Helm Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Jeg har en laptop som lager tikkelyder straks stikkontakten plugges i veggen. Lyden kommer fra datamaskinen, ikke fra transformatoren. Jeg har inntrykk av at tikkingen kommer fra under tastaturet et sted, kanskje fra maskinens bakkant der strøminntaket er. Den høres som "tikk-tikk...tikk-tikk...tikk-tikk..." Jeg har ikke lagt merke til at tikkingen oppstår mens maskinen er i gang. Men hvis jeg ikke får tikkingen stoppet før maskinen starter, vil den fortsette å tikke. Jeg har heller ikke hørt at tikkingen har oppstått etter at maskinen slås av, men jeg har for vane å dra ut stikkontakten ganske raskt. En sjelden gang nekter maskinen å starte opp og det blinker i både power-lampen og ladelampen. Når maskinen nekter å starte hjelper det å ta ut batteriet og smekke det på plass igjen. (Merk: Jeg forsøkte ikke å starte på batteristrøm.) Tikkelyden kan også opphøre når batteriet tas ut og smekkes på plass, men dette er tungvint så jeg bruker et lettere knep: Drar ut strømledningen og setter den inn i PC'en igjen noen ganger, også da pleier tikkelyden å opphøre. Tikkelyden har vært her i flere uker, lenge trodde jeg den kom fra et annet sted. Maskinen fungerte som normalt. Bare to-tre ganger har den nektet å starte på første startforsøk. Batteriet er ca fem år gammelt og fungerer. Jeg vet ikke om et batteri kan tikke uten å ha kortsluttet, men uansett så sitter batteriet i et av de fremre hjørnene og det er ikke der lyden virker å komme fra. Det kan ikke være mange komponenter som får strøm før maskinen slås på, så kanskje noen kan si hva feilen kan være. Maskinen heter Compaq Armada, og jeg vet ikke hva hovedkort etc. heter. Men det ville uansett neppe vært mye til hjelp for denne typen feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå