Gå til innhold

Hvor lenge vil et bilbatteri greie å drive et anlegg på 2.1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette kinawatt eller faktisk strømtrekk? Se på strømforsyninga eller der du plugger inn strømledningen. Går dette anlegget direkte på 230V eller 12V via strømadapter? Er det et ordentlig anlegg eller et jallawalla PC-høytallersett?

Ta kapasiteten på et batteri og gang med spenninga (12V) så får du Wh på batteriet. Etter det er det enkel matte.

100Ah * 12V = 1200Wh (1,2kWh). altså 1200W i 1 time, 600W i 2 timer osv. (Ikke nøyaktig men god pekepinn.

Lenke til kommentar

Spilleren trekker maksimalt ca. 10A. Forsterkeren var det ingen specs på så der er jeg usikker. Vil tippe kanskje rundt 30-40A. Hvis vi da sier 50A totalt så blir det lett å regne. Et 100Ah-batteri vil klare å drive opplegget i ca. 2 timer.

Siden både anlegget og batteriene er 12V så er det enklere å bare regne med ampére.

Se på forsterkeren hvor stor sikringen er. Da vet du maks strømtrekk.

Edit: Ser at forsterkeren har 2st. 30A-sikringer. Det gir 60A. Det vil igjen si maks effekt på 720W. Det er en A/B-forsterker så vi kan dele denne effekten på to. 360 watt. Altså 2x180 watt.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Obs: Kapasiteten til batteriet er som regel (av hva jeg kan se på nettet, og med litt mindre erfaring) kalkulert over hvor mye energi den kan levere over en 20-24t periode til spenningen har blitt så lav som ca. 10-10,5V som da ofte er minste spenning som trengs for å drive elektrisk utstyr. AGM-batterier har typisk bedre egenskaper her, i tillegg til å tåle slik utladning bedre over tid.

Men husk at forsterkeren trenger trenger f.eks 10,5V ved inngangen. Og både ledninger og tap i selve batteriet vil medføre at du fort mister 0,5-1V bare der.

Et 100 Ah blybatteri vil da være målt ved ca. 0,05C (altså 5A strømtrekk i dette eksempelet med 100 Ah-batteri). Ved 60A (0,6C) kontinuerlig strømtrekk, så vil du i praksis få langt lavere kapasitet på batteriet.

Grovt sett så ville jeg nesten tatt kapasiteten å delt den i to, aka. 50 % effektivitet, slik at du sitter med ca. 50 Ah som er brukbare. Når anlegget kutter ut, så kan du nok starte opp igjen, og kjøre det noe lenger om du jevnt skrur ned lyden litt etter litt.

Edit: Ser at forsterkeren har 2st. 30A-sikringer. Det gir 60A. Det vil igjen si maks effekt på 720W. Det er en A/B-forsterker så vi kan dele denne effekten på to. 360 watt. Altså 2x180 watt.

Kan fort tolkes som at anlegget bare trekker 360W. Men det du regnet ut her var jo da hvor mye som blir levert til høyttalerene. For 720W er jo fortsatt det som er maks trekk fra anlegget i helhet. Bare så vi er på samme side. :)

Med 100 Ah så vil jeg derfor forvente rundt 50Ah*12V = 600Wh/720W = 50 minutter. MEN, siden jeg tviler på at du vil ligge SÅ nært effekt-grensa hele tiden (konstant på maks effekt), så ville jeg forventet en del lavere størmtrekk og følgelig lengre batterilevetid. Kanskje noe rundt 80-90 minutter.

Dog viktig å huske på at det er svært mange variabler, og helt plent umulig å gjette spesielt nøyaktig på den informasjonen her. Burde helst hatt en del måleresultater også. Men en time-halvannen er nok i riktig ballpark.

Edit: Denne utladningskurven for blybatterier stemte jo i grunn ganske så godt med det jeg tippet:

battery-care.gif

Se da på 0,6C som når ca. 10,5-11V etter en time. Og det betyr da at et 100 Ah batteri bare vil gi deg ca. 60 Ah i praksis ved denne temperaturen og dette strømtrekket. Ergo 60 minutter, og ikke 50 minutter som jeg tippet lengre oppe.

Er det snakk om et mindre batteri blir det fort mye verre. F.eks 60 Ah-batteri vil bare holde 30 min (1C), altså tilsvarende 30Ah i praksis.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det batteriet har bedre effektivitet (takket være AGM), og vesentlig større enn 100 Ah-batteriet vi brukte i sammenligningen, så indre motstand vil også være mindre (som igjen gir mindre spenningsfall).

Så en minst 180-190 minutter synes jeg høres realistisk ut. I alle fall om du kjører tett opp mot maks på volumet hele veien. Og mulig det varer enda litt lenger (det er som sagt vanskelig å beregne gjennomsnitt strømtrekk i musikk, da også musikkvalget vil variere dette en del). :)

Edit: De fleste kurver ser ut til å bekrefte at det holder rundt 3 timer (ved maks last = 0,3C). Og nærmere 4 timer med litt lavere last, som kanskje er mer å forvente, da jeg ikke tror du klarer å holde fullt så høy last på forsterkeren.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...