Gå til innhold

Stormsoldat og panserbataljonen - trenger info!


Barapapara

Anbefalte innlegg

Hei folk,

 

Har spurt mye rundt meg ang førstegangsatjeneste, Jeg ble innkalt til artilleribataljonen, men hadde lyst til å bli stormsoldat så jeg ringte og spurte om jeg kunne bytte til panserbataljonen. Dama i telefonen var kjempehyggelig og bytta meg over med en gang.

 

Det jeg nå lurer på er generelt om det å bli stormsoldat. Dere som har vært det, fikk dere velge på sesjon del 2 eller ble dere delt inn etter rekruttperioden? Evt hva gjorde dere for å bli fordelt dit dere ville?

 

Og dere som var i panserbataljonen og gjorde noe annet, har dere noe å anbefale eller noe som er greit å vite?

 

Tar imot all info jeg kan få som omhandler panserbataljonen med åpne armer, både gode og dårlige erfaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er kalt inn til Panserbataljonen neste år, og har også noen spørsmål. :)

 

Hva er forskjellene på Kavalerieskadronen og Stormeskadronene, og hvilken tjeneste vil man få i de forskjellige eskadronene? Er veldig nysgjerrig på KavEsk.

 

Har forstått det slik at alle stillinger på vogn (stormpanser og stridsvogn) nå kun er for grenaderer, vet noen om dette stemmer?

Lenke til kommentar

Vogn:

Tror at det i all hovedsak er grenaderer i disse stillingene nå, og tviler at dere bør ha håp om vognstilling. Er dog ikke helt sikker her.

 

Forskjellen:

Kavesk er en oppklaringseskadron. Delt opp i flere tropper, en patruljetropp som er hva det høres ut som: En tropp for de som går langt og litt lenger med sekk, ligger i OP (ObservasjonsPost) og kikker på hva fienden driver med. Er vel også innunder denne troppen du finner skarpskytterne. Pansret oppklaringstropp går ut på det samme, men har du fotlag oppsatt på CV90 stormpanservogn som kjører i front av bataljonen for å speide etter fiendens stillinger. Det er i tillegg en "dronetropp" som har litt mer fancy leketøy, men er igjen usikker på hvor aktuell denne troppen er for vernepliktige.

 

Storm:

8 manns fotlag oppsatt på CV90 stormpanservogner. Formål: Ta fienden. En mer offensiv rolle enn kavesk, som går med på å observere og finne fienden. Storm byr på mer tradisjonell krigføring, mens kavesk minner mer om jegertjeneste igjen. Det er hovedforskjellen. Esk 3 og 4 er på papiret helt identiske. (Altså de to stormeskadronene).

 

For min del:

Ville jeg hatt en mer fysisk krevende stilling, ville jeg satset på kavesk. Mest action og cockyness: Storm.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei folk,

 

Har spurt mye rundt meg ang førstegangsatjeneste, Jeg ble innkalt til artilleribataljonen, men hadde lyst til å bli stormsoldat så jeg ringte og spurte om jeg kunne bytte til panserbataljonen. Dama i telefonen var kjempehyggelig og bytta meg over med en gang.

 

Hvilket nummer ringte du? Jeg har bare prøvd å sende mail for å bli omplassert, men får aldri svar.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

 

Hei folk,

 

Har spurt mye rundt meg ang førstegangsatjeneste, Jeg ble innkalt til artilleribataljonen, men hadde lyst til å bli stormsoldat så jeg ringte og spurte om jeg kunne bytte til panserbataljonen. Dama i telefonen var kjempehyggelig og bytta meg over med en gang. 

 

Hvilket nummer ringte du? Jeg har bare prøvd å sende mail for å bli omplassert, men får aldri svar.

 

Ring forsvaret sentralbord på 03003  :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...