EirikH96 Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Jeg er nå en 18 år gammel gutt. Jeg bor alene. Har ingen jobb. På fritiden spiller jeg håndball og trives med det. For å få råd til husleie og mat hjelper NAV meg. Etter regninger er betalt sitter jeg igjen med 4000 til mat og fritid. Så prøver jeg å være fornuftig og dele opp slik at jeg har 2000 annen hver uke. Men det er noe galt med meg. Jeg klarer ikke å kontrollere pengebruken min. Jeg prøver å være fornuftig å kjøpe inn brød, melk og pålegg. Hva resten av pengene mine går til vet jeg rett og slett ikke. De bare forsvinner. Jeg kjøper nesten aldri inn middag, fordi jeg tør ikke å satse på at jeg har nok penger til å kjøpe brød fremover. Så de siste dagene spiser jeg bare dette. Jeg spiser opp ett brød annenhver dag, men jeg føler at det ikke er nok. Hver dag går jeg rundt med en følelse av sult. Dette kjenner jeg mest om kveldene. Jeg får ikke sove om nettene fordi jeg ligger å tenker på hvor mye tynnere kroppen min føles. Jeg får også et større ubehag på siden av kroppen, der ribbeina skilles ned mot magen. Når jeg ligger kan man se det tydelig at jeg bare blir tynnere. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre lenger.. Det er en så stor psykisk smerte i meg som sier at jeg er alt for tynn, men jeg klarer ikke gjøre noe med det. Jeg har ikke råd til å spise meg tykkere med god middag hver dag. Eller en gang i uken for den saks skyld. Om kveldene ligger jeg bare å tenker på at jeg trenger hjelp. Jeg trenger en person som kan hjelpe meg å bruke pengene mine riktig. Som kan hjelpe meg å kjøpe inn og lage gode måltider hver dag. Som kan hjelpe meg å slippe å gråte om nettene fordi jeg har et alt for stort ubehag. Hvis du finnes der ute et sted. Hjelp meg, værsåsnill! Før det er for sent. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 (endret) Du vet ikke hvor pengene forsvinner? Åpne nettbanken din og gå gjennom månedshistorikken din til du får en oversikt over forbruket ditt. Bytt fra abonnement til kontantkort på mobiltelefonen din, avbestill alle tjenester som du ikke trenger (Netflix, Spotify, osv), sett av maks 500kr som du kan bruke til spill, filmer, musikk, brus, snacks o.l. Skal du ha noe som koster mer enn 500kr så venter du to omganger til du har råd. 3500kr (resterende) bør gå til det nødvendige som mat, hygiene-artikler, strøm og leie. Har du penger til overs innen neste trygd kommer inn så kan du fordele pengene slik du selv ønsker og så justere budsjettet ditt. Var 3500kr for lite til det nødvendige så legger du til 200kr til på det budsjettet. Hadde du 300kr til overs for måneden så kan du legge 100kr over på det andre budsjettet. I begynnelsen ville jeg brukt alle resterende penger til et buffer du kan ha i tilfelle ting går galt. Endret 18. november 2014 av Gavekort 2 Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Hvordan kan du ikke vite hva pengene går til? Regelrett glemmer du at du kjøper en pakke tyggis, for eksempel? Å ha lite penger krever disiplin. Lenke til kommentar
EirikH96 Skrevet 18. november 2014 Forfatter Del Skrevet 18. november 2014 Så akkurat på mobilbanken de ti siste trasaksjonene. Alle er fra dagligvarekjeder, så jeg bruker det ikke opp på så mye tull heller. Når jeg ser prisene tenker jeg tilbake og ser: 195, så husker jeg at det bare var til det nødvendige, pluss noe kjøttdeig og en gryterett. Kan ikke si opp mobilregninga mi! Har ikke wifi hjemme så det er eneste form for Internet jeg har. Så da bruker jeg heller ikke netflix, spotify eller lignende. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Noter ned ALT du kjøper og hva det koster. Så ser du fort hva pengene går til. 2 Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Et lite tips angående dagligvarer. Jeg har to barn, og vet hvor mye dyrere det er med "noe småtteri" som en sjokoladeplate, en sjokomelk eller en pose med chips for den saks skyld. Plutselig er en tur på butikken for å kjøpe brød og melk som skulle koste 40 kr plutselig blitt en tur på butikken som kostet 100 kr. Og det blir endel når det gjentar seg. Pluss at det i din situasjon (og min for den saks skyld) kan være greit å kjøpe noen billigprodukter. Spaghetti, ris og poteter er alle sammen billig, og kan brukes som basis i de fleste middager. Hvetemel er kjekt å ha for å kunne bake litt. Tenk økonomisk, gjør som de andre nevner over her, og vær bevisst når du handler. 4000 kr er ikke mye å leve av, men det skal være mer enn nok for mat til en person 2 Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Ta alltid med deg kvittering fra dagligvarebutikken hver gang, så ser du hva du har brukt pengene på. Handle inn for en uke av gangen, og da med handleliste som du har laget på forhånd. Da har du ca 1000kr i uken å handle for. Det er for én person, det burde holde i massevis. 2 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Eg har ett matbudsjett på kr 4000,- pr måned, noe som blir 1000 kr pr uke. I tillegg har eg ei datter hver andre uke, så det budsjettet er for 1,4 personer på en måned. Og det går helt greit. Det krever planlegging og at du lager mat selv. Mest mulig fra bunnen av, og lag større mengder som du kan spre utover via kjøleskap og fryser. Da går det også raskere å lage hver middag. Samtidig handler eg på butikken kun en gang i uken, og da når det er minst folk der, når eg er mett, og med en ok plan for hva eg har tenkt å lage de neste dagene. Rundstykker og kjøttkaker lager eg selv, og løfter etthvert måltid opp noen hakk. Brød prøver eg å lage, men så langt ingen suksess. Overskuddspoteter fra middager spares på og blir lett "noe attåt" sikringskost med egg og andre rester som surres i pannen. Sultfølelsen du har kan komme av feilernæring og at du ved å justere kostholdet lett kan gå fra "sulten og spiser mye" til "spiser mindre og går opp i vekt". 3 Lenke til kommentar
EirikH96 Skrevet 18. november 2014 Forfatter Del Skrevet 18. november 2014 (endret) Okei! Så hva om jeg tar med kvittering hver gang fremover og kanskje i helgen sitter og ser over hva jeg egentlig ikke trengte, noterer meg det jeg fikk mest bruk for og lager en ny handleliste for neste uke? Får rote frem den gule kokeboka mi og se etter ting som er godt, rimelig og lett å lage Snakket med ei i familien. Hun sa at i starten av denne overgangen om å ordne økonomien, kunne jeg gå til Frelsesarmeen og spurt om et lite måltid. Kan det hjelpe litt? Endret 18. november 2014 av EirikH96 Lenke til kommentar
-Alexandra- Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Her er noen billige og mettende råvarer du kan skrive opp på handlelisten din: - Tunfisk på boks (masse proteiner, gir god metthetsfølelse, billig!) - Stor kartong egg (masse proteiner, gir god metthetsfølelse, billig!) - Ris (karbohydrater, veldig billig!) - Poteter (karbohydrater, veldig billig) - Havregryn (mye fiber og komplekse karbohydrater, billig, veldig sunt og metter leeeenge) Alle disse matvarene er det relativt enkelt å tilberede også. Voila! 1 Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 (endret) Ellers koster en boks med lapskaus kun 30kr Også har du first price pytt i panne som koster 15(?). Fint med brødskive til! Endret 18. november 2014 av Dapp47 Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Arme riddere aka. french toast var en slager for meg første året jeg bodde aleine. Kneip+egg+melk+kanel/salt/pepper/hva du måtte ønske. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 (endret) Det er veldig snodig at du ikke klarer deg på 4000 i måneden på mat. Det er 1000 kr i uka. Mye mere enn jeg bruker som har fast jobb. Du sier du bare finner transaksjoner fra dagligvarebutikk og slikt, men da må du jo kjøpe utrolig mye greier du ikke trenger hvis du fortsatt går rundt og er sulten hver dag. En større familie på 3-4 stk kan fint klare seg med 1000 i uka på mat også. Du må jo ha et helt villt overforbruk på et eller annet, er det noe du fornekter for deg selv? Bruker du hundrevis av dollar i måneden på camsites/nettpoker eller noe slikt? Det høres helt sprøtt ut. Endret 18. november 2014 av Bytex 1 Lenke til kommentar
Centy88 Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Hmm utrolig. Er det en som prøver å dra en Hexabyte eller Nasciboy hvor er du.?? Lenke til kommentar
hean Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Okei! Så hva om jeg tar med kvittering hver gang fremover og kanskje i helgen sitter og ser over hva jeg egentlig ikke trengte, noterer meg det jeg fikk mest bruk for og lager en ny handleliste for neste uke? Får rote frem den gule kokeboka mi og se etter ting som er godt, rimelig og lett å lage Snakket med ei i familien. Hun sa at i starten av denne overgangen om å ordne økonomien, kunne jeg gå til Frelsesarmeen og spurt om et lite måltid. Kan det hjelpe litt? Når du handler så handler du så du har middag for 2 uker fremover... se på First Price varer, 1 kg pasta koster ca 10 kroner, ett glass pastasaus koster ca 7 kroner, etc og det er faktisk god mat. Du skal LETT klare å handle middager for 14 dager for ca 40 kr per middag... det blir bare 1200 kr for middagene på en HEL måned. Pakker med knekkebrød koster under 10 kr... Havre er ett godt knekkebrød til ca 15 kr for en dobbelpakning. Kneipbrød koster under 10 kr stk. Ingen problem å leve for 2500 kr måneden og spise seg god og mett samtidig hvis man går inn for å leve billig... det betyr ikke at man lever dårlig. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Ris får man ofte svært billig om man kjøper f.eks. større sekker istedenfor Uncle Ben's og tilsvarende, og en slik sekk varer leeenge. Kyllingfilet får du også frossent i 2 kg-poser i de fleste butikker, til en snill pris. Sleng på noe frossengrønnsaker, og du har et ålreit måltid. Blir det for tørt går det helt sikkert an å lage seg en saus til uten at den blir altfor dyr. Billigprodukter kan være helt greie, men det er ikke vits å kjøpe brød som smaker papp bare fordi det er billig. Prøv deg frem med hva som funker for deg i billigseksjonen i butikken. I fjor "tvang" roomiesene mine på meg en blindtest av Cola, der jeg ikke kunne skille First Price Cola Free fra Pepsi Max, og siden har førstnevnte vært de facto standard her i huset. Ulike billigvarianter av kjøttdeig behager også smaksløkene mine i samme grad som Gilde. Du bør heller ikke se deg blind på kilopris. Om vare X koster 24 kr for 350 gram og vare Y koster 30 kr for 500 gram vil Y ha lavest kilopris, men det vil likevel være penger ut vinduet hvis du uansett ikke trenger mer enn 350 gram. Skinke er kroneksempelet i mitt kjøleskap; kjøper jeg billigvarianter (som heller ikke er særlig god) får jeg gjerne langt mer enn jeg alene klarer å spise opp før pakken har blitt sitt eget lille økosystem, til en noe høyere totalpris kontra varianten som samtidig smaker godt. 1 Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Rema har jo også en drøss med middagsforslag til under 100 kr. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Last ned appen "Mattilbud" ville jeg gjort. Som student sjekker jeg denne for nye tilbud hver mandag, og plukker meg ut de som er bra, gjerne etter jeg har spist så jeg ikke blir fristet av chipstilbud o.l. Så deretter utover uken drar jeg innom butikkene som jeg vet har bra tilbud når jeg er i nærheten og skal hjem. Eks bunnpris har for øyeblikket 400g kjøttdeig til 20 kr, kjøpte 3 slike og har i fryseren. Det som er artig med å følge tilbudene er at da får du en naturlig variasjon i kosten, ettersom man får nye matvarer like ofte som butikkene skifter tilbud. Har også liggende sånn 3-4 pakker med pasta fra Rema til 3,50 kr pr 500g, i tillegg til mye basic hermetikk som hakkede tomater og kidneybønner. Kommer ofte til nytte, i tillegg til at det er billig og godt. Lenke til kommentar
Majestic Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Vel kompis ingen andre enn deg selv som kan leve for "deg". 4000,- i mnd dvs 1000kr uken. det er ikke luksus, men hvis du er flink med pengene kan du ihvertfall spise god mat og kose deg frem til du får deg en jobb Lenke til kommentar
hean Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Vel kompis ingen andre enn deg selv som kan leve for "deg". 4000,- i mnd dvs 1000kr uken. det er ikke luksus, men hvis du er flink med pengene kan du ihvertfall spise god mat og kose deg frem til du får deg en jobb 1000 kr til mat i uken kan være luksus så lenge man disponerer rett... 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå