Gå til innhold

Hjelp, jeg er sulten..

EirikH96

Anbefalte innlegg

Vel kompis ingen andre enn deg selv som kan leve for "deg". 4000,- i mnd dvs 1000kr uken. det er ikke luksus, men hvis du er flink med pengene kan du ihvertfall spise god mat og kose deg frem til du får deg en jobb :)

1000 kr til mat i uken kan være luksus så lenge man disponerer rett...

Ja sant nok, men gutten er bare 18 & uansvarlig. håper han lærer fort hvis ikke burde han søke hjelp hos familie eller venner. Kanskje faren/ moren kan ta pengene og gi han matpenger hver uke eller noe? hmm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så akkurat på mobilbanken de ti siste trasaksjonene. Alle er fra dagligvarekjeder, så jeg bruker det ikke opp på så mye tull heller. Når jeg ser prisene tenker jeg tilbake og ser: 195, så husker jeg at det bare var til det nødvendige, pluss noe kjøttdeig og en gryterett. Kan ikke si opp mobilregninga mi! Har ikke wifi hjemme så det er eneste form for Internet jeg har. Så da bruker jeg heller ikke netflix, spotify eller lignende.

Si opp mobilabonnementet du har nå, og kjøp deg netcom kontantkort. Da får du 20 000 minutter,sms & mms samt 250mb å surfe for som varer 14 dager. dvs du betaler 99,- per 14 dag og hver 14 dag når du betaler 99,- så blir kontantkortet ditt fylt opp igjen så det er en veldig bra deal :) 198,- mnd uansett

Endret av Majestic
Lenke til kommentar

er lettere å holde styr på faste utgifter en dynamiske utgifter.

Ellers, som flere sier, det gjelder å notere alt man bruker pengenge på.

Noter alt i excel,

Skriv opp hver dag hva du bruker pengene til.

Ha en funksjon som viser hvor mye du har brukt de siste to ukene, og hva du har igjen, samt hvordan du ligger igjen i forhold til antall dager gått.

I tilegg til dette setter du deg ned å går igjennom listen hver 2. uke og merker alt du kunne klart deg uten, da lærer du det.

Men selvsagt, det er vanskelig å sette seg inn i situasjonen når man har godt kontroll selv og ikke egentlig ser problemet.

Lenke til kommentar

Okei! Så hva om jeg tar med kvittering hver gang fremover og kanskje i helgen sitter og ser over hva jeg egentlig ikke trengte, noterer meg det jeg fikk mest bruk for og lager en ny handleliste for neste uke?

Får rote frem den gule kokeboka mi og se etter ting som er godt, rimelig og lett å lage :)

Snakket med ei i familien. Hun sa at i starten av denne overgangen om å ordne økonomien, kunne jeg gå til Frelsesarmeen og spurt om et lite måltid. Kan det hjelpe litt?

Når du handler så handler du så du har middag for 2 uker fremover... se på First Price varer, 1 kg pasta koster ca 10 kroner, ett glass pastasaus koster ca 7 kroner, etc og det er faktisk god mat.

Du skal LETT klare å handle middager for 14 dager for ca 40 kr per middag... det blir bare 1200 kr for middagene på en HEL måned.

Pakker med knekkebrød koster under 10 kr... Havre er ett godt knekkebrød til ca 15 kr for en dobbelpakning. Kneipbrød koster under 10 kr stk.

Ingen problem å leve for 2500 kr måneden og spise seg god og mett samtidig hvis man går inn for å leve billig... det betyr ikke at man lever dårlig.

Dette er spot on. Ligger selv på 700kr mnd og vil påstå at jeg lever godt nok.

Lenke til kommentar

Hamstre inn rema1000 pastasaus til 5kr glasset, kjøp inn fullkornspasta til 15 kr kg eller no (fullkorn gir mer metthestfølelse), også kjøper du rema kyllingkjøttdeig til 17 kr for 400g.

1 glass med saus og kjøttdeig gir 2 middager til 20 kr pr middag. (hvis du i tillegg kjøper litt hvitløk og litt oregano og basilikumkrydder så blir dette enda et par hakk bedre)

Rema1000 tomatsuppe med ekstra pasta/egg i 10 kr pr middag

First price pytt i panne 15 kr + 400 g kalkunpølser fra prior 20 kr gir også en billig middag. Restene på pølsene kan brukes til andre retter også.

Hvis du har frysemuligheter så er det ofte partikjøp eller lignende på obs og rimi med billig kjøttdeig som du kan fryse ned.

Følg med på reklamene som kommer i posten og vær bevist på prisen på det du kjøper.

Var en periode hvor jeg, fruen og ungene på 1 og 3 år (med bleier) klarte oss på under 3500 kr mnd.

Alt går med ved å være prisbevist og å kjøpe i større kvanta på tilbud for så å fryse ned.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du sier du ikke vet hvor pengene blir av... Det er faktisk noe av det letteste du kan rette på.

Ta med kvittering etter hver handletur.

Av rein nysgjerrighet så gjorde jeg det selv i et halvårs tid, bare for å se hva jeg bruker mest penger på og hvor mye det egentlig går av forskjellige forbruksvarer.

La sammen i kategorier som "mat/dagligvarer" , "fyll og fanteri", "aviser/blader", "hygiene" osv osv

Ikke overrasskende så scora alkohol/tobakk høyt på den lista, men det visste jeg allerede.

Sjokket kom da jeg så hvor mye jeg brukte på snop og brus ila et halvår. Og det er her hele poenget kommer inn i bildet. Når du legger sammen totalen på hva man kan klassifisere som "unødvendig" så går det som regel opp et lys for deg, og det er lettere å styre unna slike fristelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...