flamethower1234 Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Heisan Jeg vet ikke om dette er riktig sted og poste, men jeg prøver meg. Jeg går nå i 9.klasse (14), og sliter med å bestemme meg hva det er jeg vil drive med i framtiden som et yrke. Man må ha bestemt seg innen starten av 10.klasse. Jeg har stor en interesse innenfor gym. Jeg er blant de raskeste i klassen innen løping, og øvelser. Jeg syntes det og løpe er en gøy ting, og at jeg brenner for det når jeg kommer hjem fra skolen. Jeg får altså lyst til og gå ut for og trene. Jeg får syke tanker i hodet som å f.eks. løpe Oslo- Svinesund, eller Oslo-Trondheim. Jeg er en person som gjør litt mer ut av timen og som satser mye i gym. Jeg kunne sett for meg som en stor løper karriere i framtiden. Jeg har et stort potensial, og utholdenhet. Jeg gir ALDRI opp. Jeg har også en stor interesse innenfor data ting, men kan ikke så mye om dette, og tror ikke det kan sammenlignes med løping. Hvis jeg f.eks. tar IT kommer jeg jo selvfølgelig til og lære mer om det på skolen. Innspill? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Nei, du slipper heldigvis å bestemme deg i 10. klasse. Mange bestemmer seg ikke for et yrke før de er ferdigutdannet. Løping og sport er noe som bare noen svært få mennesker kan leve av i en begrenset tid. Hvis du skal ha en sjanse, må du skille deg ut og da holder det ikke bare å være raskest i klassen. En jobb innen IT er derimot noe det finnes muligheter for. Du trenger ikke å peile deg inn på et yrke nå. I første omgang bør du bestemme deg for hvilken linje du vil velge på videregående. Idrettsfag og studiespesialisering er nok de linjene du vil vurdere. 1 Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Hvor flink er du i matematikk? Dersom du har interesse for det, så kan du bli dataingeniør ved NTNU. 3 Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 19. november 2014 Forfatter Del Skrevet 19. november 2014 (endret) Tja mattematikk er vel det jeg er best i utenom gym Endret 19. november 2014 av flamethower1234 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 (endret) Jeg anbefaler deg å gå almenn med idrett, eller idrettslinje*. Det "viktigste" er at du får almennstudiekompetanse. Da står en mye friere til å velge hva en vil senere. HUSK og prat med veilederen din på skolen. De kan hjelpe deg masse Du kan selvsagt gå fagskole og, men da du er så usikker ville jeg ikke anbefalt det. I løpet av almenn eller videregående får du tre år på å bestemme deg hva du vil, samt litt mer idrett enn den gjenge ungdom. Av yrker er det massevis å velge blant. Jeg er veldig partisk her, men en kan for eksempel bli lektor. Da tjener du 500k etter bare ett par år, og samtidig har en fantastisk jobb. Mange jeg kjenner underviser gym, it og matematikk og elsker hver dag på jobben. Men som nevnt tidligere må du ikke, og bør heller ikke bestemme deg nå. Prøv å gå almenn med idrett og ta det derfra.*Virker som du får generellstudiekompetanse også på en idrettslinje. Dette vet jeg rett og slett ikke. Hør med veilederen din =) Endret 19. november 2014 av Nebuchadnezzar 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Han får generell studiekompetanse med idrettsfag, men hvis han skal studere for eksempel informatikk, trenger han kanskje realfag og jeg vet ikke hvor gjennomførbart det er på idrettslinjen. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Kompisen min gikk der, han fikk R2 og Fy2 som var det han trengte. Men en må nok være forberedt på at det enten blir hardt å ta det samtidig. Eller at en bruker ett år på å ta opp relevante fag / reise litt / jobbe litt / løpe litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå