Gå til innhold

Lav temperatur på 2500k - 4,5ghz 1,32v

SirreStrikk

Anbefalte innlegg

Har nylig startet OC av min 2500k. Klokka den til 4,5ghz i bios med 1,32v. Når jeg kjører stress test i Intel extreme tuning utility(100% load) så går tempen opp til rundt 75 med en max temp på 82. Under splling som wow, total war rome 2 etc så går aldri tempen over 51 grader.

Jeg syns kanskje temperaturen er litt lav under spilling, eller mener dere at dette er helt normalt?

Kjører et mini-itx system.

Kan også nevne at jeg ser at klokke hastigheten hopper ned til 1,5ghz i kanskje 1 sekund, før den går opp til 4,5ghz igjen.

post-54096-0-51948800-1416305763_thumb.jpg

Endret av SirreStrikk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stresstester vil alltid belaste systemet mer enn et spill (iallfall de fleste spill). Så det du ser er ikke unaturlig - Temperaturene vil være lavere i spill.

Nå kjenner ikke jeg til Intel Extreme tuning, men enkelte av disse programmene er ikke å anbefale fordi de stresser systemet unaturlig mye.

Hvis systemet ditt er stabilt og ikke for varmt i alle spillene og oppgavene du vanligvis bruker PC'n til, så er dette den beste måten å sjekke overklokken din. Cinebench og AIDA64 kan jeg lett anbefale/gå god for mtp stabilitetstester.

Edit: du skriver ingenting om åssen kjøler du har, hva ambient er eller om du throttler på CPU. Så temperaturene du nevner er egentlig totalt uinteressante.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Problemet som kan oppstå er at man kjører på for høy overklokk og når man så endrer bruksmønster en dag og kjører en kraftig oppgave så får man en BSOD.

Uansett så vil også en urimelig overklokk med relativt høy cpu temperatur ha negativt utspill på holdbarheten på cpu , men i dette tilfellet vil jeg tro at det ikke har så mye å si med mindre TS ikke har råd til å erstatte den og hovedkortet minnet ( Overgang feks til DDR4 ).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...