Caladanian Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 2 sekunder Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
rolfmm Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Flott - og konsentrert dramatisk. Jeg ville selv beskjært det krafig oppe og nede til ca 1:2,5 1 Lenke til kommentar
Caladanian Skrevet 18. november 2014 Forfatter Del Skrevet 18. november 2014 Flott - og konsentrert dramatisk. Jeg ville selv beskjært det krafig oppe og nede til ca 1:2,5 Jeg har prøvd å kutte det til panoramaformat, men da savnet jeg kontrasten mellom sonen der det er "action" og de rolige overflatene (mørkeblå/sort). Lenke til kommentar
Caladanian Skrevet 18. november 2014 Forfatter Del Skrevet 18. november 2014 Flott - og konsentrert dramatisk. Jeg ville selv beskjært det krafig oppe og nede til ca 1:2,5 Prøvde nå en versjon i 16:9 med fokus på skyen. Det funker også. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Spennende med lyn, men jeg ville også ha beskjært krafttig. Når jeg ser bildet i full størrelse får jeg frem mye mer dramatikk ( har skjerm på 2560 x 1440 px). 1 Lenke til kommentar
Kristoffer Møllevik Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Dagens bilde: Dramatikken, og den skrekkblandede fryden som naturlig følger med et tordenvær er nok noe av grunnen til at bilder av lynnedslag er appelerende, og har en nesten gitt ?wow?-effekt fra utgangspunktet av. Men det er ikke bare å peke kameraet blindt mot et tordenvær og tro det skal bli bra. Her har Caladanian rammet lynet inn mellom den flotte uværsskyen og ørkenlandskapet under. Lynet i seg selv blir et øyeblikkelig blikkfang som det lyseste punktet i bildet, og balanseres fint mot sollyset bak til høyre. Lynets sterkere kontraster, men også at det er plassert nærmere midten av bildet, gjør at de to lyspunktene ikke krangler om oppmerksomheten i bildet. Forbedringsforslag: Med enda lengre lukkertid hadde du fått opplyst landskapet i forgrunnen mer, men avhengig av hvor raskt skyene beveget seg kunne dette gått utover strukturen i disse. Beskjæringsmessig ville vi beskjært med forholdet 2:1, og plassert lynnedslaget litt høyere enn midten av vertikalaksen. Da får du ca. 2/3 forgrunn og ca. 1/3 himmel. En gammel oppskrift, men den fungerer ;-) 2 Lenke til kommentar
Gjest member-296438 Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Gratulerer med dagens:-) Må bare henge meg på de andre, flott bilde, tatt i riktig øyeblikk. Lenke til kommentar
Caladanian Skrevet 22. november 2014 Forfatter Del Skrevet 22. november 2014 Dagens bilde: ...og balanseres fint mot sollyset bak til høyre. ... Takk for hyggelig omtale, kommentar og forbedringsforslag. En anmerkning: bildet ble tatt i absolutt mørket 1-2 time etter solnedgangen, så det er nok ikke sollyset som er synlig bak til høyre, men et lynnedslag til. Om fargeeffekten er grunnet filtrering/refleksjoner av skyene og landskapet eller at selve lynet hadde en annen farge (jeg har lest om "red sprites / Rote Kobolde" som finnes i høyere atmosferer over tordenværfronter og ble fotografert fra ISS i 2012 bl.a.) kan jeg ikke svare på, jeg tipper på filter/refleksjonseffekt her siden landskapet hadde en lignende brunfarge som lyset til høyre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg