andershf Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Hei Holder på å lage ny styring til pneumatisk sentrallås i en eldre Mercedes, bruker Arduino. Bruker relèkort av denne typen som trenger 5V driftspenning. Brukte derfor en L7805CV spenningsregulator til å forsyne alt på kortet, inkludert Arduino Nano (kinakopi). Dette fungerte fint når jeg testet det med en strømforsyning fra PC. Fant ut at Arduino bør ha mellom 7 og 12V spenning, og satt derfor inn en ekstra L7812CV regulator kun til Arduino, ettersom ladespenning i en bil ligger på over 14V. Dette ble kun såvidt testet for å se at det fungerte. Når jeg monterte det i bilen hadde batteriet en spenning på rundt 12V. Først var det et problem med 12V regulatoren. Den ble glovarm og ga ut en spenning på rundt 6V om jeg ikke husker feil. Koblet denne vekk og kjørte batterispenning direkte på Arduinoen. Etter en del testing var det tydelig at også relèkortet også fikk for lite spenning. Da var også 5V regulatoren glovarm. Har koblet som på bildet under. Hva er galt? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Ser ut som den må ha en minimum inngangsspenning på 19V. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Har du tatt med kondensatorene som vises på databladet? Uten disse får du selvsving og den blir glovarm. Lenke til kommentar
andershf Skrevet 18. november 2014 Forfatter Del Skrevet 18. november 2014 Ser ut som den må ha en minimum inngangsspenning på 19V. Hvor ser du det? Finner kun absolutt max spenning = 35V Lenke til kommentar
andershf Skrevet 18. november 2014 Forfatter Del Skrevet 18. november 2014 Har du tatt med kondensatorene som vises på databladet? Uten disse får du selvsving og den blir glovarm. Har ikke brukt kondensatorer nei. Ser ut som jeg trenger 0,33µF og 0,1µF på 5V regulatoren. Takk Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 http://no.farnell.com/stmicroelectronics/l7812cv/ic-v-reg-12v-7812-to-220-3/dp/9756124?mckv=spegF5msK|pcrid|46744733437|kword|l7812cv|match|p|plid|&CMP=KNC-GNO-FNO-GEN-SKU-G12-STMICROELECTRONICS-ICC-EDE Input Voltage Min: 19V Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Minimum input voltage er ikke 19V, i alle fall ikke om du skal ha 5V ut. Sjekk "Dropout voltage" i databladet. Typisk for slike regulatorer er at innspenningen må være minst 2V høyere enn utspenningen, og det oppgis da en V_dropout_ på 2V. Dette er hvorfor Arduino trenger fra 7V og oppover. For høy innspenning er heller ikke ønskelig da dette fører til stort effekt tap over regulatoren; P = ( V_inn-V_ut ) * I_last. Denne effekten blir omsatt i varme, og blir den "stor" må en ha kjøleribbe på regulatoren. Hva "stor" kommer ann på hvor transistoren er montert, luft sirkulasjon o.l.. Jeg vil si at om du har over 1-2W så bør en vurdere å sette på en kjøleribbe. De releene ser ut til å kunne trekke 0,45W stykke. Et raskt overslag sier da at relee kortet alene vil trekke rundt 4W @5V, ca 0,8A Effekt over regulatoren blir da (14V - 5V)*0,8A =~ 7W 7W er mye på en slik krets, så her vil du nok trenge en kjøleribbe. Dette er worst-case, ikke sikkert du ha alle releene aktive samtidig, så kan være lavere effekt i virkeligheten. http://en.wikipedia.org/wiki/Dropout_voltage http://www.daycounter.com/Calculators/Heat-Sink-Temperature-Calculator.phtml Lenke til kommentar
andershf Skrevet 23. november 2014 Forfatter Del Skrevet 23. november 2014 (endret) Har kommet frem til en løsning, om noen skulle finne denne tråden senereEtter en del videre testing og 3 grillede Arduino Nano'er kom vi fram til at det var solenoidene og/eller motoren i pumpa som grillet Arduinoene og fikk spenningsregulatoren til å bli glovarm. Som regel fungerte det å kjøre prosessen én gang helt til pumpen og solenoidene ble slått av. Løsningen var dioder på solenoid spolene og to zener dioder på 18V på pumpen (siden den må kunne gå begge veier).Bruker også kondensatorene som det står i databladet Endret 24. november 2014 av andershf Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 1. desember 2014 Del Skrevet 1. desember 2014 Som regel fungerte det å kjøre prosessen én gang helt til pumpen og solenoidene ble slått av. Hvis en har en induktiv last (spole) som kan skrus av/på må en alltid ha dioder i parallel med denne, koblet som flyback diode. Grunnen er at når du prøver å skru lasten vil en høy spenning genereres over spolen om en ikke har denne dioden, og denne spenningen kan enkelt ta livet av annen elektronikk i systemet (litt avhengig av hvordan ting er koblet opp). Mulig det var noe slikt som skjedde hos deg. Lenke til kommentar
andershf Skrevet 1. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2014 Som regel fungerte det å kjøre prosessen én gang helt til pumpen og solenoidene ble slått av. Hvis en har en induktiv last (spole) som kan skrus av/på må en alltid ha dioder i parallel med denne, koblet som flyback diode. Grunnen er at når du prøver å skru lasten vil en høy spenning genereres over spolen om en ikke har denne dioden, og denne spenningen kan enkelt ta livet av annen elektronikk i systemet (litt avhengig av hvordan ting er koblet opp). Mulig det var noe slikt som skjedde hos deg. Var det jeg også kom fram til Tenkte bare ikke på det med der første ettersom det ikke var koblet direkte på Arduinoen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå