi klaget inn dette til Bohus i februar 2014, da sofaen var litt over 1,5 år gammel. Og siden da har vi plagdes med lovnader om oppringinger, lovnader om svar på mail m.m. Men vi må purre opp til flere gang hver gang. På det meste måtte jeg purre 3 ganger før jeg fikk svar. Nå etter tre (!) besøk av servicemann siden februar mener de nå at de skal prøve å sette en ekstra fot på midten av sofaen for å forhindre knirkingen. Og når det gjelder putetrekket så fikk vi nytt trekk til den puten det gjaldt, men fargeforskjellen på den nye og de gamle er alt for stor til at vi synes det er greit. Ser rett og slett kjempedumt ut. Dette har de ikke foreslått noen løsning på enda.. Hvilke rettigheter har vi her? Må vi finne oss i en ekstra fot som egentlig ikke skal være der og en pute som er lysere enn de andre? Synes også det er helt uhørt at de har brukt 9 måneder (!) på å ikke komme med en akseptabel løsning. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 (endret) Fra lovdata.no, forbrukerkjøpsloven. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34 § 30.Gjennomføring av avhjelpAvhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Kort sagt, så skal tingen repareres innen rimelig tid (laaangt mindre enn 9 måneder), og skal skje uten vesentlig ulempe for kunden (f.eks. skal en ikke ende opp med et dårligere produkt, f.eks med fargefeil). Gi de en kort frist (2uker?)på å reparere sofaen skikkelig, erstatte den med en ny sofa eller heve kjøpet (pengene tilbake). Hvis ikke sender du saken til forbrukerrådet (kjapt gjort, bare et lite skjema å fylle ut), med krav om heving. Hvis du hever kjøpet, husk å kreve forsinkelsesrenter siden kjøpsdato. Endret 18. november 2014 av Axefjord 1 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 (endret) Hvis du hever kjøpet, husk å kreve forsinkelsesrenter siden kjøpsdato.Nja, man bør være forsiktig med det. Det kan ende med at forhandler trekker fra bruksfradrag, og da går det stort sett i kundens ugunst. Det er litt usikkert om forhandler kan trekke fra bruksfradrag på en sofa, men det er en gråsone og kan føre både til lengre behandlingstid og til at du får mindre penger om du ikke nevner forsinkelsesrenter. Men ellers er det helt rett at 9 måneder er langt over rimelig tid. Dette kjøpet burde vært hevet for lenge siden, ut fra hva trådstarter skriver. Endret 19. november 2014 av Molekylet 1 Lenke til kommentar
Dominoo Skrevet 19. november 2014 Forfatter Del Skrevet 19. november 2014 Fra lovdata.no, forbrukerkjøpsloven. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34 § 30.Gjennomføring av avhjelpAvhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Kort sagt, så skal tingen repareres innen rimelig tid (laaangt mindre enn 9 måneder), og skal skje uten vesentlig ulempe for kunden (f.eks. skal en ikke ende opp med et dårligere produkt, f.eks med fargefeil). Gi de en kort frist (2uker?)på å reparere sofaen skikkelig, erstatte den med en ny sofa eller heve kjøpet (pengene tilbake). Hvis ikke sender du saken til forbrukerrådet (kjapt gjort, bare et lite skjema å fylle ut), med krav om heving. Hvis du hever kjøpet, husk å kreve forsinkelsesrenter siden kjøpsdato. Takk for svar begge to. Jeg innser jo at vi har vært alt for snille når det gjelder å vente. Vet ikke om jeg orker å begynne med noen forsinkelsesrenter m.m. Jeg vil bare ha denne saken vi har plagdes med ut av verden. Så dere mener jeg har all rett til å heve kjøpet? Selv om det er såpass lenge siden sofaen er kjøpt? Og hevingen av kjøpet kan skje kun på grunnlag av lang behandlingstid? Dette er jo ikke en feil som gjør sofaen ubrukelig. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 (endret) Så dere mener jeg har all rett til å heve kjøpet? Selv om det er såpass lenge siden sofaen er kjøpt? Og hevingen av kjøpet kan skje kun på grunnlag av lang behandlingstid? Dette er jo ikke en feil som gjør sofaen ubrukelig. Jupp, helt klart. Fristen selger har for å reparere/erstatte produktet skal være rimelig. F.eks har forbrukertvistutvalget vurdert rimelig avhjelpstid på en ødelagt pc til ca 4-6 uker. En sofa som fremdeles er brukende for dere vil nok ha lengre "rimelig avhjelpstid", men aldri 9 måneder. Også, så lenge produktet er ment å vare betydelig lengre enn 2 år, vil det være 5 år reklamasjonstid på det. Husk at reklamasjonen skal skje uten kostnad eller vesentlige ulemper for forbrukeren. Dette innebærer at selger[edit] må stå for levering, henting og evt montering og demontering av sofa. Her er forresten en lignende sak: http://innsyn2.e-kommune.no/innsyn_ftu/wfdocument.aspx?journalpostid=2010006030&dokid=48602&versjon=2&variant=P& Hvis du er usikker på rettigheter og framgangsmåte, kan du ringe eller sende en mail til det lokale forbrukerrådet. Endret 19. november 2014 av Axefjord Lenke til kommentar
Dominoo Skrevet 17. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2014 Nå har vi endelig fått et svar fra Bohus om at de skal ta sofaen i retur. De tilbøy oss da ny sofa eller produkter for tilsvarende pris. Men dro veldig på det når jeg spurte om pengene tilbake. Har jeg krav på å få pengene mine tilbake? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 (endret) Så lenge de har annerkjent at dette er en reklamasjonssak, så har du krav på pengene igjen grunnet avhjelp ikke har skjedd innen rimelig tid. § 31.PrisavslagDersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren. Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede. § 32.Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Med tanke på at dette nå har tatt nesten 1 år vil jeg ikke si at de har gjennomført avhjelp i samsvar med paragraf 29 og 30 i det hele tatt. Så jeg anbefaler deg å forsøke å heve kjøpet. Endret 18. desember 2014 av Alastor Lenke til kommentar
Dominoo Skrevet 18. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2014 Så lenge de har annerkjent at dette er en reklamasjonssak, så har du krav på pengene igjen grunnet avhjelp ikke har skjedd innen rimelig tid. § 31.PrisavslagDersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren. Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede. § 32.Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Med tanke på at dette nå har tatt nesten 1 år vil jeg ikke si at de har gjennomført avhjelp i samsvar med paragraf 29 og 30 i det hele tatt. Så jeg anbefaler deg å forsøke å heve kjøpet. Takk for godt svar. Vi har nå sendt mail og snakket per telefon med Bohus for å kreve heving av kjøpet. Fikk svar av hun som er serviceansvarlig at hun ikke har mulighet for å tilbakeføre beløp, da dette må godkjennes av daglig leder. Så vi venter og ser. Kjenner vi er ganske uinteressert i å ta med oss en ny sofa derfra etter den behandlingen vi har fått. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå