Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Muligens råtesprekker i tak. Trenger hjelp og tips fra kyndige personer

Anbefalte innlegg

Har hatt litt sopp i taket på soverommet. skulle behandle dette i dag og da så jeg antyding til sprekker under malingen. Jeg tok da fatt i en skrape for å se. Disse sprekkene er ganske mørke så jeg er usikker på om det er blitt mørke sprekker grunnet fukt. spekkene kommer fra vegg mot ut og det er brannbalkong (mur) i etasjen over. Det var også sopp på samme sted når jeg flyttet hit for 3 år siden. Jeg leier, så jeg klagde den gang på dette før jeg flyttet inn. Det ble målt med infrarød fuktmåler den gang og jeg fikk beskjed at problemet ikke kom utenfra og at det var en ufarlig sopp som bare var å vaske vekk. Det er en vaskemaskin på dette rommet. Jeg har derfor alltid trodd at det var problemet. Jeg har fra og med i dag flyttet soverommet ut til stua.

post-80908-0-58921500-1416260723_thumb.jpg

Trenger hjelp.

Mvh

Endret av Barkster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TS. Råtesprekker i taket? Har aldri hørt om dette. Vanskelig å avgjøre prøblemene, ved å se på et bilde. Det er bedre du kontakter en takstmann (godkjent for verditakst), eller en tømrer-/murmester. Mye lettere for en kompetent person å vurdere på stedet, ved å se på bygget og ikke kun på rommet. Denne fuktskaden kommer ikke fra vaskemasikinen (eller fukt) i rommet.

Men bildet ditt, viser kun en klasisk fuktskade, gammel eller pågående skade i taket/himlingen. Hva som er over og hva som forårsaker dette, viser ikke bildet. Har dette pågått over tid, kan det ha skadet konstruksjonen over og til sidene, avhengig av hva konstruksjonene består av. Er det mur/betong, så er den ikke skadet, men det kan gå sopp i overflaten. Er det treverk over, eller på sidene, kommer gjerne sopp og råte raskt. Uansett så må lekasjen stoppes!

Det mest vanlige når en ser en slik fukskade i taket, er at det er en lekasje som fra gulvet/taket over og kanskje yttervegg. Men da dette ligger inntil yttervegg, må også yttevegg sjekkes nøye. Og da det her er en balkong på utsiden, er det naturlig å tro at lekasjen er i forbindelse med balkong. Ganske vanlig problem! For dårlig jobb med fuktsikring, mot balkong og spessielt beslag og undertekking bak beslag.

En fuktmåler måler fukt, ikke årsak, eller hvor dette kommer fra. Og vanlige fuktmålere, måler også kun i overflaten. Måling med infrarød/radiobølger er ikke godkjent instrument for fuktmåling, men gir en god indikasjon på fukt like under overflaten. Vet ikke hvilken kompetanse vedkommede har, som fortalte at fukten IKKE kom fra utsiden. Men det spiller ingen rolle, om den kommer ovenfra, eller fra utsiden. Dette må eier utbedre. Overflate sopp, kan vaskes vekk. Men lekasjen må først stoppes, så må problemområdet uttørkes og så kan overflatesoppen behandles.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...