Gå til innhold

Athlon MP vs XP

Insanity

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Xp og Mp er samme prosessoren. Er ingen ytelsesforskjell paa samme klokkefrekvens. Forskjellen er vel hovedsaklig at Mp passer fint for dual-systemer og er veldig dyr. AMD sier de tester dem mye grundigere enn Xp'ene. Mp'ene kommer ferdig opplaast, men Xp'ene er laaste.

Lenke til kommentar

Quote:

mFaFa skrev (2002-02-21 03:38):

Xp og Mp er samme prosessoren. Er ingen ytelsesforskjell paa samme klokkefrekvens. Forskjellen er vel hovedsaklig at Mp passer fint for dual-systemer og er veldig dyr. AMD sier de tester dem mye grundigere enn Xp'ene. Mp'ene kommer ferdig opplaast, men Xp'ene er laaste.

Dette er litt feil, fordi at MP er ikke helt de samme prosessorer, men den er designet for dual HK og er testet nettopp for dual bruk.

Hvist kan du bruke MP på alle nye socet a HK, men du bør dobbelsjekke for å være sikker.

Lenke til kommentar

Naa syns jeg du var litt pirkete! Du sier at jeg har litt feil fordi 'MP er ikke helt de samme prosessorer, men den er designet for dual HK og er testet nettopp for dual bruk.' Men det er jo forsaavidt det jeg saa! Jeg sa jo; 'Forskjellen er vel hovedsaklig at Mp passer fint for dual-systemer og er veldig dyr. AMD sier de tester dem mye grundigere enn Xp'ene.'

Lenke til kommentar

Quote:

mFaFa skrev (2002-02-22 01:44):

Naa syns jeg du var litt pirkete! Du sier at jeg har litt feil fordi
'MP er ikke helt de samme prosessorer, men den er designet for dual HK og er testet nettopp for dual bruk.'
Men det er jo forsaavidt det jeg saa! Jeg sa jo;
'Forskjellen er vel hovedsaklig at Mp passer fint for dual-systemer og er veldig dyr. AMD sier de tester dem mye grundigere enn Xp'ene.'

Jamen de er jo ikke egentlig de samme prosessorene da hvis de er bygget for Dual, noen som Xp ikke er.

De stammer fra samme type prosessorer ja, men da kan du nesten si at T.bird,duron,Xp og mp er de sammer...bare de brukes til forskjellige fing!!??

Lenke til kommentar

Det er vel forsåvidt bevist at XP kjører fint på dual systemer også, og ytelsen er også lik.(vertfall tilnerma)

T.bird og duron er en genrasjon eldre og har dårligere ytelse.

MSI K7T266 PRO-R

AMD Athlon [email protected] (268fsb)

512 MB PC2100 DRR-Ram

WD 60GB 5400rpm(=lite bråk?)

ASUS V8200 Deluxe(ikke ti500) 235@540

SB-Live! Platinium 5.1

Digital Doc 5 :smile:

Chieftech Dragon tower "with a blue aura" :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Civilix på 2002-02-22 08:41 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-22 08:08, B|Real skrev:

Jamen de er jo ikke egentlig de samme prosessorene da hvis de er bygget for Dual, noen som Xp ikke er.

De stammer fra samme type prosessorer ja, men da kan du nesten si at T.bird,duron,Xp og mp er de sammer...bare de brukes til forskjellige fing!!??

MP og XP er akkurat samme prosessorkjerne; palominokjerna. Eneste forskjellen er at MP er testa for og verifisert for MP-bruk.

MP og XP er altså fysisk og arkitekturmessig helt like, men de er begge forskjellige fra T-bird og Duron.

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1554

kelv

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-22 09:04, pgressum skrev:

Og for å flisespikke litt;

XP og MP har forskjellige microcodes... altså det som hovedkortet bruker til å identifisere CPUene.

Ellers er L1 broene til MP ikke brent over som de er på XP.

Annet enn det er de vel helt samme CPUen.

Er du sikker på at XP og MP har forskjellige microcodes? Jeg synes å huske å ha lest at opplåste XP'er blir detektert som MP av bios og WCPUID.

Eneste jeg klarte å finne i farten var denne:

http://www.overklokking.no/cpu/athlon_xp_u...ing/index4.html

Se på WCPUID bildet: Prosessor: Athlon MP

Forfatteren av artikkkelen sier at det er en XP han har låst opp.

Er det noen som har noen linker til info som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Lenke til kommentar

I de fleste tilfeller kan en XP bli identifisert som en MP og det stort sett alltid på dual HK med Xp`er.

MP er det implemetert noe som heter smart MP teknologi som har en teknologi som gjør at prossesorene kan sende informasjon om seg (bufferen). KUN MP!

Det er også to fordeler til med smart MP. Husker ikke helt hva det var.

Både XP og MP bygger på Palominokjernen og har ingen andre forskjeller enn Smart MP teknologi.

En prossesor XP, to er MP. Det er blitt offentliggjort at XP`ene yter like bra i dual som MP men det gjelder ikke XP1900+ og XP2000+ for disse er sperret for dual.

Men dual MP mener jeg alltid er litt bedre enn dual XP så lenge XP`en ikke blir sperret.

Når det gjelder oveklokking av XP`en så blir den nesten alltid identifisert som MP. Men det finnes tilfeller som motbeviser dette også. Jeg tviler sterkt på om MP XP har forskjellige microcodes.

Vennlig hilsen

Vegard.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-22 15:17, Vegard20 skrev:

(..)

MP er det implemetert noe som heter smart MP teknologi som har en teknologi som gjør at prossesorene kan sende informasjon om seg (bufferen). KUN MP!

Det er også to fordeler til med smart MP. Husker ikke helt hva det var.

(..)

SmartMP er vel bare navnet på teknologien amd bruker som gir hver prosessor en egen link til chipset osv. Dette har vel med chipsetarkitekturen/hk å gjøre. Om du får to XP prosessorer til å fungere i dual bruker de vel nødvendigvis smartMP.

Lenke til kommentar

Nei der tar du feil.

Poenget er at prossesorene kan sende data`er melom bufferene sine. Det kan ikke XP!

Denne teknologien må være implementert i CPU`en også ikke bare eller chipsett.

PcWorld.no har noe om dette og så klart AMD.com.

Jeg har ikke URL`ene i hodet. dessverre...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-23 14:49, Vegard20 skrev:

Nei der tar du feil.

Poenget er at prossesorene kan sende data`er melom bufferene sine. Det kan ikke XP!

Denne teknologien må være implementert i CPU`en også ikke bare eller chipsett.

PcWorld.no har noe om dette og så klart AMD.com.

Jeg har ikke URL`ene i hodet. dessverre...

Det eneste jeg kan finne i de artikklene jeg har pløyd igjennom nå er at forskjellen mellom MP og XP er testingen den gjennomgår etter produksjon. Blant annet den delen av kjerna som har logikken for MP blir ikke testet i det hele tatt på XP prosessoren og derfor er det ingen garanti for at den virker. Men den er tilstede og ibruk om du setter opp en boks med to XP-prsoessorer.

Men unsett, som du sier tidligere er jo de nyeste XP'ene sperret for dual, så har det jo lite å si.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-22 08:08, B|Real skrev:

Quote:

mFaFa skrev (2002-02-22 01:44):

Naa syns jeg du var litt pirkete! Du sier at jeg har litt feil fordi
'MP er ikke helt de samme prosessorer, men den er designet for dual HK og er testet nettopp for dual bruk.'
Men det er jo forsaavidt det jeg saa! Jeg sa jo;
'Forskjellen er vel hovedsaklig at Mp passer fint for dual-systemer og er veldig dyr. AMD sier de tester dem mye grundigere enn Xp'ene.'

HAHA, litt driti ut mehner jeg :smile: Jaja, men jeg skal ikke vaere totalt dust heller da. Tydelig at du ikke visste helt hva du pratet om :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...