Heinseberg Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Hei Er klar over når man skal ta portretter at man skal ha lav blender, slik at personen står fram og bakgrunnen blir blurry (noe rundt 3,5 F) Men når skal man ha et høyt tall? For meg virker det bare som bildene blir mørkere og jeg må veldig opp med ISOen med mindre det er utebilder, når jeg setter op blenderen til et høyere tall. Feks rundt 20. Takk igjen. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Hvis du vil ha et større område i fokus (mer dybdeskarphet) eller hvis du har det prblemet at det er for mye lys og du ikke har ND-filter. 1 Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Selv om mange tar portretter med f1.2, så er det også mange som tar portretter med f8. Siden du bestemmer hvordan bildet skal se ut, er det du som velger om du skal ha mye eller lite i fokus. Man skal aldri noenting. Høyt tall (=liten blenderåpning, ikke stor) bruker man når man trenger at alt i bildet er i fokus, eller om du driver med ting som krever lange lukkertider. Om du ser på bilder av hav som ser ut som tåke, med noen sylskarpe skjær som stikker opp, så er det en kombinasjon av liten blenderåpning/ND-filter og lang lukkertid. 1 Lenke til kommentar
Heinseberg Skrevet 17. november 2014 Forfatter Del Skrevet 17. november 2014 Ok takk. Så om jeg vil ta bilde av en gruppe mennesker så må jeg ha altså liten blenderåpning? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 (endret) Bruk stor blenderåpning når du trenger mye lys og/eller vil ha liten dybdeskarphet. Bruk liten blender når du har overskudd av lys og/eller vil ha stor dybdeskarphet. Står en hel gjeng oppstilt på en rekke, så du kan få med alle med liten dybdeskarphet, så er det bare å køle på med stor blender. Er det derimot stor avstand fra forrerste til bakerste person du vil ha med i bildet - blend ned. Blender du ned til en liten blenderåpning, som f/16, eller enda mindre (som f/20), så trenger du mer lys. Jo mindre blenderåpning, jo mer lys trenger du. Jo mindre blender, jo kortere lukkertid, jo lavere ISO - jo mer lys trenger du. Jo større blender, jo lenger lukkertid, jo høyere ISO - jo mindre lys behøver du. Endret 19. november 2014 av Trondster 2 Lenke til kommentar
Byggemanden Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Hei Er klar over når man skal ta portretter at man skal ha lav blender, slik at personen står fram og bakgrunnen blir blurry (noe rundt 3,5 F) Men når skal man ha et høyt tall? For meg virker det bare som bildene blir mørkere og jeg må veldig opp med ISOen med mindre det er utebilder, når jeg setter op blenderen til et høyere tall. Feks rundt 20. Takk igjen. Hold dit F tal så lavt som muligt, lav din lukketid længere for at lukke mere lys ind. Du burde uden problemer kunne have lukketid på 1/50 af et sekund uden at skulle bruge tripod. Den langsomme lukketid vil lukke langt mere lys ind. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Bruk stor blenderåpning når du trenger mye lys og/eller vil ha liten dybdeskarphet. Bruk liten blender når du har overskudd av lys og/eller vil ha liten dybdeskarphet. Tror du skal dobbeltsjekke den andre setningen Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 (endret) Tror du skal dobbeltsjekke den andre setningen Nå flisespikker du - hva betyr vel en "ikke" fra eller til? Tilbake til temaet: Du ønsker gjerne å blende ned et trinn eller to for å få mest mulig skarphet (de færreste objektiver yter best på full åpning), eller for å få økt dybdeskarphet. For eksempel ønsker man ofte mer dybdeskarphet til landskapsfoto, og til makrofotografi ønsker man typisk så liten blender man har lys til (med ekstremt kort fokusavstand blir dybdeskarpheten forsvinnende liten, og man ønsker å blende ned for at mer enn bare en tynn stripe av motivet skal være i fokus). Noen ganger passer det å ha stor blender og liten dybdeskarphet, mens andre ganger passer det å ha liten blender, så både forgrunnen og bakgrunnen blir skarp. Endret 19. november 2014 av Trondster Lenke til kommentar
Heltgreitype Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Ok takk. Så om jeg vil ta bilde av en gruppe mennesker så må jeg ha altså liten blenderåpning? Liten blenderåpning = høyt tall Stor blenderåpning = lavt tall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå