Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bruktbil, 18 år


Ingeniør

Anbefalte innlegg

Garantisaker er da noe helt annet enn bruktbiler uten. Sjekke servicehistorikk og finne ut av garantisaker og om ting er tatt hånd om. Og om ting som ble byttet ikke var bedre enn det som var der, så var dette for x-antall år siden. Vår C5 hadde garantisaker på bagasjeluka på STV, den ville ikke låses, bytta den 3 ganger før problemet var borte, og siden har luka fungert plettfritt i 13 år. Kun et generelt eksempel på at delene blir bedre og barnesykdommer forsvinner etterhvert. Kjenner flere som har kjøpt seg svindyr ny bil, så braser girkassa, skrekkeksempel. Trur slikt handler om tilfeldigheter, doser med uflaks og at bilprodusentene rett og slett lærer med tiden. En Insignia hadde garantert vært best, og stilig er den også!

 

Egentlig godt man har hver sin smak, så ikke alle durer rundt i samme bil. TS får ta seg en prøvetur med forskjellige merker, og finne ut om det er sportslighet eller komfort han er ute etter. Det beste er å prøve mye forskjellig og ikke bare kjøpe det første og tilsynelatende beste. ;)

 

Det var nettopp fordi disse bilene jeg nevnte er utenfor garantitiden, jeg dermed ikke ville anbefale dem for TS. Både min 2001 modell var en av de siste utgavene, for den ble byttet ut med en ny versjon i 2003. Min 2007 modell ble erstattet av Insignia i 2009, så jeg hadde også den siste utgavne der, men det hjalp ikke på holdbarheten av den grunn...... For på bege disse modellene så hadde de hatt god anledning til å forbedre kvaliteten på reservedelene, men det ble ikke gjort......

 

Synes de var gode å kjøre med, og passet oss egentlig meget godt, men en får ikke mye glede av en bil som stort sett var på verksted en gang i mnd, garanti eller ikke.....

 

Greit med forskjellig smak og opplevelser ja, ellers så hadde det vært en meget kjedelig "bilpark" å velge i ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står det GTI i modellbetegnelsen utgjør det gjerne en del kroner..

Golf 3 husker jeg kostet flere ganger så mye å forsikre med GTI-betegnelsen enn uten.. Til tross for identisk motor :)

 

E46 vet jeg lite om prisen på forsikring av, men ville tro de også er grusomt dyre å forsikre..

Lenke til kommentar

Helt enig med Snylter, Golf er en meget kostbar bil å forsikre i enkelte forsikrings selskper. Det gjelder også de helt "kjedelige" utgavene med liten motor, og enda værre blir det jo om en skulle velge en med "litt motor" i.

 

Har selv en Golf st.vogn 2014 mod, og den skulle mitt forsikrings selskap ha ca 11.000,- i året for å forsikre. Ikke bruk til og fra jobb, 75% bonus + "ørten" år til (aldri hatt en skade), står i egen låst garasje, ingen under 25 år som bruker den, 16.000km kjørelengde og inkl. Total-kunderabatt.

Så ja, jeg har bytta forsikrings selskap.....

Lenke til kommentar

Jeg har to ord til deg TS:
Honda Civic

 

 

Honda er både billig, driftsikker, kul og kraftig (selges med varierende motor som alt annet).

 

 

Min har ihvertfal fwd.

Har kjørt fwd siden jeg fikk bil og man trenger virkelig ikke bakhjulsdrift for å ha det gøy

Lenke til kommentar

Har selv en Golf st.vogn 2014 mod, og den skulle mitt forsikrings selskap ha ca 11.000,- i året for å forsikre. Ikke bruk til og fra jobb, 75% bonus + "ørten" år til (aldri hatt en skade), står i egen låst garasje, ingen under 25 år som bruker den, 16.000km kjørelengde og inkl. Total-kunderabatt.

Så ja, jeg har bytta forsikrings selskap.....

Den prisen er jo helt spinnvill!

 

Jeg betaler ca halvparten for å forsikre min E500 4Matic med full kasko, 75% (over 5 år) og 25000km i året..

Jeg bor i Oslo, østkanten.. Selskapet spurte aldri om parkeringsforhold.

Lenke til kommentar

Det har den så lenge den kolliderer med en bil med samme masse, det er svakheten med NCAP testen.

De har også noen rare kriterier som BMW mistet en stjerne for at de ikke hadde lyd varsling for setebelter hva har det med kollisjonssikkerheten til en bil, det har jo mer med IQ til de i bilen enn selve bilen.

Lenke til kommentar

Det skilles mellom passive og aktive sikkerhetsfunksjoner, begge deler teller med i disse testene..

 

Mens ting som hvor lett det er å skifte lyspærer er en ting de har droppet fullstendig.. Det burde faktisk hatt en innvirkning det også (man ser jo folk kjører i uker og måneder med omtrent null lys..)

 

Man kan ikke gå ut fra at en bil kun kolliderer med andre biler i samme klasse, de bør måles mot en bil over gjennomsnittlig stor.

Lenke til kommentar

 

Den prisen er jo helt spinnvill!

 

Jeg betaler ca halvparten for å forsikre min E500 4Matic med full kasko, 75% (over 5 år) og 25000km i året..

Jeg bor i Oslo, østkanten.. Selskapet spurte aldri om parkeringsforhold.

 

 

Helt enig med deg og dermed så forsvant et ca 25 år gml kundeforhold til mitt forrige forsikringsselskap også. De kunne under tvil senke det til 9.850,- men det er likevel hinsides all fornuft for denne type bil. Husforsikringen gikk også ned ca 700,- med de samme vilkårene, så jeg byttet også den.

 

De ble også vanskelige (pussig nok) å ha med å gjøre for de forsikringene jeg ikke flyttet, men det blir ikke flere forsikringer jeg kjøper av det selskapet der. De gjør i hvert fall ingenting for å beholde "gamle" skadefrie kundene......

 

I mitt nye forsikringsselskap så betaler jeg ca 5.000,- med bedre forsikringsvilkår og en kjørelengde på 18000km kjørelengde.

 

 

Så for TS er det virkelig noe å tenke på hvilken type bil han velger, for som 18 åring så blir en nesten "flådd levende" uansett, men noen biler og ikke minst noen få forsikringsselskaper er billigere. Men bilvalget blir da desverre fort også merkbart kjedligere.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...