Gå til innhold

Noen som bruker Storage Spaces in Windows 8/8.1?

Anbefalte innlegg

I så fall; erfaringer/meninger?

Software RAID har aldri vært det helt store, men jeg lurer på om Storage Spaces-teknologien i Windows har kommet langt nok til å være et reelt alternativ?

Jeg planlegger et oppsett med 8-10 x 4TB og alternativene er Storage Spaces eller å plukke opp et "årntli" RAID-kort fra LSI, 3Ware eller Areca. Siste alternativ blir selvsagt mye dyrere, spesielt siden jeg må ha et kort med 12 eller 16 kanaler. Ytelsen er ikke særlig viktig, jeg er egentlig utelukkende ute etter pålitelighet, så om Storage Spaces er til å stole på er jeg mer enn villig til å skippe det ekstra kortet.

Så igjen: erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg brukte Storage Spaces i Server 2012, som jo skal være det samme.

Hadde 8x 2TB i et halvt år, før jeg kjøpte et brukt Areca 1231 (12-port).

Storage Spaces fungerte fint, men jeg føler meg tryggere nå.

Hvis jeg ikke husker feil, kunne jeg ikke legge til flere disker i Storage Spaces, at det var derfor jeg skaffet HW-RAID.

Det skal sies at når jeg skulle flytte over mange filer til andre harddisker for mellomlagring ved overgang til HW-RAID, oppdaget jeg at 2 av diskene hadde problemer. Dette ble ikke oppdaget av SMART, så om Areca'n hadde oppdaget det vet jeg ikke. Diskene ble kastet.

Lenke til kommentar

Legge til flere disker kan man gjerne ikke på vanlig raid heller, selv om jeg vet enkelte dyrere kort som Areca støtter det.

Det er vel hovedgrunnen at at jeg droppet raid den gangen jeg skulle lage meg server, utrolig ufleksibelt.

Jeg vil vel tro softwareraid kan være en fordel om man ikke har veldig brukt for høy ytelse.

Da slipper man problemer når controlleren ryker.

En softwarecontroller kan man vel altids ta backup av(?)

Ta backup av hardware er ikke alltid like enkelt

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke helt hva det er du et ute etter, om det er sikkerhet/backup du snakker om, eller om det er for RAID0 og hastighet. For det første så regner jeg med at du har en integrert RAID-funksjon på hovedkortet. For det andre, om det er sikkerhetsfunksjonen (samme filer på flere disker i tilfelle crash) så kan du jo vurdere StableBit Drivepool, som er det jeg bruker på min server (Windows Server 2012 Essentials R2. Da kan man legge til og fjerne disker av forskjellig type/kapasitet som man vil, og velge hvilke mapper man vil at skal ligge på flere fysiske disker (folder duplication). Det er en billig og i hvert fall for for meg bra løsning!

Lenke til kommentar

Legge til flere disker kan man gjerne ikke på vanlig raid heller, selv om jeg vet enkelte dyrere kort som Areca støtter det.

Det er vel hovedgrunnen at at jeg droppet raid den gangen jeg skulle lage meg server, utrolig ufleksibelt.

Jeg vil vel tro softwareraid kan være en fordel om man ikke har veldig brukt for høy ytelse.

En softwarecontroller kan man vel altids ta backup av(?)

Ta backup av hardware er ikke alltid like enkelt

En kontroller kan man kjøpe ny, og Areca kontrollere dør ikkje :D

Hvem gidder å ha en "vanlig" kontroller når man kan ha Areca? :green:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker feil, kunne jeg ikke legge til flere disker i Storage Spaces, at det var derfor jeg skaffet HW-RAID.

Ifølge Microsofts sider kan man legge til disker, men ikke fjerne dem. Det er jo heller ikke så aktuelt...

Det skal sies at når jeg skulle flytte over mange filer til andre harddisker for mellomlagring ved overgang til HW-RAID, oppdaget jeg at 2 av diskene hadde problemer. Dette ble ikke oppdaget av SMART, så om Areca'n hadde oppdaget det vet jeg ikke. Diskene ble kastet.

Det er jo mer enn en smule foruroligende, men feilen lå vel da i SMART-funksjonen og ikke i Storage Spaces. Om et RAID-kort hadde rapportert om problemene er et godt spørsmål.

Det er nettopp grunnen til at jeg vurderer Storage Spaces. At en disk ryker er uansett alltid en risiko, men med en fysisk kontroller på toppen er det jo i tillegg en risiko for at den også går fløyten.

Nå vet jeg ikke helt hva det er du et ute etter, om det er sikkerhet/backup du snakker om, eller om det er for RAID0 og hastighet. For det første så regner jeg med at du har en integrert RAID-funksjon på hovedkortet. For det andre, om det er sikkerhetsfunksjonen (samme filer på flere disker i tilfelle crash) så kan du jo vurdere StableBit Drivepool, som er det jeg bruker på min server (Windows Server 2012 Essentials R2. Da kan man legge til og fjerne disker av forskjellig type/kapasitet som man vil, og velge hvilke mapper man vil at skal ligge på flere fysiske disker (folder duplication). Det er en billig og i hvert fall for for meg bra løsning!

Det jeg er ute etter er sikkerhet, helt enkelt. Skriveytelse spiller svært liten rolle; filene vil skrives til disk og deretter ligge der uten å bli modifisert "for alltid" eller til de blir slettet. Leseytelse er litt mere viktig, men jeg kan ikke se for meg at noe oppsett kan yte dårlig nok til å ikke takle f.eks streaming av film og musikk.

Drivepool høres interessant ut, selv om det virker svært likt Storage Spaces? Imidlertid finner jeg ikke noe om paritet, så jeg antar at sikkerheten ivaretas av brukeren selv, ved å speile gitte foldere? I så fall blir det litt mindre interessant, idet så mye mere lagringsplass behøves.

Om jeg skulle velge en annen løsning enn de nevnte, så heller jeg kanskje mer mot SnapRAID.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er 2 ting det er noe mening å ha som lagring.

Enten ZFS på skikkelige HBA'er med it firmware, og Areca ix kontroller med cache og batterribackup.

Har selv ZFS for backup av ting som er viktig, og Areca raid-6 for masselagring og Areca raid-0 med ssder for hastighet.

Kan man ikkje eller ikkje vil dille med ZFS, så er det bare Areca hardwareraid igjen etter min mening. Har et "par" (ca 140) TB med harddisker og SSD'er og det funker for meg ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...