Gå til innhold

Ny maskin til 3D-Programmer, Rendring etc.

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ikke helt oppdatert på hva man bør kjøpe om dagen, og har prøvd å lest meg opp men tenkte det uansett kunne vært lurt å høre noen andres meninger før man evnt bruker opp noen tusen på ny maskin.

Maskinen kommer i hovedsak til å brukes til tegning og rendring i 3D-programmer som Cast Software sin Wysiwyg og MA Lighting sin MA3D. Det er mest Wysiwyg som krever en god del kraft fra både CPU og GPU, og for renderjobber o.l. har jeg hørt man får best ytelse ut av et Quad GPU-kort. Maskinen kommer jo og til å bli brukt til spilling, men det trenger ikke være en hardcore gamingmaskin. Meninger/Innspill? SLI eller ikke SLI?

Ellers vil jeg basere oppsettet på en Intel-socket, men også her er jeg litt usikker på hva man bør velge. Såvidt jeg ser er det to kandidater - LGA1150 og LGA2011-v3. Forskjeller, Pros/Cons etc på disse to? Og bør man gå for en i7 eller Xeon når det kommer til overnevnte bruksområder?

Av hovedkort har jeg alltid hatt god erfaring med Asus sine toppkort, så kommer nok til å havne på ett av de, avhengig av type prosessorsokkel.

Ellers kunne jeg tenkt meg å høre hva man ville anbefalt av RAM-oppsett om dagen. Er det få og store brikker eller mange og små brikker? Hastighet/Timing vs bruksområdet er og fint å få med. Om dere har noen gode SSD-disker å slenge med så jatakk. Samsung sine disker ser ålreite ut mtp hastighet, ser for meg to i raid og et par vanlige disker til backup.

Oppsettet jeg har i dag klarer å kjøre programmet, men i 3D-view med masse rendring sliter den veldig. Navigerer rundt med en 3D-Mus og det er nærmest umulig.

Her kan dere se kravspesifikasjonen som Cast anbefaler: http://www.cast-soft.com/content/wysiwyg-system-requirements

Prismessig har jeg ingen spesielle preferanser, men vil nødig betale 4-5k per del om det ikke er absolutt nødvendig. Flott om noen med erfaring med rendermaskiner kommer med innspill her : )

På forhånd, takk! : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen erfaring rundt akkurat rendering og slike programmer, men jeg kan komme med noen generelle hardware råd. Først må du sette hvilket pristak du skal ligge på.

Minimums rigg : Intel i7 4790K, ASUS Maximus VII Formula eller et av de andre topp Asus Z97 korta, 16GB DDR3 1866 RAM, nVidia GTX 980, 512GB Samsung 850 PRO SSD og kanskje en 4TB WD Caviar Black HDD. Skjerm har du vel. En annen CPU kjøler enn stock er også å anbefale uansett hvilken CPU du velger.

Anbefalt : Intel 5960X, Asus Rampage V Extreme, 32 eller 64GB DDR4 2133 RAM (her kan du jo se selv), nVidia Titan Black eller kommende Titan 2 (workstation korta koster deg MYE mer enn disse), 2 stk 1TB Samsung 850 PRO SSD + HDD hvis du trenger. RAID 0 av SSD'ene kan du jo vurdere. Til 5960X prosessoren trenger du minst en Noctua NH-D15 CPU kjøler, for den blir varm.

Skal du ha enda bedre hardware stiger prisen deretter også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...