OuO Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Når jeg skrur på maskinen min starter den helt normalt helt til den skal laste inn windows,da får jeg opp et bluescreen hvor dette står: unmountable_boot_volume ,pluss alt det vanlige.Noen som vet hvordan jeg kan ordne dette slimat jeg kan laste windows normalt? Mine spesifikasjoner er : amd xp 2500+ barton. asus a7n8x deluxe twinmos 512mb ram,pc 3200 sapphir radeon 9500-non pro I bunn av skjermen står det også noe teknisk informasjon hvis dette skulle si noen noe: 0x000000ED 0x81f4bc08,0xc0000032,0x00000000x0x00000000. Takker for alle svar. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Har du tweaket på noe i BIOS? I så fall, forsøk å last tilbake til factory defaults, og se om det hjelper. Om det hjelper, så må du forsøke deg frem til de BIOS instillingene som virker. Høres ram-relatert ut. Når jeg stiller latency for lav, så får jeg bluescreen. Varierende hva feilen er. Det er også mulig du bør flashe BIOS. Min fikk seg en karamell og etter det var den sånn bluescreentriggerhappy. Når jeg flashet den, virket den fint igjen. -Chief- Lenke til kommentar
OuO Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2003 Hadde overklokket litt ,men har nå resettet jumperen så ingenting er tweaket nei. Flashe?Har hørt noe om det ,men har aldri egentlig skjønt hva det er. Kan du forklare? Lenke til kommentar
Chief Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 BIOS ligger på en NVRAM-brikke på hovedkortet. For å skrive til denne må man bruke et flash program. Dette kaller man for å flashe. Besøk siden til produsenten av hovedkortet ditt for å hente ned nyeste BIOS versjon. De fleste bruker Award Bios, og må også ha et program som man flasher med. På mitt kort har jeg en funksjon i oppstarten som gjør at jeg kan kjøre dette programmet. Likevel må jeg ha programmet liggende på disketten som jeg har nyere BIOS liggende. En del kort har støtte for bruken av et program i Windows som kan oppdatere BIOS. Ofte laster denne ned nyeste BIOS for deg fra nettet. Noen kort må selvsagt gjøre dette i DOS, og da må man jo lage en bootable diskett. Dette er jo ganske enkelt å gjøre, enten med å formatere disketten og merke av for oppstartsdiskett. Eller så velger man "run/kjør" og skriver <sys a:> Dette fikser du sikkert. En ting er iallfall sikkert. Å oppdatere BIOS gjør ikke ting verre iallfall. Jeg opplevde en lignende eppisode for en liten stund siden. Hadde nettopp skiftet ram, og støvsugd maskinen inni. Og under oppstart av Windows fikk jeg hele tiden bluescreen. BIOS'en hadde fått seg en karamell fant jeg ut, sikkert etter magnetisk støy fra støvsugeren, og var derfor blitt litt bluescreentriggerhappy. Jeg flashet BIOS, og da fungerte den helt perfekt. Deretter flahet jeg til siste versjon. -Chief- Lenke til kommentar
SirDanceAlot Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Når jeg skrur på maskinen min starter den helt normalt helt til den skal laste inn windows,da får jeg opp et bluescreen hvor dette står:unmountable_boot_volume ,pluss alt det vanlige.Noen som vet hvordan jeg kan ordne dette slimat jeg kan laste windows normalt? Mine spesifikasjoner er : amd xp 2500+ barton. asus a7n8x deluxe twinmos 512mb ram,pc 3200 sapphir radeon 9500-non pro I bunn av skjermen står det også noe teknisk informasjon hvis dette skulle si noen noe: 0x000000ED 0x81f4bc08,0xc0000032,0x00000000x0x00000000. Takker for alle svar. Prøv her: http://www.techtips4u.com/kb/sw/SW00014.htm Lenke til kommentar
OuO Skrevet 31. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2003 Nå virker det,tusen hjertelig takk for alle svar :-) . Lenke til kommentar
hellandes Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Hei , har nettopp utført en fix på dette selv. Du trenger ikke flashe bios dersom "Unmountable boot drive" . Dette kan være et problem med bios og ata-100 disk. Ide kabelen må ved være ikke lengre en 40cm og av typen 40pin 80 conductor ribbon cable. Skift kabel. Dette kan være ved inst av ata-100 disk. Boot maskinen med winxp installasjoncd , trykk f2 til gjennopprettningkonsollen , kjør checkdisk. chkdsk /s. vent til disken er reparert og restart. Installer xp på nytt , og installer servicepack1 , da slipper du dette problemet i fremtiden. Bare for å supplere. Lenke til kommentar
odd123 Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Hei, har det samme prb, men det gjelder en P111 cpu, 500Mhz pc med en 80Gb disk. Virket fint med Win98, men når jeg i kveld skal inst. Xp får jeg denne melding "Unmountable boot device ". Går fint å kopiere alle filene til disk, men ved første gangs start kommer denne meldinga opp. Har formatert for n'te gang. (det er ikke min pc, men seff en kompis sin). De eneste chkdsk kommandoene jeg for til er /p & /r. Hvordan kan jeg sjekke at jeg har sånn kabel? typen 40pin 80 conductor ribbon cable.Skift kabel. Er det noe annet jeg må passe på? Lenke til kommentar
hellandes Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 Ide-kabelen som du bruker mellom harddisk og ide1 , er alltid av typen 40 pin, det som varierer er antallet ledere i flatkabelen. Pass på at du har 80 ledere, dvs dobbelt av hva du hadde på den gamle harddisken. Jeg har må korrigere meg selv. Du skal ikke starte gjennopprettingskonsollen med f2. Du må boote med windowsxp cd'n og vente til du kan trykke E for å reparere en windowsxp installasjon. Da kommer det opp en konsoll , skriv: "chkdsk /?" Da får du opp parameterene som er tilgjengelig for checkdisk. Du må kjøre checkdisk , for deretter å kunne formatere disken ordentlig. Start med windowsxp cd'n på nytt. Bruk winxp installasjonsprogrammet til å fjerne alle partisjoner på disken. opprett nye partisjoner, og formater med ntfs. Det som er viktig å merke seg nå, er at du ikke sitter igjen med 7-8 mb upartisjonert plass i begynnelsen på hardisken. Dette er årsaken til problemet. Flytt eventuelt upartisjonert plass til slutten av hd. installer xp på partisjon 1, som du nettopp har opprettet. Nå må du installere xpservicepack1, umiddelbart etter windowsxp er installert. Uten servicepack , kan dette problemet gjenta seg , dersom du har en compaq bios . Ytterligere info kan finnes på compaq sine hjemmesider. De har lansert en software patch for å fikse dette. Mitt råd er : Ikke installer noe compaq software. Compaqs egenutviklede bios og spesialdesignede hovedkort, overlater ingen informasjon til brukerne. Man har kort sagt ingen kontroll over hva som skjer på maskinen. Compaq hovedkort er no stort søppel. Bytt kort nå. Bytt til hva som helst, bare ikke compaq.Det er verd de 200 kronene det koster for et brukt p3 hovedkort. Kjøp et merkekort. Asus, Abit og Aopen er gode alternativer. Msi, epox, og gigabyte også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå