//E Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Hei! Jeg har hørt at nextgentel og UiB har en sammarbeidsavtale, m.a.o et man får super linje til super pris hvis du har foreldre eller lignende som jobber på universitetet. Er det noen som vet hva dette tilbudet innebbærer? Lurer da på hastighet/pris osv.. Mvh E Lenke til kommentar
mbst Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 http://www.nextgentel.no/avtaler/uib Tilsvarende fins også for ntnu, uio med flere. Lenke til kommentar
Ei-rik Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Hastighet og pris: http://wlan.mortencb.cx/ngt/?page=om_abonnement Mer info: http://www.adsl.uib.no/index.html Lenke til kommentar
erlber Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Vil bare si at denne avtalen er glimrende.... Har hatt den i et år nå og er kjempefornøyd. Det eneste som er å si på NGT er kundeservice. Regn med 25-30 minutter i telefonkø. Har et par kompiser som har bestilt i det siste, og de har hatt litt problemer. Når de da bare har mobiltelefon sier det seg selv at det kan bli litt dyrt... Men, har du muligheten til å få denne avtalen (2Mbit for 350/mnd), så heng deg på! Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 http://www.nextgentel.no/avtaler/ hmm... det er teit at de ikke har andre avtaler med mange flere høyskoler da.. hva med dersom du er studen og vil ha en bra linje billig?? Lenke til kommentar
eught Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Tenk deg godt om før du velger denne avtalen. Her skal jeg fortelle deg litt hvordan den fungerer i praksis: Man får 2 mbit/640 kbit til prisen av Bravo. Dette er jo supert, og ingenting å klage på der. Men så kommer det som ikke er noe å heise flagget for: -Man deler IP med de rundt 1600 andre som har avtalen. Dette innebærer at det på populære IRC-nettverk som Quakenet, Undernet og Efnet til tider er omtrent umulig å komme inn på pga. "Too many connections from your host" (spesielt gjelder dette Undernet). Er også mange servere man er G-linet fra. At man deler IP med så mange andre folk innebærer også at man er bannet fra de fleste store DC-servere pga. en idiot som har prøvd å laste ned "lolita teen fucked incest rape xxx". -Man kan kun koble opp til fem PC'er på modemet. Har man flere enn fem PC'er på, vil fem av de få LAN og internett, mens de andre vil sitte uten noe. Dette justeres av routeren og du kan ikke konfigurere den til å gjøre annerledes. -For å komme seg på nett MÅ man gå gjennom VPN hos UiB (det er VPN om man logger seg på som familie på den siden også, men man bruker bare ikke PPTP. -Det er overhodet ingen mulighet for å konfiguere routeren, og man kan dermed ikke forwarde porter og lage servere. Om man på en merkelig måte skulle klare å få forwardet en port, hjelper det lite ettersom man deler ip med rundt 1600 andre likevel. Eneste mulighet for å kunne lage server, er ved å koble seg til VPN-gatewayen hos UiB via PPTP. Dette fører dog til at man får ca. 1 mbit i nedlastingshastighet og 25-30 kbyte/sek i uthastighet. Det bør også legges til at man KUN har lov å gjøre dette hvis man er ansatt/student ved UiB som har eget brukernavn/passord der. Dersom situasjonen er slik som hos meg, at det er en av foreldrene dine eller søsken som jobber/studerer ved UiB, er det fint lite du kan gjøre. Det var vel det jeg hadde å uttale angående denne saken. Så jeg vil råde deg til å tenke godt gjennom dette, og vurdere om du klarer å leve med de overnevnte punkter . Lenke til kommentar
hda Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Tenk deg godt om før du velger denne avtalen. Her skal jeg fortelle deg litt hvordan den fungerer i praksis: Man får 2 mbit/640 kbit til prisen av Bravo. Dette er jo supert, og ingenting å klage på der. Men så kommer det som ikke er noe å heise flagget for: -Man deler IP med de rundt 1600 andre som har avtalen. Dette innebærer at det på populære IRC-nettverk som Quakenet, Undernet og Efnet til tider er omtrent umulig å komme inn på pga. "Too many connections from your host" (spesielt gjelder dette Undernet). Er også mange servere man er G-linet fra. At man deler IP med så mange andre folk innebærer også at man er bannet fra de fleste store DC-servere pga. en idiot som har prøvd å laste ned "lolita teen fucked incest rape xxx". -Man kan kun koble opp til fem PC'er på modemet. Har man flere enn fem PC'er på, vil fem av de få LAN og internett, mens de andre vil sitte uten noe. Dette justeres av routeren og du kan ikke konfigurere den til å gjøre annerledes. -For å komme seg på nett MÅ man gå gjennom VPN hos UiB (det er VPN om man logger seg på som familie på den siden også, men man bruker bare ikke PPTP. -Det er overhodet ingen mulighet for å konfiguere routeren, og man kan dermed ikke forwarde porter og lage servere. Om man på en merkelig måte skulle klare å få forwardet en port, hjelper det lite ettersom man deler ip med rundt 1600 andre likevel. Eneste mulighet for å kunne lage server, er ved å koble seg til VPN-gatewayen hos UiB via PPTP. Dette fører dog til at man får ca. 1 mbit i nedlastingshastighet og 25-30 kbyte/sek i uthastighet. Det bør også legges til at man KUN har lov å gjøre dette hvis man er ansatt/student ved UiB som har eget brukernavn/passord der. Dersom situasjonen er slik som hos meg, at det er en av foreldrene dine eller søsken som jobber/studerer ved UiB, er det fint lite du kan gjøre. Det var vel det jeg hadde å uttale angående denne saken. Så jeg vil råde deg til å tenke godt gjennom dette, og vurdere om du klarer å leve med de overnevnte punkter . Vil bare minne om at dette ikke gjelder for NTNU's avtale med NGT. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Vil bare minne om at dette ikke gjelder for NTNU's avtale med NGT. Å takker og bukker for det... bruker mye IRC og får 2mbit linja om ei uke Trådstarter: Tror du er litt seint ute med studenttilbudet, da det må bestilles før 30.september Lenke til kommentar
dacourt Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 -Man kan kun koble opp til fem PC'er på modemet. Har man flere enn fem PC'er på, vil fem av de få LAN og internett, mens de andre vil sitte uten noe. Dette justeres av routeren og du kan ikke konfigurere den til å gjøre annerledes. Dette gjelder ikke alle... Jeg har en Cisco ruter som deler ut så mangen ip`er(10.24.x.x) jeg har lyst på. -For å komme seg på nett MÅ man gå gjennom VPN hos UiB (det er VPN om man logger seg på som familie på den siden også, men man bruker bare ikke PPTP. Du logger deg kun på UIB sitt vp nettverk dersom du har lyst. Da får du også en "fast" ip dersom du har behov for det. I utgangspunktet er ikke dette noe problem, men VPN struper jo halve hastigheten (...) og da er jo VPN ubrukelig for de fleste "hardcore" bredbånd brukere. I tillegg til UIB oppkoblingen så har jeg også fått tildelt mitt eget pasord og brukernavn (ikke familie/nextgentel) som jeg bruker til å logge meg på. Dette fungerer fint som bare det. -Det er overhodet ingen mulighet for å konfiguere routeren, og man kan dermed ikke forwarde porter og lage servere. Om man på en merkelig måte skulle klare å få forwardet en port, hjelper det lite ettersom man deler ip med rundt 1600 andre likevel. Eneste mulighet for å kunne lage server, er ved å koble seg til VPN-gatewayen hos UiB via PPTP. Dette fører dog til at man får ca. 1 mbit i nedlastingshastighet og 25-30 kbyte/sek i uthastighet. Det bør også legges til at man KUN har lov å gjøre dette hvis man er ansatt/student ved UiB som har eget brukernavn/passord der. Dersom situasjonen er slik som hos meg, at det er en av foreldrene dine eller søsken som jobber/studerer ved UiB, er det fint lite du kan gjøre. Noen har fått en ordinært innstillt ruter fra NGT til sin UIB avtale og kan dermed konfigurere routeren som alle andre vanlige NGT brukere. Dersom du har fått en låst router så kan du gå ned til din lokale IT-avdeling og be dem om å åpne routeren for deg. Eller du kan ta deg en tur ut til NGT persnlig og spørre dem pent om å få åpne den... Dersom du har UIB avtalen så er du jo i utgangspunktet en ansatt eller en student. Jeg skal ut å få fikset min router så snart jeg får tid. Trenger å åpne ftp porten min blant annet. mvh dacourt Lenke til kommentar
eught Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Jeg vet at for å kunne benytte PPTP må man logge seg på hjemmekontoret med et eget brukernavn og passord som man har fått av NGT. Man kan benytte internett som med familie-brukeren, men har i tillegg mulighet til å bruke PPTP og få egen IP og åpne porter. På min Cisco router deler den bare ut IP'er fra 10.24.20.122-126. Kommer det flere på, vil som sagt de hverken få LAN eller internett. Jeg vet også at noen har fått en vanlig konfigurert router, og det plager meg. Jeg har ringt til NGT to ganger for å høre om jeg kunne fått vanlig konfigurert istedenfor, men da sa de bare at hovedgreien med avtalen er at man skal gå gjennom UiB, så det var "take it or leave it". Du er heldig dersom du får lov å få en vanlig konfigurasjon. Jeg skulle gjerne quotet i dette innlegget, men det ble bare rot med dette nye greiene . Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Jeg vet at for å kunne benytte PPTP må man logge seg på hjemmekontoret med et eget brukernavn og passord som man har fått av NGT. Man kan benytte internett som med familie-brukeren, men har i tillegg mulighet til å bruke PPTP og få egen IP og åpne porter. På min Cisco router deler den bare ut IP'er fra 10.24.20.122-126. Kommer det flere på, vil som sagt de hverken få LAN eller internett. Jeg vet også at noen har fått en vanlig konfigurert router, og det plager meg. Jeg har ringt til NGT to ganger for å høre om jeg kunne fått vanlig konfigurert istedenfor, men da sa de bare at hovedgreien med avtalen er at man skal gå gjennom UiB, så det var "take it or leave it". Du er heldig dersom du får lov å få en vanlig konfigurasjon. Jeg skulle gjerne quotet i dette innlegget, men det ble bare rot med dette nye greiene . Jeg har UiO avtalen. Jeg kjenner flere som har denne avtalen. Ingen har satt opp VPN - så da jeg fikk mail fra NGT om at jeg skulle sette opp VPN så skrev jeg tilbake at jeg helst ikke ville det. Fikk da svar om at det var uaktuelt å ha dett tilbudet uten å bruke VPN... vel - jeg har ikke satt det opp... håper ikke de bryr seg. Ellers så deler netopia routeren min villig ut så mange adresser jeg vil og jeg kan konfigurere den akkurat som jeg vil. relativt.net er en fin hjelp der. Ellers er det jo bare å sette opp en DHCP/NAT boks innafor routeren... Er jo sånn telenor/UPC kundene må gjøre uansett... ser ikke at det er noe stort problem. Men uansett - det vikrer som om NGT er inkonsekvente på den VPN politikken. Jeg kjenner til andre som har fått opplyst fra NGT at de kan velge om de vil bruke VPN... Heldigvis setter ikke NGT dette opp - jeg må selv gjøre det. Og det kommer ikke til å skje ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå