kollsvein Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Hei. Har både høyttalere og subwoofer og skal kjøpe en rimelig forsterker. Lurer på om disse er kompatible med hverandre. Legger ved bilde av baksiden på både subwooferen og forsterkeren som vurderes kjøpt, en NAD C320BEE. Hvilke kabler trengs i så fall? Har noen erfaringer med denne forsterkeren? PÅ forhånd takk for svar. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Nad-en har ingen egen subwooferutgang, men du kan kople høyttalerkablene til basskassen og så videre til "satelittene". Så ja. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Nad-en har ingen egen subwooferutgang, men du kan kople høyttalerkablene til basskassen og så videre til "satelittene". Så ja. Korrekt. Men siden suben ikke har inn og utgang, så ville jeg sjekket hvilken av komponentene som har best plass til 2 høyttaler kabler. NADen kan man skru inn 1 kabel, og bruke bananplugg på nr 2. Ser ikke ut til at Suben har mulighet for bananplugger, da eneste farge merkingen er hvor den skal inn, og de ikke ser ut til å kunne fjernes. Men mulig den har større gap for 2 kabler. Altså så er det 2 alternativer. 1-Som K-orm skriver, kabler fra høyttaler utgang til sub, så fra sub til høyttaler. 2-2 høyttaler kabler fra forsterker, rett fra forsteker til begge komponentene. Det som blir viktig her er hvordan du stiller inn suben. Det øverste hjulet som heter Crossover bestemmer hvor subwooferen skal spille i fra i frekvens. Hvis du søker opp spesifikasjonene på høyttalerene dine, så bør du finne hvilke frekvenser den er oppgitt å spille i, f.-eks. "80HZ-20KHz". Da spiller ikke disse under 80 Hz, og der er derifra suben skal ta over. Så da settes Crossover til 80. Du kan her godt prøve deg å sette den litt høyere, for å se om det passer din bass smak bedre. Det som er viktig for å få riktig lyd, er at du helst ikke skal høre at subben er med å spiller. Det er her knapp nr 2 kommer inn som er volumet. Hvis du har en smarttelefon så kan du laste ned en app som kan hjelpe deg. Jeg har lastet ned en som heter "FG" (gratis). Her kan jeg sette start og stopp frekvens, så kjøre denne i loop. Da spiller den opp og ned. Setter man laveste på 20 Hz og høyeste på 300 Hz, og kobler smarttelefonen til forsterkeren med kabel. Så justerer du volumet slik at overgangen mellom sub og høyttalere ikke høres, eller høres så lite som mulig. La volumet på forsterkeren stå på normalt lyttevolum. Dette går kjappere hvis du sitter hvor du normalt sitter, og har en annen som står å justerer volumet for deg. Når det er stilt inn så godt som mulig, så hører du litt på din normale musikk, og vil du ha mer bass, så skru så vidt opp litt om gangen til du får ønsket, men bruk litt forskjellig musikk, da enkelte har ekstra bass fra før av. Ett jevnt volum mellom høyttaler og bass gir normalt best resultat. Og du har mulighens også mulighet til å spille på EQ på NADen også? Da er det enn bedre løsning å stille på bass og treble på den, da denne også tar med høyttalerene i samme slengen. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 (endret) Suben din inneholder en forsterker og kan drive to høyttalere. Endret 29. november 2014 av vidor Lenke til kommentar
mna Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Har ikke 320bee pre out? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Suben din inneholder en forsterker og kan drive to høyttalere. Hvor har du det i fra? Det er riktig at den har en innebygd forsterker, men den er kun for elementet i suben. Hvis du leser manualen her: http://audio.manualsonline.com/manuals/mfg/energy_speaker_systems/energy_s83_s83_black.html?p=3 Der står det klart og tydelig at 8 som er høyttalerterminalene er en inngang, ikke en utgang. (kalt High Level Input) Disse er der kun for å hente ut signal for suben i fra høyttaler signalene. Den eneste andre metoden er LFE inngangen som er mono, og ikke kompatibel med NADen, da denne med litt ekstra utstyr kun sender stereo som pre-out. Har ikke 320bee pre out? Jo, man må bare fjerne laskene på baksiden, da denne har adskilt forforsterker og forsterker del innvendig. Fjerner man laskene så funker ikke høyttaler utgangene, og man må da bruke en egen effektforsterker. Eventuelt splitte utgangen, og kjøre flere forsterkere, noe som nok ikke er aktuelt her, eller nødvendig. Lenke til kommentar
mna Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Om det er samme pre out som nad har hadt tidligere trengs bare vanlig splitter til 50.-kr for å hente signal ut til sub. Var litt utyderlig bilde så klarte ikke se om det var rca inn ut. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Der står det klart og tydelig at 8 som er høyttalerterminalene er en inngang, ikke en utgang. (kalt High Level Input) Stemmer det. Er bare jeg som har dilla for mye med 2.1 anlegg. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Om det er samme pre out som nad har hadt tidligere trengs bare vanlig splitter til 50.-kr for å hente signal ut til sub. Var litt utyderlig bilde så klarte ikke se om det var rca inn ut. Stemmer. Har hatt akkurat den forsterkeren i snart 10 år og gjorde det akkurat slik for å koble til en aktiv sub. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Om det er samme pre out som nad har hadt tidligere trengs bare vanlig splitter til 50.-kr for å hente signal ut til sub. Var litt utyderlig bilde så klarte ikke se om det var rca inn ut. Stemmer. Har hatt akkurat den forsterkeren i snart 10 år og gjorde det akkurat slik for å koble til en aktiv sub. Det funker hvis man har stereo RCA inngang på suben. Her har han kun 1 inngang, og får da kun informasjon fra den ene kanalen, og all bass fra den andre bare forsvinner. Lenke til kommentar
mna Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Aha la ikke merke til mono inn. Da ville jeg persolig kjøp en annen forsterker. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 (endret) Ja akkurat den biten misset jeg også. Har stereo rca på subben jeg brukte med Nad'en, så tenkte ikke over akkurat det. Men de 4 fire gullterminalene, går det ikke å kjøre høyttarkablene via der for å få signal til suben? Endret 26. november 2014 av Gromle Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Da ville jeg persolig kjøp en annen forsterker. Hvorfor det, ikke noe problem å bruke de sammen. Men de 4 fire gullterminalene, går det ikke å kjøre høyttarkablene via der for å få signal til suben? Det er det 2 stykker har sagt i tråden her hele tiden Er eneste løsning med denne forsterkeren. Lenke til kommentar
mna Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Da ville jeg persolig kjøp en annen forsterker. Hvorfor det, ikke noe problem å bruke de sammen. Som sagt JEG persolig. Er greiere mtp videre utbygning av annlegg. Mindre synlig kabling. Plus hi inn kan føre til mere støy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå