Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøling av innebod

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp flyttet inn en helt ny leilighet. I leiligheten er den et fin innebod på ca 5 m2. Her har jeg installert en del data og serverutstyr og rommet merker blir ganske varmt, men ligger stabilt på 25 grader.
Er det noen som har noen tips på hvordan man enkelt kan kjøle rommet? Har sett på diverse varmepumper men det virker litt voldsomt for å kjøle ned et såpass lite rom. Finnes det ikke noe mer egnet?
Takker for svar!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar du, iallefall på vinterhalvåret, har behov for oppvarming av resten av leiligheten. Da vil det være bortkastet energi med kjøling av et rom, og oppvarming av resten. Kanskje det i såfall er bedre å tvinge varm luft ut av rommet og inn i resten av leiligheten?

Lenke til kommentar

Jeg antar du, iallefall på vinterhalvåret, har behov for oppvarming av resten av leiligheten. Da vil det være bortkastet energi med kjøling av et rom, og oppvarming av resten. Kanskje det i såfall er bedre å tvinge varm luft ut av rommet og inn i resten av leiligheten?

Det er svært god energimerking her så vi har nesten ikke noe oppvarming nå.

Det hadde selvsagt vært ideelt å kunne spre varmen fra boden ut i resten av leiligheten men jeg ser ingen enkel quick fix på det.

Lenke til kommentar

Ok. Du får vel tak i relativt billige aircondition-enheter. Tenker da på små, flyttbare enheter som denne: http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/klima/SAC09C13E/sandstrom-aircondition-sac09c13e

Du finner sikkert billigere også, både brukt og nytt. Ellers er det sikkert mer energieffektivt med tvungen luftkjøling av utstyret du har i rommet, dersom det er det du vil kjøle og ikke rommet i seg selv.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hei!

Har nettopp flyttet inn en helt ny leilighet. I leiligheten er den et fin innebod på ca 5 m2. Her har jeg installert en del data og serverutstyr og rommet merker blir ganske varmt, men ligger stabilt på 25 grader. 

Er det noen som har noen tips på hvordan man enkelt kan kjøle rommet? Har sett på diverse varmepumper men det virker litt voldsomt for å kjøle ned et såpass lite rom. Finnes det ikke noe mer egnet?

Takker for svar!

Har tilsvarende løsning som deg med 7-8 m2 bod som ikke går mot noen yttervegger. Har satt opp "mobil" AC og kjører varmluften ut på badet (som ligger vegg i vegg med boden). Fungerer overraskende bra, ha da også igjen alle dører. NAS boksene har gått fra 50+ til 30 grader. AC lager masse lyd, men ikke noe problem så lenge man har døren til boden igjen. Badet har også skikkelig utlufting via sentralt ventilasjonsanlegg. Det blir varmt på badet, omtrent som når man kjører tørketrommel.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...