Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Privatisteksamen Markedsføring og ledelse 2 Høst 2014


Anbefalte innlegg

 

Har eksamen imorgen selv. Jeg tenker å sette meg inn i

- Konkurransemidlene

- Konkurrentanalyse - kjekt å ha litt overfladisk informasjon om de forskjellige kjedene

- Sterke og svake sider ved de ulike kjedene

- Vekststrategier (ekspansjonsmatrisen + horisontal - og vertikal integrasjon)

- Personalet m/ kompetanseutvikling og motivering

- Litt innenfor forretningsidé, visjon og overordnede (i tilfelle det er snakk om nyetablering)

 

Med tanke på at det norske blomstermarkedet for planter innendørs er i vekst, men de i casen la til artikler om hvor dårlig det går med små fagforhandlere vil jeg tro at vi får en oppgave som handler om å "hjelpe en liten fagforhandler ut av den negative trenden".

 

Jeg vil se på konkurrentanalyse, konkurransemidlene og vekststrategier som sentralt. I tillegg til personalet såklart. Men ut i fra tidligere erfaringer (hadde faget i fjor) så er disse tre temaene --> veldig <-- store, og får garantert ikke alle tre på en gang.

 

Dere har masse fornuftig å si, så om dere i løpet av kvelden utfører en analyse av noe slag, så del gjerne med meg!!

 

PS: Virker som de i casen nevner noen store kjeder, men ikke alle, for at vi skal gjøre research selv. Ta dere en tur innom Interflora som har over 300 småbutikker i bare Norge :)

men, hvordan kan man hjelpe en fagforhandler ut av den negative trenden? slik jeg ser det vil det være vanskelig ettersom de store kjedene som mester grønn og floriss har et bredt spekter av tjenester, lav pris osv. .. ehhe

 

Men slik det er nevnt ovenfor, så vil det hjelpe med ulike former for integrasjon, som vil gjøre at de små butikkene kan sette ned prisene, også er det nevt i nrk artikkelen at de må fokusere på særegenhet. kanskje det er lurt av minne markedet på hvorfor de gode gamle blosmterhandlerne er best.., derfor jeg vil tro at det er stor sannsynlighet for at kommunikasjon kommer som spm.

tror jeg bare gjentok det som er blitt sagt tidligere... ops

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Har eksamen imorgen selv. Jeg tenker å sette meg inn i

- Konkurransemidlene

- Konkurrentanalyse - kjekt å ha litt overfladisk informasjon om de forskjellige kjedene

- Sterke og svake sider ved de ulike kjedene

- Vekststrategier (ekspansjonsmatrisen + horisontal - og vertikal integrasjon)

- Personalet m/ kompetanseutvikling og motivering

- Litt innenfor forretningsidé, visjon og overordnede (i tilfelle det er snakk om nyetablering)

 

Med tanke på at det norske blomstermarkedet for planter innendørs er i vekst, men de i casen la til artikler om hvor dårlig det går med små fagforhandlere vil jeg tro at vi får en oppgave som handler om å "hjelpe en liten fagforhandler ut av den negative trenden".

 

Jeg vil se på konkurrentanalyse, konkurransemidlene og vekststrategier som sentralt. I tillegg til personalet såklart. Men ut i fra tidligere erfaringer (hadde faget i fjor) så er disse tre temaene --> veldig <-- store, og får garantert ikke alle tre på en gang.

 

Dere har masse fornuftig å si, så om dere i løpet av kvelden utfører en analyse av noe slag, så del gjerne med meg!!

 

PS: Virker som de i casen nevner noen store kjeder, men ikke alle, for at vi skal gjøre research selv. Ta dere en tur innom Interflora som har over 300 småbutikker i bare Norge :)

men, hvordan kan man hjelpe en fagforhandler ut av den negative trenden? slik jeg ser det vil det være vanskelig ettersom de store kjedene som mester grønn og floriss har et bredt spekter av tjenester, lav pris osv. .. ehhe

 

Men slik det er nevnt ovenfor, så vil det hjelpe med ulike former for integrasjon, som vil gjøre at de små butikkene kan sette ned prisene, også er det nevt i nrk artikkelen at de må fokusere på særegenhet. kanskje det er lurt av minne markedet på hvorfor de gode gamle blosmterhandlerne er best.., derfor jeg vil tro at det er stor sannsynlighet for at kommunikasjon kommer som spm.

tror jeg bare gjentok det som er blitt sagt tidligere... ops

 

Altså komme opp med noe kreativ kommunikasjon for å lokke tilbake kunder

Lenke til kommentar

 

Har eksamen imorgen selv. Jeg tenker å sette meg inn i

- Konkurransemidlene

- Konkurrentanalyse - kjekt å ha litt overfladisk informasjon om de forskjellige kjedene

- Sterke og svake sider ved de ulike kjedene

- Vekststrategier (ekspansjonsmatrisen + horisontal - og vertikal integrasjon)

- Personalet m/ kompetanseutvikling og motivering

- Litt innenfor forretningsidé, visjon og overordnede (i tilfelle det er snakk om nyetablering)

 

Med tanke på at det norske blomstermarkedet for planter innendørs er i vekst, men de i casen la til artikler om hvor dårlig det går med små fagforhandlere vil jeg tro at vi får en oppgave som handler om å "hjelpe en liten fagforhandler ut av den negative trenden".

 

Jeg vil se på konkurrentanalyse, konkurransemidlene og vekststrategier som sentralt. I tillegg til personalet såklart. Men ut i fra tidligere erfaringer (hadde faget i fjor) så er disse tre temaene --> veldig <-- store, og får garantert ikke alle tre på en gang.

 

Dere har masse fornuftig å si, så om dere i løpet av kvelden utfører en analyse av noe slag, så del gjerne med meg!!

 

PS: Virker som de i casen nevner noen store kjeder, men ikke alle, for at vi skal gjøre research selv. Ta dere en tur innom Interflora som har over 300 småbutikker i bare Norge :)

men, hvordan kan man hjelpe en fagforhandler ut av den negative trenden? slik jeg ser det vil det være vanskelig ettersom de store kjedene som mester grønn og floriss har et bredt spekter av tjenester, lav pris osv. .. ehhe

 

Ja det kan være vanskelig. Har sjekket opp litt nettsider o.l, og det virker ikke som små blomsterbutikker tar i bruk nettsider på samme nivå som store kjeder (selv om kostnadene ved å få lisens for netthandel, og et domene ikke er skadelig store). Eventuelt markedsutvikling - leie seg inn i et annet navn som franchise.

 

Kom nettopp på at jeg har vært borti en nogenlunde lik oppgave tidligere, hvor to småbutikker (mener å huske det var nisjer) hadde problemer hver for seg - men fusjonerte seg. Oppgaver som kan komme på eksamen da er forretningsidé (og det som hører med), personalet og konflikter, og konkurransemidlene.

 

Egentlig veldig dårlig forberedelsesdel, for vi kan jo så og si få alt mulig :(

Lenke til kommentar

 

 

Har eksamen imorgen selv. Jeg tenker å sette meg inn i

- Konkurransemidlene

- Konkurrentanalyse - kjekt å ha litt overfladisk informasjon om de forskjellige kjedene

- Sterke og svake sider ved de ulike kjedene

- Vekststrategier (ekspansjonsmatrisen + horisontal - og vertikal integrasjon)

- Personalet m/ kompetanseutvikling og motivering

- Litt innenfor forretningsidé, visjon og overordnede (i tilfelle det er snakk om nyetablering)

 

Med tanke på at det norske blomstermarkedet for planter innendørs er i vekst, men de i casen la til artikler om hvor dårlig det går med små fagforhandlere vil jeg tro at vi får en oppgave som handler om å "hjelpe en liten fagforhandler ut av den negative trenden".

 

Jeg vil se på konkurrentanalyse, konkurransemidlene og vekststrategier som sentralt. I tillegg til personalet såklart. Men ut i fra tidligere erfaringer (hadde faget i fjor) så er disse tre temaene --> veldig <-- store, og får garantert ikke alle tre på en gang.

 

Dere har masse fornuftig å si, så om dere i løpet av kvelden utfører en analyse av noe slag, så del gjerne med meg!!

 

PS: Virker som de i casen nevner noen store kjeder, men ikke alle, for at vi skal gjøre research selv. Ta dere en tur innom Interflora som har over 300 småbutikker i bare Norge :)

men, hvordan kan man hjelpe en fagforhandler ut av den negative trenden? slik jeg ser det vil det være vanskelig ettersom de store kjedene som mester grønn og floriss har et bredt spekter av tjenester, lav pris osv. .. ehhe

 

Ja det kan være vanskelig. Har sjekket opp litt nettsider o.l, og det virker ikke som små blomsterbutikker tar i bruk nettsider på samme nivå som store kjeder (selv om kostnadene ved å få lisens for netthandel, og et domene ikke er skadelig store). Eventuelt markedsutvikling - leie seg inn i et annet navn som franchise.

 

Kom nettopp på at jeg har vært borti en nogenlunde lik oppgave tidligere, hvor to småbutikker (mener å huske det var nisjer) hadde problemer hver for seg - men fusjonerte seg. Oppgaver som kan komme på eksamen da er forretningsidé (og det som hører med), personalet og konflikter, og konkurransemidlene.

 

Egentlig veldig dårlig forberedelsesdel, for vi kan jo så og si få alt mulig :(

 

Tror også det er viktig med nytekning på oppgaven her.. Feks. det å fokusere på lokalmiljøet.

Skal VELDIG mye til hvis en liten blomsterbutikk skal konkurrere mot de største på markedet som har flere 100 butikker i ryggen. Derfor mener jeg det kan være lurt å fokusere på det som er i nærområdet, feks. hvis butikken er i nærheten av flere bedrifter/forretninger/lokaler. Friske blomster en gang eller to i uken på kontoret til bedriftene er penger i kassen det, og bedrifter vil ofte støtte "lokalmiljøet", samtidig kan alle ansatte i bedriften få rabatterte priser på blomster hvis de handler der. (Pluss at det også ikke er lang reisevei = miljøbesparende i form av redusert utslipp fra kjøretøy.)

 

Syns også det var en god ide, som ene artikkelen jeg linket til tidligere, hvor de hadde laget en liten typ cafe/kaffehjørnet i butikken.

Lenke til kommentar

dere.. nytenkning i blomsterbransjen.. hva kan det dreie seg om? har sett noen fine svar litt lenger opp her men.. nytenkning?? jeg er ikke den kreative personen med de kreative løsningene så akkurat denne ble litt vanskelig. hehe

Jeg ser heller ingen muligheter der. Noen som har laget en omtrentlig konkurrentanalyse eller skrevet om de fire p-er, og knyttet det opp mot temaet vårt?

Lenke til kommentar

dere.. nytenkning i blomsterbransjen.. hva kan det dreie seg om? har sett noen fine svar litt lenger opp her men.. nytenkning?? jeg er ikke den kreative personen med de kreative løsningene så akkurat denne ble litt vanskelig. hehe

Altså, hvis vi får om en enkeltstående bedrift og skal "hjelpe den" så bør jo nytenkning være en av mulighetene. Som de sier i teksten er det flere mindre blomsterbutikker som har tilpasset seg de nye utfordringene og skapt nye markeder, nye produkter og nye distribusjonsformer.

 

Hvis det er en liten bedrift som ikke er villig til å gå inn i en større kjede som Euroflorist/floriss, så er ikke det et alternativ for de å sende blomster over land og strand. Det er ikke mulig (om ikke det skjer en horisontal integrasjon, da med tilsvarende bedrifter over hele landet). Derfor bør de jo satse på lokalmiljøet og utvide kundegruppen til bedrift i tillegg til privat (merk: nye markeder).

Produkter kan bli litt vanskelig, men hva med å satse litt på interiør ved siden av blomster. Interiørbutikker går jo som det suser om dagen. (Potter, lys, og andre gjenstander som er forbunnet med hjemmet.

Distribusjonsformer blir den regla om facebook, hjemmeside, blogg (viser til dekorasjoner de lager), instagram.

Lenke til kommentar

 

dere.. nytenkning i blomsterbransjen.. hva kan det dreie seg om? har sett noen fine svar litt lenger opp her men.. nytenkning?? jeg er ikke den kreative personen med de kreative løsningene så akkurat denne ble litt vanskelig. hehe

Altså, hvis vi får om en enkeltstående bedrift og skal "hjelpe den" så bør jo nytenkning være en av mulighetene. Som de sier i teksten er det flere mindre blomsterbutikker som har tilpasset seg de nye utfordringene og skapt nye markeder, nye produkter og nye distribusjonsformer.

 

Hvis det er en liten bedrift som ikke er villig til å gå inn i en større kjede som Euroflorist/floriss, så er ikke det et alternativ for de å sende blomster over land og strand. Det er ikke mulig (om ikke det skjer en horisontal integrasjon, da med tilsvarende bedrifter over hele landet). Derfor bør de jo satse på lokalmiljøet og utvide kundegruppen til bedrift i tillegg til privat (merk: nye markeder).

Produkter kan bli litt vanskelig, men hva med å satse litt på interiør ved siden av blomster. Interiørbutikker går jo som det suser om dagen. (Potter, lys, og andre gjenstander som er forbunnet med hjemmet.

Distribusjonsformer blir den regla om facebook, hjemmeside, blogg (viser til dekorasjoner de lager), instagram.

 

Blander du distribusjon med markedskommunikasjon nå, eller er jeg helt på jordet? Med tanke på det med sosiale medier osv.

Lenke til kommentar

 

dere.. nytenkning i blomsterbransjen.. hva kan det dreie seg om? har sett noen fine svar litt lenger opp her men.. nytenkning?? jeg er ikke den kreative personen med de kreative løsningene så akkurat denne ble litt vanskelig. hehe

Altså, hvis vi får om en enkeltstående bedrift og skal "hjelpe den" så bør jo nytenkning være en av mulighetene. Som de sier i teksten er det flere mindre blomsterbutikker som har tilpasset seg de nye utfordringene og skapt nye markeder, nye produkter og nye distribusjonsformer.

 

Hvis det er en liten bedrift som ikke er villig til å gå inn i en større kjede som Euroflorist/floriss, så er ikke det et alternativ for de å sende blomster over land og strand. Det er ikke mulig (om ikke det skjer en horisontal integrasjon, da med tilsvarende bedrifter over hele landet). Derfor bør de jo satse på lokalmiljøet og utvide kundegruppen til bedrift i tillegg til privat (merk: nye markeder).

Produkter kan bli litt vanskelig, men hva med å satse litt på interiør ved siden av blomster. Interiørbutikker går jo som det suser om dagen. (Potter, lys, og andre gjenstander som er forbunnet med hjemmet.

Distribusjonsformer blir den regla om facebook, hjemmeside, blogg (viser til dekorasjoner de lager), instagram.

 

åh tusen takk. det hjalp virkelig :) huttetu så digg det blir å bli ferdig med denne eksamenen !!! :D

Lenke til kommentar

 

 

dere.. nytenkning i blomsterbransjen.. hva kan det dreie seg om? har sett noen fine svar litt lenger opp her men.. nytenkning?? jeg er ikke den kreative personen med de kreative løsningene så akkurat denne ble litt vanskelig. hehe

Altså, hvis vi får om en enkeltstående bedrift og skal "hjelpe den" så bør jo nytenkning være en av mulighetene. Som de sier i teksten er det flere mindre blomsterbutikker som har tilpasset seg de nye utfordringene og skapt nye markeder, nye produkter og nye distribusjonsformer.

 

Hvis det er en liten bedrift som ikke er villig til å gå inn i en større kjede som Euroflorist/floriss, så er ikke det et alternativ for de å sende blomster over land og strand. Det er ikke mulig (om ikke det skjer en horisontal integrasjon, da med tilsvarende bedrifter over hele landet). Derfor bør de jo satse på lokalmiljøet og utvide kundegruppen til bedrift i tillegg til privat (merk: nye markeder).

Produkter kan bli litt vanskelig, men hva med å satse litt på interiør ved siden av blomster. Interiørbutikker går jo som det suser om dagen. (Potter, lys, og andre gjenstander som er forbunnet med hjemmet.

Distribusjonsformer blir den regla om facebook, hjemmeside, blogg (viser til dekorasjoner de lager), instagram.

 

Blander du distribusjon med markedskommunikasjon nå, eller er jeg helt på jordet? Med tanke på det med sosiale medier osv.

 

Ja, det gjorde jeg. Sorry, mye som skjer på en gang :-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...